نواختن یک آهنگ ساکسیفون جدید

می خواهید آهنگ جدید یاد بگیرید تا با ساکسیفون خود بنوازید، این قسمت به شما می گوید که چگونه این کار را به طور موثری انجام دهید. می توانید قطعه ی ساکسیفون جدیدی یاد بگیرید و حتی از این طریق در نواختن آهنگ های دشوار استاد شوید. ایده این است که شما از زوایای مختلف به این آهنگ می رسید. به اندازه ی کافی روی اصول، ریتم، و پویایی تاکید کنید. این روش ها را دنبال کنید:

بررسی کلید و گام در نواختن قطعه ساکسیفون جدید

نگاه اول شما باید به سوی نشان گذاری بالا سمت چپ باشد. کلید موسیقی آن چیست؟ آیا دارای دیز است یا بمل؟ به عنوان مثال، یک دیز در کلید موسیقی نشانه یG ماژور است و بمل F ماژور را نشان می دهد.

زمانی که روی قطعه ی جدید کار می کنید، کلید را با نواختن گام متناظر یاد می گیرید. این کار روش خوبی برای آماده شدن برای نواختن آن آهنگ است.

نت ها و انگشت گذاری را تمرین کنید

نت ها و انگشت گذاری آن ها را مستقل از ریتم تمرین کنید. به محض اینکه فورا نت ها را تشخیص دادید، انگشت گذاری کنید و تمام نت های آهنگ را به ترتیب و درست بنوازید. می توانید از پس ترکیب نت های مشکل به خوبی بر آیید اگر آن ها را بارها تکرار کنید، به عبارت دیگر اگر آن ها “لوپ” (“loop” )کنید.

 

 

بر روی ریتم آهنگ مورد نظر ساکسیفون کار کنید

در این مرحله، تنها روی ریتم کار کنید، به این معنا که نت و کشش زمانی سکوت را بدون توجه به دانگ آن ها معین کنید. میزان های تکی آهنگ را اجرا کنید. ریتم را به سرعت اجرا کنید. در مورد میزان ها ی پیچیده ی ریتمیک، با نوشتن ضرب های اصلی (1, 2, 3, 4) با یک خط عمودی بالای نت ها، یک مرور کلی کنید. به طور واضح هر میزان را بسازید. ریتم های دشوار را استخراج کنید و آن ها چند بار بنوازید- درست مانند ترکیب های نت – و آن ها لوپ کنید.

نت ها را با ریتم جور کنید

زمانی که نت ها و ریتم برای شما طبیعت دوم است این دو را با هم ترکیب کنید. میزان به میزان این کار را بکنید و بتدریج تمپو(ضرب) را افزایش دهید.

به علائم نفس گیری و نت های آهنگ ساکسیفون خود توجه کنید

زمانی که بتوانید آهنگ را کامل بنوازید به جزییات بیشتر بپردازید. به علائم نفس گیری نوشته شده توجه کنید و سعی کنید تنها جاهایی که مشخص شده است نفس گیری کنید. اگر هیچ علائم داده نشده باشد، سعی کنید نقاطی را بیابید که تنفس در آن معقول است و آن ها را با مداد مشخص کنید. باید تنها بعد از خط های اتحاد (slurs) و در مدت سکوت ها نفس بگیرید به گونه ای که همیشه هوای کافی برای نواختن داشته باشید.

تلاش کنید به چند چیز دیگر نیز توجه کنید: علائم موسیقی، مانند علامت های تکرار که اولین و دومین پایان ها را نشانه گذاری کنند. همچنین برای علائم دا کاپو (D.C.) و دال سگنو (D.S.) و علائم کودا (آخر آهنگ)

 

در نواختن ساکسیفون، روی نحوه بیان و دینامیک و پویایی تمرکز کنید

نت نویسی موسیقی همچنین شامل علائم نحوه بیان موسیقی هم هستند که به شما دستوراتی در مورد اینکه چگونه باید در نواختن ساکسیفون از زبان و هوا استفاده کنید، می دهند.  نت های تکیه دار و آکسان دار را با قدرت بنوازید   و نت های استاکاتو ( staccato ) را تند و کوتاه بنوازید (همانطور که از معنی این لغت موسیقی ایتالیایی پیداست)

 

به علائم دینامیک نیز توجه کنید :

  • p = (پیانو = به معنای نرم و آرام)
  • mp = (متزو پیانو به معنای نیمی از نرمی اندازه پیانو)
  • mf = (متزو فورته به معنای نمی از بلندی فورته)
  • f = (فورته = به معنای بلند)

 

علائم شدت گرفتن تدریجی صدا (Crescendo) و کم شدن تدریجی صدا (decrescendo) نیز به شدت و ولوم صدا اشاره می کنند که به آنها نیز باید توجه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *