دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

روش سوزوکی (قسمت پنجم)

چنین کودکانی برای بشریت لطف و رحمت هستند
ده سال بعد نامه ای از هیرومی با یک ضمیمه دریافت کردم؛ در آن زمان از شاگردان دوره اول دبیرستان بود: “آقای پروفسور من این شعر را نوشته ام و برای آن هم قطعه ای را ساخته ام، برای مسابقه ای تحت عنوان ترانه سرایی و آهنگسازی برای تمام دانش آموزان دوره اول دبیرستانهای ژاپن؛ ترانه من انتخاب شد و جای اول را به خود اختصاص داده!”

وقتی به گذشته بر میگردم و به آن کودک شیرخوار که بر روی دستهای مادر نشسته بود و با تمام حواسش به نواختن من که کنسرتوی ویوالدی را در حال نواختن بودم و چه شاداب، سرحال و بیدار، تمام وجودش را با ضربها حرکت میداد، بعد متقاعد میشوم که این استعداد عالی و با شکوه، نشان ویژه، قابل ستایش، شگفت انگیز و متدی که از طریق خانواده اش داده شده و بکار رفته شده، بزرگ و پرورش پیدا کرده.

آتسومی و هیرومی که بچه های معمولی و در خانواده ای عادی متولد شده اند، به جهت پرورششان به خوشبختی رسیدند.

شخصیت و اعتبار هر انسان، به این معنی که: توانایی و شایستگی، طرز فکر و نوع آن بوسیله موقعیت و محیط زیستش تراش و پرداخت داده میشود و تمام اینها خودش را در صورت و چشمهای یک انسان در یک کاراکتر کلّی ظاهر می سازد و تاریخ زندگیش روز به روز تغییر میکند و طبق مناسبات، فصلهای زندگیش ورق زده میشود.

بتدریج ما را این ارتباطها به خود مشغول خواهد کرد که در چگونگی رفتار با زندگی، زندگی با ما چگونه رفتار خواهد کرد. اما در حال حاضر ما خودمان را با این مسائل و مشکلات موجود که انسان چگونه باید رشد و نمو و پرورش بیابد مشغول میکنیم.  (سایر مقاله های سوزوکی)

استعداد موروثی نیست
سرنوشت یک مرغ مینا را ماه اول زندگیش تعیین میکند. تا این زمان پذیرفته بودم که صدای بی نظیر یک مینا غریزی است. اما اینطور نیست. میناهائی که باید در قفس نگهداری بشوند، در بهار از آشیانه پرنده های وحشی آورده میشوند و تا قبل از اینکه آنها پرو بال در بیاورند، بالغ و مستقل بشوند و به محض اینکه، ترسهایشان را از دست دادند و شروع به غذا خوردن کردند، یک مینای استاد برایشان می آورند که هر روز ترانه های محبوبش را سر میدهد!

مینای کوچک یک ماه تمام گوش میدهد به آواهای سر داده شده استاد و با این وضعیت تربیت پیدا میکند. از این متد ها همیشه از قدیم استفاده میشده. کوتاه بگویم که این روش پرورش، قابلیت استعداد مینا به این روال است. مینای استاد رل و نقش معلم را برای مینای نو پا دارد. پرورش شاگرد بعدها به فرم دیگری ادامه پیدا میکند، ولیکن اهمیت زیادی دارد که در ماه اول مینا یک معلم خوب داشته باشد. در واقع در ماه اول بوسیله صدا و صدادهندگی معلم تعیین میشود که آیا مینای وحشی یک خواننده خوب یا بد میشود!

اصلا به این ربطی ندارد که این مینا به عنوان خواننده خوب یا بد متولد شده باشد. در مورد یک مینای کوچک چرخش زندگی و حیات توانمندی و قابلیت برجسته ای را نشان میدهد که بتواند با محیط زیست هماهنگی و همگونی داشته باشد که مینا با دارا بودن معلم خوب براساس، طبق تجارب و امکانات فیزیولوژی تغییرات صداها و روان شدن صداها را پیدا کند و به این فن مثل استادش چیره شود.

واگذار کردن یک مینای جوان را به معلمش، در حالیکه قبلا از میناهای تربیت نشده پرورش یافته باشد، نسبت تجربیات طولانی ای که داشته ایم، میدانیم تربیت و پرورش خوبی را به همراه نخواهد داشت. این قانون طبیعت است که امکانات زندگی، شکل و فرم پیدا میکند.؛ مثال مینای کوچک آیا یک اشاره پر شکوه نیست برای بسط و گسترش امکانات بشری؟

من خودم شخصا به آن یقین دارم؛ این خواسته بزرگی نیست که تأکید میکنم، چقدر احتیاج و ضرورت است که برای تربیت و پرورش کودکان، بهترین تأثیرها را باید بر آنها بگذاریم.

منبع : گفتگوی هارمونیک

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *