مشکلات ناشی از کار زیاد (I)

نویسنده: دکتر ریچرد نوریس

 

مشکلات ناشی از کار زیاد متاسفانه در بین نوازندگان بسیار شایع است، اما خوشبختانه می توان از آنها پیشگیری کرد و در صورت بروز قابل درمانند. همه موسیقی دان ها از آماتور گرفته تا حرفه ای باید علل بروز آن را بدانند بتوانند از ایجدشان جلوگیری کنند و علایم آنها را از همان ابتدا تشخیص دهند.

ابتدا باید بدانیم مشکلات ناشی از کار زیاد چیست. این مشکلات زمانی ایجاد می شوند که یکی از بافت های بدن ـ ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها، لیگامنت و …ـ تحت فشار بیش از حد قرار بگیرند که در اثر آن ممکن است در این بخش ها پارگی میکروسکپی به وجود آید؛ این پارگی باعث ایجاد تورم و خونریزی خفیف در ناحیه آسیب دیده می شود. دونده ها و رقاصان، برای مثال ، بیشتر کوفتگی و شکستگی ها را تجربه می کنند، اما در موسیقی دان ها عمدتا “ مشکلات تاندون” بروز می کند. کلمه را داخل گیومه آوردم چون معمولا قسمت آسیب دیده ماهیچه متصل به تاندون است، نه خود تاندون.

مشکلات ناشی از کار زیاد به حاد و مزمن تقسیم می شوند. مشکلات حاد زمانی بروز می کنند که موسیقی دان می خواهد در مدت کوتاهی یک تمرین یا عبارت را کاملا استادانه اجرا کند. او بی وقفه ۳یا۴ساعت آن را تمرین می کند و روز بعد دست و یا بازویش خشک و دردناک می شود. مشکلات مزمن مخفیانه و در طول زمان بیشتری به وجود می آیند، مانند مشکلات تاندون که اول درد مختصری دارد و در طول مدت چند هفته یا ماه بیماری پیشرفت می کند.

عوامل ایجاد کننده(محرک ها)

در اینجا ۱۰ فاکتور عمده که موسیقی دان را مستعد تحمل این دردها می کند بر خواهیم شمرد.

۱
عوامل وراثتی.

 

بدن بعضی از انسان ها برای بروز این دردها مستعدتر از دیگران است، درست مانند کسانی که بدنشان در مقابل سرماخوردگی مقاومت کمتری دارد. طبق آماراین مشکلات در زنان جوان بیشتر ایجاد می شود. دلیل آن مشخص نیست و شاید چون زنان بیشتر به سلامتشان اهمیت می دهند آمار مراجعه آنها به پزشک بیشتر است، شاید هم دلیل آن کوچکتر بودن ماهیچه زنان نسبت به مردان است.

۲٫ شرایط فیزیکی نامناسب

 

ماهیچه های خشک و ضعیف که کمتر نرمش داده می شوند، بیشتر از ماهیچه های قوی و انعطاف پذیر آسیب می بینند. بنابراین موسیقی دان ها باید تمرینات فیزیکی خاصی هم در برنامه روزانه خود داشته باشند که معمولا در کنسرواتوآرها و مدارس موسیقی به آنها توجه چندانی نمی شود.

۳٫افزایش ناگاهانی زمان تمرینات

 

احتمالا این رایج ترین مشکل است. معمولا در اردوهای تابستانی ایجاد می شود که دانش آموزان ناگهان تمرینات خود را از ۳-۴ ساعت به ۷-۸ ساعت افزایش می دهند .

۴٫
ایرادات تکنیکی

 

یکی از ایرادات شایع تکنیکی نواختن با فشار مضاعف است که کار ماهیچه را سخت تر می کند.این بیشتر هنگام اجرای فورته در دست چپ نوازندگان سازهای زهی اتفاق می افتد. علی رغم افزایش فشار بر روی آرشه دست چپ باید درست ماانند زمانی که پیانو اجرا می کند نرم باشد. اغلب نوازندگان به این مساله توجه ندارند. افزایش فشار –حتی گاهی تا ۲۰ تا ۳۰ %- بیشتر از حد لازم ممکن است به سیر پیشرفت بیماری کمک زیادی بکند. مشکلات تاندون در ساعد دست چپ، اغلب به دلیل کشیدگی عضله پشت ساعد رایج ترین مشکل در بین نوازندگان ویولن و ویولاست. در نوازندگان ویولن همچنین مشکلات ناشی از گرفتگی عضله گردن و شانه هم دیده می شود. این ها اغلب به دلیل عدم تناسب یا ناهماهنگی چانه و زیر چانه ای روی می دهد.بالا بردن بیش از حد آرنج دست آرشه شانه را مستعد بروز مشکلاتی می کند ؛ از آن جمله قرار گرفتن تاندون شانه راست بین استخوان بازو و شانه است. نوازندگان ویلون سل هم اگر هنگام نواختن روی سیم های بالاتر کمی ساز را به طرف راست نچرخانند، همین مشکل را تجربه خواهند کرد.

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *