ورزش برای عود نواز

بدون شک کسی نمیتونه منکر تاثیر آمادگی جسمانی بر نوازندگی بشه. عضلات ورزیده قدرت مانور دست ها رو بیشتر میکنه و نوازنده مخصوصا تو قطعه های ضربی دیرتر خسته میشه. تو نوازندگی عود به خاطر شکل و اندازه کاسه، اهمیت این موضوع بیشتر میشه. نوازنده خانوم اگه تمرین ورزشی منظم داشته باشه میتونه اختلافی که با آقایون به خاطر قدرت بدنی کمتر داره رو تا حد زیادی جبران کنه.

وسایل ساده و ارزونی ساخته شده که طبق تجربه عود نواز ها برای رسیدن به این آمادگی مناسبه:

۱- لاستیک مچ
این حلقه لاستیکی خیلی بدرد بخور تر از اونیه که به نظر میرسه. یه شماره روش هست که نشون دهنده نرمی و سفتی نوع لاستیکه. البته به مرور زمان و با جمع و باز شدن نرم میشه. گرما هم به طور قابل توجه روش تاثیر میذاره و نرمش میکنه. اما نحوه استفاده از اون که به نوازنده پیشنهاد شده متفاوت از روش استفاده متداول اونه. به این صورت که به جای اینکه لاستیک رو جمع و باز کنیم، اون رو توی مچ جمع میکنیم و مچ رو در جهت های مختلف میچرخونیم. اولش خیلی سخته و به مرور زمان آسون میشه. بعد از یه مدت خوبه که لاستیک جدید و سفت تر استفاده کرد. این تمرین برای دست راست مناسبه.

 

 

 

۲- فنر مچ
اینم تقریبا همون کاربرد رو داره. تفاوتش اینه که از نظر سفتی پایداری بیشتری از لاستیک داره. به همون روش لاستیک برای دست راست قابل استفاده اس.

 

 

Stress Ball -3
نمیدونم تو فارسی بهش چی میگن، اما برای دست چپ معجزه میکنه. یه مدت دست فروش ها تو خیابون زیاد میفروختن اما الان نمیدونم چجوری میشه گیر آورد. شاید لوازم ورزشی ها داشته باشن. البته خودتون هم خیلی راحت میتونید تو یه بادکنک خمیر بازی بریزید و کارتون رو راه بندازید اما نوع کارخونه ای مسلما برای این کار درست شده و بهتره. به هر حال کافیه همیشه دم دست باشه و مدام باهاش ور برید و با تک تک انگشت ها شکلش رو عوض کنید. زودتر از چیزی که فکرش رو کنید نتیجه اش رو میبینید.

 

 

این وسایل خیلی ارزونن و خیلی هم راحت گیر میان. فروش اینترنتیش هم زیاد هست. باز هم استفاده از اینا رو توصیه میکنم، مخصوصا وقتی به هر دلیل نمیتونید چند روز ساز بزنید باعث میشه افت نکنید. به هر حال یادتون باشه بعضی وقت ها چیز های کوچک تاثیر بزرگ میذاره…

 

منبع : oudamir.com

 

1 دیدگاه دربارهٔ «ورزش برای عود نواز»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *