زود یاد بگیرید (II)

از وسط شروع کنید

وقت زیادی را صرف نواختن هر صفحه نکنید. زمان تمرین روی تریوی سیویلش، درست در همان ابتدا گرفتار شدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم از بخش پایانی شروع کنیم، به این شکل کارمان بسیار ساده تر شد و اعتماد به نفس پیدا کردیم. بعد که قسمت اول را نواختیم؛ خیلی بهتر از قبل بود چون توانستیم آن را با کل موومان متناسب کنیم.

سرعت را کم کنید

در هر زمانی، خصوصا مواقعی که وقت کمی دارید، تمرین با سرعت پایین بسیار مناسب است. استپنر هم در این مورد می گوید:“لازم است در بخشی از تمرین با سرعت پایین کار کنید و فقط به خلوص صدا و اجرای دقیق نت ها توجه کنید. این کار به نوازندگان کمک بزرگی می کند.”

در قطعه سیویلیش با نواختن یک موومان کامل با تمپوی بسیار پایین، توانستیم روی صحنه اجرای بدون اضطرابی داشته باشیم.

بخشهای سخت

اگر پاساژ خاصی برای کل گروه سخت است، چند دقیقه از هر تمرین را به آن اختصاص دهید. برای مثال در تریوی سیویلیش چندین تن کلوستر (خوشه ای) و چند پاساژ نحس هم صدا (هنگامی که دو یا چند صدا یا ساز یک صدا را تولید می کنند، دو صوت با فرکانس برابر) وجود داشت؛ ما آنها را نخست با تمپوی آهسته و پس از آن با سرعت خودش در هر تمرین اجرا کردیم. شما هم اینگونه پاساژهای سخت را در تمرین هایتان قرار دهید.

بخشهای ساده

یاد گرفتیم که در زمان کوتاه نمی توان همه چیز را خوب انجام داد. مجددا، تریوی سیویلیش را مثال می زنم، در آن ما عمدتا روی سخت ترین موومان تمرکز کردیم و این در زمان تمرین بسیار به ما کمک کرد، چون اولین موومان را خیلی خوب اجرا کردیم. البته در موومان سوم اشتباهات ذره ذره شروع شد، مخصوصا در شمردن ریتم، اما در کل توانستیم قطعه را جمع کنیم.

تناسب را حفظ کنید

یادتان باشد زمانی که قطعه ای را اجرا می کنید، چیزی به شنوندگان عرضه می دارید. اگر موسیقی برایتان جدید است به احتمال خیلی زیاد برای شنوندگان هم تازگی دارد. شنوندگان نمی دانند چه مدت زیاد یا کمی را صرف تمرین با ارکستر کردید. آنها فقط اینجا حاضرند که بشنوند و لذت ببرند.

اجرای یک قطعه علی رغم زمان کم تمرین می تواند تحسین برانگیز باشد. استپنر می گوید:“ اگر زمان کمی برای تمرین دارید آن را بودجه بندی کنید. حتی زمانی که هدفتان آماده کردن سریع قطعه نیست می توانید از این روش موثر و لذت بخش استفاده کنید.”

“حتما زمان تمرین یک خودکار کنارتان باشد. نوشتن تفسیر به زبان خود در درک نکات قطعه بسیار مفید است. این کار نوازنده را از حفظ جزییات زیاد تکنیکی و موسیقایی مصون می دارد و اجازه می دهد آزادانه بنوازد و تمرکز خود را روی اثر بگذارد.”

منبع : گفتگوی هارمونیک

Leave a Reply

به ما امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت