اصول نوازندگی ویولن (XII)

الگوی شماره ۲/۱:

-الگوی دست راست:

۱/۲/۱:
-الگوی دست گیری آرشه:

شکل دست گیری آرشه، طبق”الگوی پیشنهادی نگارنده” به شرح زیر می باشد:

۱/۱/۲/۱: تکیه گاه سر انگشت یا نرمچه انگشت شست راست، بر کناره لبه بالایی دهانه پاشنه آرشه و یا در حالت مطلوب تر در ناحیه انتهای لبه بالایی دهانه پاشنه و چوب آرشه قرار می گیرد و بایستی از فرو بردن شست در داخل حفره پاشنه خودداری نمود.

فرم کلی انگشت شست به شکل صاف و یا بدون انحنا و در حالت مطلوب، به صورت هلالی به طرف خارج دست می باشد.

در این وضعیت از ایجاد هلال داخلی در انگشت شست، به سمت داخل دست بایستی خودداری نمود.

فرم کلی نشستن انگشت شست بدون انحنا 

ایجاد هلال داخلی در انگشت شست، علاوه بر آنکه باعث ایجاد درد، فشار و گرفتگی در این انگشت و نیز در ناحیه کف دست متصل به آن می گردد؛ باعث ایجاد شکست نامناسب در مسیر انتقال نیروی انگشت برای دست گیری آرشه گردیده و از پتانسیل این انگشت در دست گیری پر توان تر آرشه می کاهد.

قرارگیری انگشت شست به شکل هلالی به طرف خارج دست 

تذکر-۲۳: گاه نوازنده در ابتدای دست گیری آرشه فرم کلی هلال شست را به شکل صحیح نگاه می دارد اما به تدریج و در طی آرشه کشی، هلال انگشت شست را به سمت داخل دست می شکند که در این رابطه لازم است نوازنده در مقاطع مختلف زمانی تمرین به حالت و شکل کلی انگشت شست دقت نماید.

 

ایجاد شکل اشتباه در هلال داخلی انگشت شست

۲/۱/۲/۱: در شیوه “آرشه کشی قائم” بر سیم، انگشت اشاره یا انگشت اول دست راست از بند اول (از سمت ناکل) آرشه را “دور گیری” می نماید و بر پهلوی آرشه خوابانده می شود. در این رابطه لازم است تا از قرار دادن و فرو بردن این انگشت در فضای بین مو و چوب آرشه جلوگیری نمود.

انگشتان دوم و سوم بایستی از پهلو و از سمت داخلی بر پهلوی پاشنه قرار گیرند و بهتر است از قرار دادن کاملا عمود نرمچه انگشتان دوم و سوم بر پاشنه و ایجاد حالت قفل شدگی میان این انگشتان و پاشنه اجتناب نمود.

در این رابطه بهتر است تا در سوی دیگر پاشنه، انگشت دوم به فاصله اندک از شست و روبروی این انگشت بر کناره حفره پاشنه قرار گیرد.

 

نحوه قرارگیری و محل شست و انگشت دوم بر روی پاشنه

انگشت چهارم نیز از نرمچه به شکل هلالی بر روی چوب آرشه قرار می گیرد که میزان خمیدگی یا هلالی شکل بودن این انگشت به هنگام دست گیری آرشه به عوامل مختلفی چون؛ شکل و اندازه انگشت، میزان دوران کلی دست و نیز میزان ارتفاع دست نسبت به آرشه به هنگام دست گیری آرشه و همینطور شکل قرار گیری نرمچه انگشت از پهلو و یا از نوک بر روی آرشه، بستگی دارد.
با در نظر گرفتن موارد فوق، می توان چنین گفت که این انگشت می تواند با میزان خمیدگی کم و یا با انحنای ناچیز نیز، بر روی آرشه قرار گیرد.


 

نشستن انگشت چهارم از نرمچه بر روی پاشنه

 

نشستن بدون خمیدگی انگشت چهارم بر روی پاشنه

تذکر-۲۴: بطور طبیعی با توجه به چرخش آرشه در شیوه “آرشه کشی به شکل مایل” و یا خوابیده بر سیم(حالت عمومی آرشه کشی)، از میزان اتصال انگشتان دوم و سوم بر روی پاشنه و آرشه کمی کاسته می گردد، اما اصول اتصال انگشت اول در بند اول با چوب آرشه و نیز قرار گیری انگشتان دوم و سوم در محدوده پاشنه همچنان به قوت خود باقی است.

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *