ویولون مسیح استرادیواریوس (III)

در این نمونه موجود با در نظر گرفتن وضعیت فعلی آن بدون هیچ دگرگونی، آنگونه تلقی می شود که بر اساس نام های موثق در حاشیه طرح مزبور و همچنین سایر عناوین دیگر تحت عنوان مجموعه های معتبر، مشخصات و اطلاعات کاربردی دقیق و حقیقت آن منطبق برواقعیت می باشد.

پرسش اینجاست که براستی اگر چنین نباشد چگونه می توان به آنچه در واقع وجود دارد پی برد؟
سازنده ویلن چگونه می تواند بدون دغدغه از صحت الگوها، مسیر ساخت ساز را با این آگاهی که براستی در صددخلق ویلنی منطبق بر مسیح است، بپیماید؟

چگونه می تواند تجربه ایی واقعی را در کارنامه حرفه ایی خود رقم زند؟ آیا او همیشه از این اعوجاج بی خبر خواهد ماند و سایه نا آگاهی بر آن مستولی خواهد بود؟

در بخش توضیحات مربوط به طرح ها اینگونه به نظر می رسد که بر اساس استانداردهای چاپ و الگوهای خانواده ویلن، معمولا طراح ویا تولید کنند گان اندیشه پیروی از الگوها ی خاص، به جهت ساخت و تولید آثار، همیشه نمونه هایی را به شیوه های مختلف ارائه می نمایند که معمولا در ابعاد معین و بر اساس استانداردهای مورد نظر، تصاویر و سایر مشخصات انتشار می یابد. تعداد این نمونه ها کم نبوده و تقریبا از بهترین ویلن های استراد – گوارنری و آماتی بزرگ، کروتی – برگونزی – گواد ینینی در این مجموعه ها یاد شده است.

طرح مورد نظر ما به صورت مطلق در برگه ایی به ابعاد عرضی ۴۲۰ میلی متر و ابعاد طولی ۶۲۰ میلی متر ترسیم شده است.

تصویر C

در یک طرف برگه:

تصاویر رنگی با کیفیت بالا از صفحه پشت، صفحه رو

نمایی از سمت چپ دیواره ها

نمای مقابل دسته و نمای سمت چپ دسته قرار گرفته است و در سوی دیگر برگه

جدول اندازه‌های اصلی

فرم قوس‌های صفحه رو

فرم قوس‌های صفحه زیر

نمای دریچه‌ های اف از بالا

خط محیطی صفحه پشت با تعیین محل قرارگیری مقطع قوسها

ضخامت های مختلف صفحه رو

ضخامت های مختلف صفحه زیر

ابعاد ترسیمی پیچک

خط محیطی پیچک

اندازه‌های مربوط به ارتفاع کلافها

ضخامت لبه صفحات از هر دو نمای ویلن

ابعاد دقیق دریچه هایF و همچنین ابعاد آن نسبت به دریچه دیگرو همچنین موقعیت آن در صفحه رو

نمای طولی قوس صفحه زیر و بخشی از نمای طولی صفحه رو می‌باشد که در نهایت این مجموعه به عنوان ضمیمه در مجله استراد، ماه مارس سال ۲۰۱۱ برای علاقه‌مندان ارائه شده است.

تقریبا تمام بخشهای موجود در نقشه را در اینجا مطرح نمودیم.

در گام نخست بهره‌برداری از این مجموعه به ظاهر قوی و کامل، با پرسشی مواجه هستیم که به راستی این مجموعه چیست؟ آیا تصویری برای قاب کردن و یا پر کردن گوشه‌ای از دیوار کارگاه و یا محیطی هنری می باشد و یا نقشه ایی هندسی برای مصرفی ارزشمند؟

شواهد امر نشان می‌دهد با توجه به جریان مصرف وسمت و سوی روند سازسازی الا‌الخصوص در دنیای ویلن می‌توان این گونه تلقی نمود که این نیز یکی از روش‌های جاری و متداول استفاده از طرح ویلن می‌باشد. به طوری که سازنده ویلن به یکی از آن‌ها مراجعه کرده و با ترسیم یک به یک طرح به روی چوب اقدام به ساخت آن می‌کند و نام ویلن خود را براساس طرحی اینچنین که خریداری نموده است بنا می‌سازد.

ما نیز برای آغاز کار همین روال متداول را البته با کمی دقت و توجه بیشتر بررسی نموده تا بتوانیم به نکات ظریف آن آگاه شویم.

طبیعتاً در ابتدا به جدول اندازه‌ها که در بالای قسمت سمت چپ صفحه درج شده است مراجعه می‌کنیم و مشاهده می‌نماییم که در بالای جدول جمله ایی نوشته شده است و مفهوم آن این است که اندازه‌ها براساس میلی‌متربوده و با کولیس و یا هر ابزار اندازه‌گیری دقیق دیگر به ثبت رسیده است. پس می توان اینگونه تلقی نمود که طرح با حساسیتی قابل توجه برای مصرفی کاربردی گردآوری شده است واین گزارشی مطلوب است زیرا که اطلاعات درج شده باتوجه به نام اشخاص و مجموعه‌هایی که آن را تدوین نموده اند، دقیق بوده واعتبار نام آنها مزید بر علت می باشد.

و اما محتویات موجود در جدول شامل:

اندازه طول صفحه زیر و رو

بیشترین عرض درناحیه بالا در صفحه زیر و رو

کمترین عرض در ناحیة میانی صفحه رو و صفحه زیر

بیشترین عرض ناحیه تحتانی ویلن در صفحه رو و زیر

ارتفاع بلندترین ناحیه قوس در صفحه رو و زیر

فاصله خرک از ناحیه فوقانی صفحه رو

اندازه گوشه‌های ویلن در صفحه زیر و رو

فاصله سه زه از لبه صفحه، ضخامت آن، ضخامت لایه سفید در سه زه و ضخامت لایه سیاه در سه زه

طول سیم، طول دسته و… می‌باشد.

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *