خرید گیتار (II)

از سوی دیگر بسیاری از گیتارهای مارک دار که با نام سازنده ای اسپانیایی عرضه میشود و دارای لیبل از کارخانه مشهوری نیز میباشند نیز، استاندارد لازم را ندارند چرا که در حال حاضر بازار گیتار ایران اشباع شده است از سازهای تقلبی که با نام اصلی بفروش میرسد. بسیاری از سازهای چینی با تغییر لیبل داخلی (برچسب داخل گیتار) و تعویض آن با یک لیبل از یک مارک مشهور گیتار در بازار به فروش میرسد و مسلما به هیچ عنوان تشخصیص این مورد از سوی کسی که آشنایی با این ساز ندارد ممکن نیست و حتی بسیاری از اساتید نیز از تشخیص آن عاجز میمانند.

گیتارهایی با روکش چوب و فروش آن به قمیت گزاف بعنوان گیتار دست ساز و تمام چوب نیز امری عادی شده است!

نمایندگی های متعدد گیتار و شرکت های مختلف نیز برای دور نبودن از بازار پر سود این نوع تجارت، به دور از این گونه تقلبها نیستند. خرید گیتار های خارج از رده کارخانه ها و کارگاه های گیتار مشهور و فروش آن به قیمتی چندین برابر نیز در بسیاری از شرکت ها دیده شده است.

حال چه باید کرد؟

مسلما در امر خرید گیتار دقت بسیاری باید نمود و بایستی به همراه شخصی که آشنایی کافی با ساز و ساختمان چوب داشته خرید نمایید و بایستی وقت و زمان مناسبی را به این امر اختصاص دهید.

بسیاری از گیتارهای دست ساز و مرغوب دارای کد و سریال و شناسنامه میباشند که میتوان به سایت آن شرکت رجوع نمود و پیگیری کرد، مسلما آدرس تمامی نمایندگی های معتبر نیز در سایت ها وجود دارد، هر چند بدون هیچ شکی این خرید نیز بایستی به همراه یک فرد آگاه صورت گیرد.

در برخی از مواقع یک گیتار غیر مارک دار میتواند کیفیتی بسیار بالاتر از گیتارهای با مارک مشهور باشد و متاسفانه در این زمینه بسیاری از سازهای موجود در بازار سنتی فروش ساز تهران – جمهوری – اکثرا سازهای خارج از رده میباشند ولی به علت اینکه بسیاری خرید ساز را در برخی از مواقع برای دکوراسیون داخل منزل و یا هدیه فرض مینمایند در اکثر مواقع ساز خریداری شده پس از مدتی قابلیت حتی استفاده را از دست میدهد!

در هنگام خرید توجه زیادی به صحبت های فروشندگان در این زمینه نداشته باشید چرا که همواره یک ساز چینی میتواند به عنوان یک ساز اسپانیایی به شما معرفی شود و مسائلی مانند گارانتی و یا تعویض و این قبیل موارد تضمینی برای بازگشت سرمایه شما ندارد!

اما سازهای دست ساز داخلی نیز مزایا و معایب خاص خود را دارا میباشد در طی این چند ساله در زمینه ساخت گیتار سازندگانی در ایران مطرح شده اند که سازهای آنها از نظر کیفیت چوب بسیار بالاتر از سازهای هم قیمت خارجی میباشد البته سخن ما از سازندگان حرفه ای گیتار میباشد اما بسیاری از سازندگان داخلی نیز با توجه به شرایط بازار سازهای خود را با لیبل کارخانه های مختلف گیتار عرضه میکنند… هر چند این بحث همچنان وجود دارد که از نظر علم و تکنولوژی سازندگان داخل در مرحله آزمون و خطا بسر میبرند و مسلما برای رسیدن به ساز هایی با کیفیت بالا نیاز به دستگاه های نوین در این امر و تکنولوژی لازم میباشد.

تفات بارزی که در بین سازهای ساخت داخل و خارج، بیشتر در تفکیک صدا و ماندگاری لازمه آن میباشد. برای یک نوازنده حرفه ای، سازی که در استودیو مینوازد میبایست خاصیت تفکیک پذیری و همچنین بالانس بودن صدای میان باس و تریبل در اولویت می باشد که سازهای داخل در این زمینه از سازهای با کیفیت سازندگان اروپایی عقب هستند چرا که مسلما با وجود دستگاه های پیشرفته و همچنین تجربه چند قرن آنها نتیجه ای کمتر از این هم نمیتوان داشت.

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *