خرید گیتار (III)

در هر حال شما در هنگام خرید یک ساز خارجی با کیفیت و با استاندارد قسمتی از هزینه را بابت نشان تجاری آن نیز پرداخت میکنید و در خرید یک ساز ایرانی از یک سازنده بنام و معتبر حداقل این امیدواری را خواهید داشت که در صورت مشکلات ثانویه میتوانید گیتار را به دستان کسی بسپارید که توانایی تعمیر اساسی و مفید ساز را خواهد داشت و اکثرا این سازندگان، گیتارهایشان را با ضمانت چندین ساله ارائه میدهند و مسلما ضمانت این عده اعتبار آنان نیز میباشد.

اما در زمینه نحوه ساخت گیتار و انوع چوب در ساختمان گیتار نیز مختصری بیان میگوییم.

در گیتارهای کلاسیک مرغوب، بطور سنتی از رز وود برای پشت و پهلو، صنوبر برای صفحه صدا، ماهون برای دسته و آبنوس برای صفحه انگشت گذاری استفاده می شود. هرچند که این آغاز یک داستان پیچیده است. چنین چوب هایی در انواع مختلفی از نوع و کیفیت وجود دارند و از طرفی عملکرد صوتی آنها به طریقه بریدن،خشک کردن و سن آنها بستگی دارد.

در بسیاری از گیتار های ارزان قیمت از تخته های سه لایی برای ساخت گیتار استفاده شده و یا قسمت صفحه رویی گیتار از فقط چوب های ذکر شده میباشد، گیتار تمام چوبی و با کیفیت، از قیمت بالایی برخوردار است که اکثرا از محدوده یک میلیون تومان به بالا شروع میشود. گیتارهای سازندگان مشهور که تماما دست ساز باشد و از یک سازنده متوسط اروپایی، چندین میلیون هزینه خواهد داشت اما مسلما صرف تمام چوب و یا دست ساز بودن، معیار خوبی برای خرید یک گیتار نمیباشد چه بسا یک گیتار کارخانه ای با رعایت استاندارد، ممکن است بهتر از یک گیتار تمام چوب و دست ساز اما غیر استاندارد باشد!

نکته دیگر در رابطه با گیتارهای تمام چوب این است که اینگونه سازها به مرور زمان به کیفیت صدایی مناسب و کامل خود میرسند، بالاخص در گیتار های ساخته شده از صنوبر که صدای ساز پس از چند سال به کیفیت خوبی میرسد.

اما گیتار کلاسیک نیز انوع مختلفی دارد مانند گیتار کات اوی که منحنی یا برش خاصی در قسمت انتهایی گیتار دارد که بیشتر نوازندگان سبکهایی چون پاپ از این نوع گیتار استفاده مینمایند و اکثرا همراه یا پیکاپ می باشد که در خرید این ساز ها نیز مواردی که ذکر شد اهمیت دارد و همچنین بایستی پیکاپ مورد نظر صداگیری شود تا از سالم بودن آن مطمئن شوید در سازهای ارزان پیکاپ های بکار گرفته کیفیت بالایی ندارند، پس نباید توقع زیادی از صدای بدست آمده داشته باشیم چرا که یک پیکاپ خوب خود هزینه بالایی برای شما خواهد داشت.

اگر قصد نوازندگی در استودیو را دارید مسلما پرداخت این هزینه ضرری را متوجه شما نمینماید.

اما نوع دیگر این ساز، گیتار فلامنکو میباشد. گیتار کلاسیک و فلامنکو از نظر ظاهری فرق خاصی با همدیگر نداشته و تنها در ساخت ساز کلاسیک و فلامنکو از چوب هایی استفاده میشود که شخصیت صدایی مورد نظر سبک کلاسیک که بایستی صدایی نرم و لطیف داشته باشد را ایجاد کند، در حالیکه گیتار فلامنکو طنینی خشن تر و تیزتر از گیتار کلاسیک دارا میباشد و گیتار فلامنکو عموما سبکتر از گیتار کلاسیک بوده و اکشن پایین تری نسب به گیتار کلاسیک دارد.

نکات ارائه شده تنها نکات کوچکی بود که امید است شما را در انتخاب یک ساز مناسب راهنمایی نماید.

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *