ـ شروط لازم : گوش موسيقايي و چشم تيزبين
هم هنرجو و هم معلم بايد گوش بسيار دقيق موسيقايي و چشم بسيار تيز بيني داشته باشند و هماهنگيهاي فيزيكي مؤثر در ايجاد صداي صحيح را ببينند و بشنوند. آنچه از نظر تكنيك درست يا نادرست است براساس احساسات جسماني مي باشد. انجام تمرينات در مقابل آيينه باعث مي شود ، هنرجو بفهمد چه احساسي دارد تا بتواند آن دو را هماهنگ كند. هنگامي كه هماهنگي صحيح به صورت يك عادت در مي آيد ، سيستم عصبي غير ارادي قادر به تسلط بر مراحل آوازي خواهد بود و با استفاده از اين احساسات اجراي خوبي صورت خواهد گرفت.
گوش دادن و نگاه كردن
اولين نكته ي مورد توجه در طي درس اين است كه معلم بايد با دقت به آواز خواندن هنرجو گوش دهد . معلم نبايد همگام با آواز خواندن به توضيح بپردازد ، زيرا ممكن است هنرجو از معلم تقليد كند . گوش دادن به خواننده هاي ديگر خوب است ، اما نبايد از صداي آنها تقليد كرد. هنگامي كه هنرجو آواز مي خواند ، معلم هرگز نبايد با او بخواند . زيرا در اين صورت نمي تواند به درستي صداي هنرجو را بشنود . تصحيح تكنيك نادرست و ناهماهنگي عضلاني ، به همراه تاييد تكنيك صحيح و هماهنگي عضلاني صحيح مهمترين موفقيت دوران آموزش مي باشد . هنرجوبراي گوش دادن و نگاه كردن و تصحيح و پيشنهادات مؤثر معلم ، به او شهريه پرداخت مي كند ، در غير اين صورت ، تكنيك بد را بدون معلم نيز مي توان اجرا كرد. بعضي از معلمان پيانيست هاي ماهري هستند. وبااين قابليت ، بيشتر اوقات ذهن آنها بين هنرجو و همراهي كردن آنها تقسيم مي شودـ كه نبايد چنين باشد. همراهي كردن هنرجو با پيانو در طي مدت درس كم اهميت ترين موضوع مورد توجه در تدريس تكنيك آوازي است . معلمي كه پيانو مي نوازد ممكن است هنرجو را از نظر ديناميك و ريتم هدايت كند ، كه اين امر ممكن است هنرجو را به معلم وابسته كند ، واز بين بردن آن مشكل است . اين موضوع بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد واز آن اجتناب شود.
منبع : كنسرواتوار موسيقى تهران
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)