قطعات ساکسیفون و عملکرد آن ها

قطعات ساکسیفون و عملکرد آن ها

ساکسیفون یک ساز بادی چوبی است نه یک ساز برنجی. باور این حقیقت می تواند سخت باشد، زیرا ساکسیفون، در نهایت، بیشتر از برنج ساخته شده است. ساکسیفون یک ساز بادی چوبی به حساب می آید زیرا قطعه ای که صدای واقعی ایجاد می کند، که به آن قمیش (reed) گفته می شود، از چوب یا به طور دقیق تر از نی (شبیه بامبو) ساخته شده است.

در این قسمت شما از طریق توضیح چگونگی تطبیق آن ها با یکدیگر و چگونگی کار سیستم سوراخ ها، با اجزای مهم ساکسیفون اشنا می شوید.

ساکسیفون از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • قمیش(Reed) : مولد صدا که وظیفه ای مشابه تارهای صوتی انسان را دارد. توسط یک بست به دهانه نصب می شود.
  • دهانه (Mouthpiece): هنگامی که به درون دهانه می دمید، قمیش به ارتعاش در می آید. بدون کمک سایر قطعات ساکسیفون، صدای بلند، زیری تولید می کند.
  • گردن (Neck): دهانه به گردن متصل می شود که اتصال بین دهانه و بدنه است. صدا که توسط ارتعاش نی تولید شده است از طریق گردن به درون بدنه وارد می شود. اگر گردن ساکسیفون را با مال خودتان مقایسه کنید و با صدای خود، گردن ساکسیفون همان کار را انجام می دهد.
  • بدنه(Body) : این مهمترین محفظه ی تشدید صدا در ساکسیفون است. صدا در درون بدنه نوسان می کند و تقویت می شود. با نگاه داشتن کلیدها که روی بدنه تعبیه شده اند، شما طول ستون هوا را تغییر می دهید تا نت یا نواک مختلف ایجاد کنید. هرچه طول ستون هوا بیشتر باشد، نت متناظر پایین تر است، و هرچه ستون هوا کوتاهتر باشد نت بالاتر است.
  • بند گردن (Neck strap):بیشتر از آنکه یک وسیله ی جانبی باشد، یک بند است که به دور یک حلقه در پشت شیپور پیچیده شده و به دور گردن نوازنده انداخته می شود. بند گردن به نوازنده اجازه می دهد که ساکسیفون را حمل کند و ساز را نگه دارد تا بتواند انگشتان را آزادانه روی کلیدها حرکت دهد.
  • قلاب شست (Thumb hook): شست دست راست درون قلاب شست قرار می گیرد که یک قطعه ی قلاب شکل فلزی یا پلاستیکی برای متعادل نگه داشتن وزن ساکسیفون است.
  • تکیه گاه شست (Thumb rest): شست دست چپ روی تکیه گاه شست قرار می گیرد (در زیر کلید اکتاو قرار دارد) تا تعادل ساکسیفون را نگه دارد.

 

 

اجزاء ، ساختمان و قطعات ساکسیفون
اجزاء ، ساختمان و قطعات ساکسیفون

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *