بهترین براش های فتوشاپ و Corel Painter برای نقاشی پارچه و لباس را دانلود کنید.
گزینه های متنوع که توسط نرم افزار نقاشی امروزی ارائه می شود، نتنها خلق مجدد تمام افکت های سنتی رسانه ای را برای هنرمندان دیجیتال ممکن می سازد بلکه آنها را قادر می سازد که خود براش هایی از یک نوع را بسازند که در دسترس استادان قدیم نیستند. چنین براش های سفارشی – به طور دستی ساخته یا از عکس ها استخراخ شده اند- راهی فوق العاده و نوآورانه برای اضافه کردن بافت به نقاشی ها هستند و امروزه به ابزاری استاندارد در میان هنرمندان دیجیتال تبدیل شده اند.
در قسمت اول این آموزش ها، براش های متنوع مفیدی را برای نقاشی شخصیت ها معرفی کردم. در این قسمت دوم قصد دارم که به لباس ها و براش هایی که ممکن است برای خلق یا افزایش سرعت فرآیند طراحی عناصر متنوع لباس و متعلقات آن مفید هستند بپردازم.
من این براش های سفارشی را که در اینجا ذکر شده است را در فتوشاپ ساخته ام اما تا جایی که ممکن است تنظیمات براش برای Corel Painter را نیز برای رسیدن به افکت های مشابه به اشتراک می گذارم.
01. Linen texture
این براش spackled ساده ساختن بافت کتان را بیش از پیش ساده می سازد. فقط چین های مورد نظر خود را نقاشی کنید و سپس بر روی یک لایه ی جدید، مقداری حرکات براش عمودی و افقی بکشید. به یاد داشته باشید که سایز براش را کوچک نگه دارید و گاه به گاه رنگمایه ی آن را تغییر دهید. برای دست کاری کردن، با تیرگی (Opacity) و حالت های لایه (Layer modes) بازی کنید تا ببینید که آیا می توانید افکت ایجاد شده را بهبود دهید. ممکن است بخواهید که از ابزار Burn/Highlight در اکثر/حداقل نواحی برجسته ی پارچه استفاده کنید.
Photoshop:
- Opacity: 100%
- Flow: 50%
- (Shape Dynamics) Size Jitter: Off
- Angle Jitter: 0%
- (Roundness) Jitter: 73%
- Minimum Roundness: 62%
- (Texture)
- Wrinkles Scale: 45%
- Texture: Each
- Tip: On
- Mode: Multiply
- Depth/Minimum Depth: 100%
- Depth Jitter: Off
- (Dual Brush) Diameter: 110px
- Spacing: 15%
- Scatter: Both axes, 0%
- Count: 1
- (Other Dynamics) Opacity Jitter: 0%
- Flow Jitter: 0%
Painter:
- Sketching Pencil
- Opacity: 50-100%
- Grain: 18%
- Bleed: 10%
- Jitter: 0%
Brocade .02
من از این براش spackled ساده برای بافت پارچه های زربافت (گل برجسته) استفاده می کنم. ساده به نظر می رسد ولی اگر به طور صحیح استفاده شود می تواند بسیار قدرتمند باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه از این براش همیشه از آن با تیرگی (opacity) کامل استفاده کنید و پیوسته بین استفاده ها، روشنایی را تصحیح کنید. برای وارد کردن واقع گرایی به بافت، هر چند وقت یکبار لکه ها را محو کنید و از ابزارهای Dodge و Burn استفاده کنید تا نقاط را تا حد زیادی برجسته سازید.
Photoshop:
- Opacity: 90-100%
- Flow: 50%
Painter:
- Tiny Spattery Airbrush
- Opacity: 75%
- Spread: 45%
- Flow: 1
- Feature: 9
03. Silk and satin
این براش پیوندی از Ragged Edge Hard Round (که در بخش قبل شرح داده شد) و یک Airbrush است که آن را به طور همزمان به یک ابزار مخلوط کن و بافت ساز شگفت آور تبدیل کرده است. این براش به خصوص زمانی که منسوجات را با انتقال رنگ ملایم -مانند ساتن و ابریشم- نقاشی می کنید مفید است.
Photoshop:
- Opacity: 20-80%
- Flow: 50%
- (Shape Dynamics) Size Jitter: 0%
- Minimum Diameter: 10%
- (Other Dynamics) Opacity Jitter: 0%
Painter:
- Tinting: Basic Round
- Opacity: 10-30%
- Resat: 20%
- Bleed: 100%
- Jitter: 0%
- Tinting: Blender
- Opacity: 5-10%
- Grain: 0%
- Resat: 70%
- Bleed: 100%
- Jitter: 0%
- Blenders: Just Add Water
- Opacity: 10-40%
- Resat: 0%
- Bleed: 50%
- Jitter: 0%
04. Spattered Blood
حال در اینجا چیزی برای نقاشی خرابی ها موجود است! این براش به طور تصادفی ساخته شده است، اما تاثیر عالی ای در ایجاد لکه بر روی منسوجات (پارچه ها)، بویژه برای یک اثر خون پاشیده شده دارد. از این براش مانند مهر بر روی یک لایه ی مجزا با حالت ترکیب Overlay استفاده کنید. برای تاثیر طبیعی، توده های رنگ را محو کنید (و گاهی اوقات بچرخانید).
Photoshop:
- Opacity: 20-50%
- Flow: 50%
Painter:
- نا موجود
05. Glows
این براش مهری کوچک برای تمام کارها بسیار مفید است. این براش تمام انواع انعکاس ها و تابش روی اشیاء فلزی، زربفت و پولک ها را شبیه سازی می کند و همچنین ماند یک مهر به شکل ستاره یا خورشید عمل می کند. علاوه بر این می توان از آن برای خلق افکت غبار سحرآمیز استفاده کرد.
Photoshop:
- Opacity: 60-100%
- Flow: 50%
Painter:
- Airbrushes: Fine Tip Soft Air
- Opacity: 5-10%
- Resat: 100%
- Bleed: 0%
- Jitter: 0
06. Material patterns
این مجموعه ای سه تایی از براش های مهر مانند است که من خیلی از اوقات برای خلق الگوهای گلدار برای لباس های شخصیت های خودم استفاده می کنم. امکانات زیادی برای الگوهای جالب وجود دارد، تا جایی که تغییر اندازه و چرخاندن براش ها را ادامه دهید.
با امتحان کردن حالت های لایه می توانید الگوهای نیمه شفاف برای توری ( من بسته به رنگ از Soft Light یا Multiply استفاده می کنم) یا یک زمینه ی زیبا برای نقاشی قلابدوزی روی آن خلق کنید.
Photoshop:
- Opacity: 100%
- Flow: 50%
Painter:
- ناموجود
07. Embroidery
این براش با فاصله ی پراکنده مقداری پیکسلی به نظر می رسد که وسیله ی فوق العاده ای برای دست یافتن به افکت دندانه ای است. با یک الگوی زیگزاگی تیره شروع کنید و به طرف رنگ های روشن تر حرکت کنید. هر چه لایه های دندانه دار بیشتری بگذارید، قلابدوزی ضخیم تر به نظر خواهد رسید. برای تاکید کردن روی ضخامت، فرم زیگزاگ های خود را به جای خطوط مستقیم به فرم قوس در آورید. به یاد داشته باشید که همیشه اندازه ی براش خود را بسیار کوچک نگه دارید!
Photoshop:
- Opacity: 70-100%
- Flow: 50%
- Spacing: 50%
- Shape Dynamics:
- Size Jitter: 0%
- Min diameter: 0%
Painter:
- Thick And Thin Pen
- Opacity: 100%
- Resat: 100%
- Bleed: 0%
08. Feather boas
این یک براش ایجاد بافت عالی است که شما را قادر می سازد تا جزییات یک شال خزدار و پردار را نشان دهید بدون اینکه مجبور باشید تا هر پر را بصورت جداگانه نقاشی کنید.
ابتدا، شکل کلی شی را قالب ریزی کنید و به طور تقریبی آن را سایه بزنید، هایلایت ها و سایه ها را با یک Airbrush نشان دهید. سپس از براش Feather با تیرگی (opacity) پایین بر روی شکل موجود استفاده کنید. سایز و عمق رنگ را دائما تغییر دهید و مقداری نقاط تیره تر و روشن تر ایجاد کنید.
پس از آنکه بافت اولیه را ایجاد کردید، سعی کنید پرهای منفرد را با دادن هایلایت های بیشتر و سایه های زیرین ، برجسته سازید. این یک راه آسان برای خلق ظاهر واقع گرایانه از یک شال پردار است.
Photoshop:
- Opacity: 10-70%
- Flow: 50%
- (Shape dynamics) Size jitter: 0%
- Minimum diameter 10%
- Angle Jitter: 11%
- (Scattering) Both axes, 294%
- Count: 1
- Count Jitter: 98%
- (Other dynamics)
- Opacity Jitter: 0%
- Flow Jitter: 0%
Painter:
- ناموجود
09. Fur
این براش یک نسخه ی ساده شده ی براش Painter’s Furry است. در ابتدا دستیابی به نتایج رضایت بخش مشکل است اما زمانی که مهارت پیدا کردید این براش فرآیند نقاشی خز را سرعت می بخشد. پس از اینکه شکل کلی را با یک ابزار airbrush مشخص کردید، رشته های خز را روی یک لایه ی جدید اضافه کنید. زمانی که اولین حرکات براش را انجام دادید از ابزار Gaussian Blur روی آن استفاده کنید. ته رنگ براش را تغییر دهید و لایه ی دیگری از رشته ها را ایجاد کنید و آن را مجددا محو کنید.
Photoshop:
- Opacity: 10-70%
- Flow: 50%
- (Shape dynamics) Size jitter: 0%
- Minimum Diameter: 1%
- Angle Jitter: 45%
- (Scattering)
- Both axes, 109%
- Count: 1
- Count Jitter: 98%
- (Other dynamics) Opacity Jitter: 0%
Painter:
- F-X
- Furry Brush
- Opacity: 10-20%
- Resat: 25%
- Bleed: 0%
10. Lace
این براش مهر مانند از یک عکس نقاب که من گرفته ام استخراج شده است و برای ایجاد بافت توری در پوشاک یا اشیاء فوق العاده است. استفاده از آن آسان است – آن را بر روی یک لایه ی جدید (با حالت ترکیبی Multiply) بر روی شی یا بافت قرار دهید و کار شما تمام می شود! ممکن است بخواهید که آن را اندکی محو کنید تا افکت واقعی تر به نظر برسد.
Photoshop:
- Opacity: 50- 100%
- Flow: 50%
Painter:
- ناموجود
Marta Dahlig یک هنرمند با استعداد لهستانی است که سالهاست با فتوشاپ و Painter کار می کند. او در حال حاضر یک تصویرگر آزاد است. این آموزش اولین بار در مجله ی ImagineFX منتشر شد.
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)