تمبک (آموزش تمبک، دانلود نت تنبک، آموزش ویدیویی و معرفی کتاب تمبک)

آموزش های تمبک (دانلود آموزش های ویدیویی و تصویری تمبک)

 

 

آموزش های ویدیویی تمبک اوریجینال موجود در بازار

آموزش جامع تصویری و ویدیویی تمبک – اورجینال

آموزش ویدیویی گیتار تمبک

آموزش جامع تصویری تمبک

اوریجینال

  • قابل اجرا در تمام DVD Player های خانگی و کامپیوتر ها
  • توسط استاد: حامی کیوان

دانلود نت های تمبک و ویدیوهای آموزشی تنبک نوازی مدرن

ریتم ۳ پاسادوبل بخش دوم ریتم ۳ پاسادوبل بخش اول ریتم ۲ پاسادوبل بخش دوم ریتم ۲ پاسادوبل – بخش اول آموزش تمبک – ریتم ۱ پاسادوبل – بخش سوم آموزش تمبک – ریتم ۱ پاسادوبل – بخش دوم آموزش تمبک مدرن – ریتم ۱ پاسادوبل – بخش اول ویدئو بخش اول – شیوه نوین ضرب و تمپو نوازی ( اجرا ریتم رگه ) ویدئو بخش اول – شیوه نوین ضرب و تمپو نوازی ( اجرا ریتم فانک و اسلوراک ) ویدئو بخش اول – شیوه نوین ضرب و تمپو نوازی ( مقدمه و اجرا ریتم باسانوا ) ویدئو بخش اول – شیوه نوین ضرب و تمپو نوازی ( مقدمه ) ویدئو آموزش تنبک نوازی مدرن – شماره ۲ (دانلود) ویدئو آموزش تنبک نوازی مدرن – شماره ۱ (دانلود ) ویدئو بخش سوم تمبک – ریتم های Fast 6/8 ، تمپو ویدئو بخش دوم – ریتم های Fast 6/8 ، تنبک ویدئو آموزش تمبک، بخش اول – ریتم های Fast 6/8 ، تنبک نت تنبک درس 7 – ریتم اسلو راک برای یادگیری تمبک نوازی مدرن نت تنبک درس 6 – ریتم اسلو راک برای یادگیری تنبک نوازی مدرن نت تنبک درس 5 – ریتم اسلو راک برای آموزش تنبک نوازی مدرن نت درس 4 – ریتم اسلو راک برای تمبک نوازی مدرن نت درس 3 – ریتم اسلو راک برای تمبک نوازی مدرن نت درس 2 – ریتم اسلو راک برای تمبک نوازی مدرن نت درس ۱ – ریتم اسلو راک برای تمبک نوازی مدرن نت تمرین تمبک – درس 11 نت تمرین تمبک – درس 10 نت تمرین تمبک – درس 9 نت تمرین تمبک – درس 8 نت تمرین تمبک – درس 7 نت تمرین تمبک – درس 6 نت تمرین تمبک – درس 5 نت تمرین تمبک – درس 4 نت تمرین تمبک – درس 3 نت تمرین تمبک – درس 2 نت تمرین تمبک – درس ۱ درس ۴ – اتودها جهت شیوه نوین تنبک نوازی مدرن درس ۳ – اتودها جهت شیوه نوین تنبک نوازی مدرن درس ۲ – اتودها جهت شیوه نوین تنبک نوازی مدرن درس ۱ – اتودها جهت شیوه نوین تنبک نوازی مدرن

مقاله های در مورد تمبک (تنبک)

 

معرفی کتاب های تمبک (تنبک) نشر داخل

شیوه تنبک نوازی
 

شیوه تنبک نوازی

شیوه تنبک نوازی

آموزش مقدماتی تنبک

آموزش مقدماتی تنبک

آموزش مقدماتی تنبک

آموزش دوره ی مقدماتی تنبک نوازی

آموزش دوره ی مقدماتی تنبک نوازی

آموزش دوره ی مقدماتی تنبک نوازی

 

آموزش تمبک

آموزش تمبک

آموزش تمبک

هزار تمرین تمبک و ریتم، فرم و جمله بندی از مقدماتی تا .

هزار تمرین تمبک و ریتم، فرم و جمله بندی از مقدماتی تا .

هزار تمرین تمبک و ریتم، فرم و جمله بندی از مقدماتی تا .

آموزش تمبک

کتاب آموزش تمبک

کتاب آموزش تمبک

خودآموز تمبک

خودآموز تمبک

خودآموز تمبک

قطعاتی برای تمبک
 

قطعاتی برای تمبک

قطعاتی برای تمبک

ریتم تصنیف، 20 تصنیف برای تمبک

ریتم تصنیف، 20 تصنیف برای تمبک

ریتم تصنیف، 20 تصنیف برای تمبک

 

نوازندگان مشهور تمبک نواز

محمد اسماعیلی امیرناصر افتتاح پیروز ارجمند تاج‌الدینی
نورعلی برومند حسین تهرانی تهمورس پورناظری
پژمان حدادی مجید خلج داریوش زرگری
عبدالله دوامی بهمن رجبی سینا سرلک
همایون شجریان جمشید شمیرانی غلامرضا صدرالدینی
ناصر فرهنگ‌فر ارژنگ کامکار بیژن کامکار
پل کلدانی کامبیز گنجه‌ای جمشید محبی
محسن کثیرالسفر محمد قوی‌حلم مرتضی اعیان
جهانگیر ملک پیمان ناصح‌پور وحید اسداللهی
بهنام سامانی

تصاویر ساز تمبک (تنبک)

توضیحات آموزش های تمبک (تنبک)

یادگیری تمبک

نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه۸۵، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت. در ادامه این برنامه شاهین مهاجری محقق و نوازنده تنبک به سخنرانی درباره تاریخچه و فیزیک ساز تنبک و بعضی از سازهای کوبه ای جهان پرداخت که در این نوشته متن این سخنرانی را می خوانید. تمبک در گذر تاریخ تمبک بنا به مستندات زیر دارای قدمتی همپای تمدنهای کهن ایران است. لازم به ذکر است که بر اساس

[ادامه متن...]
آموزش تصویری تمبک

نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت. در ادامه این برنامه شاهین مهاجری محقق و نوازنده تنبک به سخنرانی درباره تاریخچه و فیزیک ساز تنبک و بعضی از سازهای کوبه ای جهان پرداخت که در این نوشته قسمت دوم متن این سخنرانی را می خوانید. صدا شناسی تمبکصدای تمبک نشان دهنده ویژگیهای آکوستیکی یک پوست مرتعش کشیده شده بر کاسه تشدید و یک رزوناتور هلمهولتزی است.

[ادامه متن...]
طریقه نواختن تمبک

شاهین مهاجری در حال توضیح دادن در مورد نمونه های ملودیک تنبک در حضور دکتر حسین عمومی   نشست پژوهشی نی کلید دار و تنبک کوکی در تاریخ سوم دی ماه، در کنسرواتوار تهران برگزار شد. در این برنامه دکتر حسین عمومی نوازنده نی و استاد دانشگاه ارواین آمریکا، درباره ساخت و نحوه نوازندگی این سازها به سخنرانی پرداخت. در ادامه این برنامه شاهین مهاجری محقق و نوازنده تنبک به سخنرانی درباره تاریخچه و فیزیک ساز تنبک و بعضی از سازهای کوبه ای جهان پرداخت که در این نوشته قسمت سوم متن این سخنرانی را می خوانید.   ارتعاش پوسته

[ادامه متن...]
طرز نواختن تمبک

ساز، سیستمی است فیزیکی و قابل ارتعاش، متشکل از بخش های مختلف با وظایف خاص. در حالی که نوازنده با اعمال نیرو بر ساز، آن را مرتعش می کند، برآیند پاسخ های اجزای سیستم منتهی به ایجاد خصوصیات کمی و کیفی صوت برخاسته از ساز می شود. عالم سازها از تنوع چشمگیری برخوردار است. این تنوع باعث می شود تا سازها از جهات مختلف مطالعه شوند و جایگاه هر کدام و ارتباط سازها با هم مشخص گردد. به دانش مطالعه سازموسیقی ٬ ارگانولوژی Organology یا همان ساز شناسی گویند . اما تمبک، به عنوان یک سازپوستی از چه جایگاهی در

[ادامه متن...]
روش نواختن تمبک

نگاهی کوتاه به مقایسه آکوستیکی تمبک و کلام جهت بررسی امکان ایجاد سیستمی برای خوانش موسیقی تمبک مقدمه موسیقی و گفتار را علی رغم تفاوت در واکنش سیستم عصبی به آنها، می توان به دلیل وجود نکات مشترک و یکسان بودن مکانسیم های آکوستیک و سایکوآکوستیک تولید و درک٬ با ابزار یکسانی مورد بررسی قرار داد. به معنی دیگر موسیقی را می توان با ابزار زبان شناسی (Linguistics) مورد مطالعه نمود. چنین مطالعه ای را زبان شناسی موسیقایی (Musicolinguistics) گویند. ریتم و زیر و بمی از جمله موارد مشابه بین موسیقی و کلام می باشند. زیر و بمی و ریتم

[ادامه متن...]
تمبک

۳- صامت و مصوت: تولید دسته ای از آواهای گفتاری همراه با ارتعاش تارهای صوتی و تولید صدا است مانند “آ”، “e” و… به این دسته از آواها “صدادار، مصوت یا واکه (Voiced)” می گویند. برعکس در تولید دسته ای دیگر از آوا ها اندامهایی به غیر از تار صوتی نقش دارند مانند دندانها، لثه و… این آواهای بدون بهره از ارتعاش تارهای صوتی را “بی صدا، صامت یا بیواک (Voicless)” گویند مانند “ش”، “s” و… بعضی از آوا ها هم ترکیبی اند مانند “ز” که اندام گفتاری مجزا جهت تولید صدای آن نقش داشته و در واقع ترکیب صامت

[ادامه متن...]
تمبک نوازی

هر صدا معمولا از چند فرمانت تشکیل میشود که معمولا دو فرمنت آغازین F1 و F2 برای آنالیز حروف مصوت کافی اند. فرمنت F1 دارای بم ترین فرکانس است. در شکل سمت چپ، طیف ارتعاش تارهای صوتی، در بخش میانی منحنی تشدید حفره دهانی و در بخش بالا تاثیر منحنی تشدید حفره دهانی بر طیف ارتعاشی تارهای صوتی مشخص است. وجود ۳ فرمانت در ساختار نهایی قابل تشخیص است. در شکل زیر علاوه بر مشاهده فرمانت های مصوت “EE” انگلیسی، می بینیم که با تغییر ارتفاع صدا (از ۱۲۸ هرتز به ۲۵۶ هرتز) ساختار فرمانت های مصوت “EE” انگلیسی تغییر

[ادامه متن...]
آموزش نواختن تمبک

از طرف دیگر می توان به خشه ای مانند “ش” با تغییر شکل لبها فرمانت بخشید. این کار با تغییر شکل لب جهت ادای “او” یا “ای” و ادای همزمان “ش” امکان پذیر است. تمام آواهای گفتاری از پارامترهایی مانند “شدت”، “کشش” نیز بهره می برند. مثلا با توجه به شدت بیشتر صدای سایش در “س” نسبت به “ز” و از آنجاییکه “س” صامت و “ز” مصوت است، می توان نتیجه گرفت که صامت ها “سخت”و مصوت ها “نرم” اند. کشش صامتها از مصوتها بیشتر است به همین دلیل صامت سایشی سخت مانند “س” از مصوت سایشی نرم مانند “ز”

[ادامه متن...]
آموزش نواختن تمبک

همچنین در شکل زیر از چپ به راست می توان طیف صدای تکنیکهای تم، بک میانه (۲)، بک کناره و پلنگ را مشاهده کرد. تکنیک پلنگ دارای غنی ترین مجموعه اصوات فرعی در بخش صدای ضربه خود است. این تغییرات کاملا تابع ویژگیهای صوتی مناطق پوست و شکل بخش اجرایی و همچنین ساختار داخلی و لبه کاسه تنبک است.     به دلیل تغییر در شدت و ضعف اصوات فرعی تکنیکها یا میرایی سریع آنها، تغییر در رنگ صدای آنان نیز پدید می آید. با یک تجربه ساده می توان این تغییر را شنید. اگر با نوک مداد بر روی

[ادامه متن...]
آموزش رایگان تمبک

بهمن رجبی نوشته ای که می خوانید گفتگویی است از محمد افتخاری با زنده یاد علی تجویدی که در مجله «کلک» شماره ۱۶ در تیر ماه ۱۳۷۰ به انتشار رسیده است و به کنسرت دو نوازی بهمن رجبی و محمود فرهمند بافی می پردازد. گفتگویی با استاد علی تجویدی پیرامون هنر تنبک نوازی بهمن رجبی در تیرماه و اسفندماه سال گذشته، برنامهء تکنوازی تنبک و سخنرانی بهمن رجبی پیرامون «ارتباط زیبایی و ریتم» و دونوازی‌ تنبک بهمن رجبی و محمود فرهمند بافی در سالن رودکی تالار وحدت به همت انجمن موسیقی ایران اجرا شد. استاد علی تجویدی‌ (موسیقیدان، آهنگساز و

[ادامه متن...]
آموزش تمبک

به هنگام تحقیق پیرامون تنبک نوازان عهد قاجار متوجه می شویم که متاسفانه به غیر از چند نوشته باارزش ٬ هیچ منبع دیگری درباره آنها دردست نیست. به عنوان مثال میرزا حبیب قاآنی شاعر عصر فتحعلیشاه و محمد شاه و اوائل سلطنت ناصرالدینشاه (متوفی ۱۲۷۰ هجری) در اشعار خود از سه تن به نامهای اکبر، احمد و بابائی نام برده است: تارزن زاغی و ریحان و ملیخای یهود تنبک گیر اکبری و احمدی و بابائی از طرفی باید ذکر شود که اکثر اساتید موسیقی و خوانندگان و نوازندگان ماهر سازهای مختلف درقدیم همگی به تنبک آشنا و بعضی در آن

[ادامه متن...]
آموزش تمبک نوازی

تنبک که با نام های تمبک و ضرب نیز شناخته می شود از سازهای محبوب کشور ماست. این ساز به فرم و شکل جام است و پوستی و از نو سازهای کوبه ای است. این ساز به لحاظ شکل، شبیه دربوکا ساز عربی است ولی از نظر صدا بسیار متفاوت از آن است. اگرچه دربوکا امروزه در غرب بسیار محبوب شده است ولی متاسفانه تبلیغاتی که ما برای ساز مشابه و ایرانی آن، تمبک کرده ایم بسیار کمرنگ بوده است و در مقایسه با دربوکا کم کاری را برای این ساز ملی به ارمغان آورده ایم. در گذشته تنبک با

[ادامه متن...]
آموزش تمبک نوازی

عیسی آقاباشی آقاجان دوم:آقاجان فرزند داود شیرازی ، از شاگردان سماع حضور و از منسوبین حسن خان (معروف به سنتورخان استاد معروف سنتور عصر محمدشاه و اوائل سلطنت ناصر الدین شاه) بود. او در فن خود مهارت تمام داشت و در خواندن تصنیف و نواختن تنبک کسی به پای او نمی رسید. او پدر حاجی خان( معروف بحاجی خان عین الدوله ای) بود. میرزا عبداله خان دوامی استاد بی نظیر کنونی که او را دیده و سازش را شنیده نقل می کند که آقاجان در تنبک نظیر نداشته و بر همه اساتید این فن در زمان خود مقدم بوده است.

[ادامه متن...]
آموزش تمبک رایگان

از راست: نعمت الله اتابکی، اکبرخان، نعمت الله (معروف به بوسکی) اکبرخان:از نوازندگانی بود که بیشتر با نعمت اله خان اتابکی همکاری می کرد و با تار او می نواخت و درخواندن آواز و تصنیف مهارت داشت. باقرخان :باقرخان از تنبک نوازهای خوب زمان خود بود. در سفری به پاریس برای پرکردن صفحه با میرزا حسینقلی(تار) ، محمد صادق خان سرورالملک ( سنتور) و نایب اسدالله ( نی) همراه بود که آن صفحات اکنون باقی است. اصغر:معروف به اصغر محمدحسین بیگ که تنبک نیکو می نواخت و در دستگاه میرزا علی اصغرخان اتابک نوازندگی می کرد. کریم منجم باشی:کریم در

[ادامه متن...]
آموزش تمبک تصویری

میرزاعبداله خان دوامی حبیب کاشی: خواننده باسلیقه و تنبک نواز ماهری بود که تصنیف و اشعار ضربی بسیار در حفظ داشت. او در زورخانه ای که پهلوان اکبر خراسانی در محله پاچنار تهران دائر کرده و در آن ورزش میکرد تنبک می نواخت و بین همکاران خود استاد شناخته می شد و در حدود سال ۱۳۱۵ شمسی در حدود هفتاد سالگی درگذشت. در میان زنان چه در دوره قاجار و بعد نوازندگان تنبک بسیاری بودند که ما بذکر یک تن از آنان اکتفا می کنیم. طلعت خانم: علاوه بر مهارت در نوازندگی تنبک صدائی مطبوع داشت و در خواندن تصنیف

[ادامه متن...]
آموزش تصویری تمبک

حسین تهرانی از نوادر موسیقی ایرانی و زنده کننده تنبک، قلب تپنده موسیقی ایرانیست. تهرانی جزو انگشت شمار موسیقیدانان ایرانیست که مردم عامی هم با نامش سازش را به یاد می آورند. او زمانی که پا به عرصه موسیقی نهاد به هر سویی سری کشید و از هر کس که اندکی گفتنی داشت، درسی فراگرفت، تهرانی از مکتب ابوالحسن صبا و خالقی تا مرشد های زورخانه درک کرده بود و اندوخته هایش را بصورت دسته بندی شده و منظم روی تنبک آزمایش و ثبت کرد. پرویز خطیبی نویسنده، کارگردان و ترانه سرا که با تهرانی دوستی داشته در مورد خصوصیات

[ادامه متن...]
یادگیری تمبک

۲- وضعیت دست مولد حرکت بر اساس اتکاء دست مولد حرکت به ساز یا آزاد بودن آن می توان تقسیم بندی زیر را انجام داد: ۱- اجرا تکنیک با حرکت آزاد دست منظور از حرکت آزاد دست حرکتی است که در آن دست به سازاتکا ندارد. مانند اجرای تم یا بک دست آزاد یا پایین (۱). ۲- اجرا تکنیک با حرکت غیر آزاد دست منظور از حرکت غیرآزاد دست حرکتی است که در آن بخشی از دست به سازاتکا دارد. مانند: – اجرای انواع تکنیکهای گرفته توسط دستی که به نحوی به پوست اتکا دارد. – اجرا با دست روی

[ادامه متن...]
نواختن تمبک

حال در زیر به بررسی اجمالی ۴ مشخصه مورد اشاره در بالا می پردازیم.   نحوه تولید صدا این مشخصه مربوط به نحوه اجرای تکنیک و تولید صدا می باشد. به طور کلی در تنبک نوازی می توان چندین نوع مختلف از شکل اجرا را تشخیص داد: ۱- ضربه زدن = مانند اجرای پلنگ و تم بر روی پوست یا ضربه بر بدنه یا بخشهای مکمل صدادهی (مانند پوست تعبیه شده بر روی بدنه تنبک) یا حتی ضربه زدن بر روی بخشی از دست که بر پوست تنبک قرار دارد. ضربه زدن به دوگونه رخ می دهد: – مستقیم :

[ادامه متن...]
نحوه نواختن تمبک

مقدمه به جرات می توان گفت تنبک از جنبه تنوع تکنیک نوازندگی (در این جا منظور از تکنیک نوازندگی همان شیوه های انگشت گذاری ساز است) از کاملترین سازهای کوبه ای ممبرانوفون (پوست آوا) می باشد. بررسی این تنوع بدون نگاهی سیستماتیک (اصولی و قاعده مند) که در برگیرنده صفات مشترک و غیر مشترک تکنیکهای نوازندگی باشد غیر ممکن به نظر می رسد. از جمله نتایج این دیدگاه اصولی که در واقع هنر مرتب نمودن تکنیکها است قرار گرفتن هر تکنیک در جایگاه خود و مشخص شدن رابطه ساختاری – تکاملی تکنیکها با هم دیگر و یافتن تکنیکهای جدید می

[ادامه متن...]
طریقه نواختن تمبک

پیمان ناصح پور با گشتی در اینترنت و جستجوی مطلب پیرامون تمبک یک نام را زیاد مشاهده می کنیم، “پیمان ناصح پور”. دکتر پیمان ناصح پور از جمله نوازندگانی است که مهمترین فعالیت او حضور گسترده در فضای مجازی و شناساندن تمبک به عنوان سازی توانمند در خارج از کشوراست. تعداد نوشته های او به زبان انگلیسی بی گمان از هر نوازنده تمبک دیگری بیشتر است. زندگی نامه موسیقایی او که هم اکنون در آلمان ساکن است، در سال ١٣۵٣ در تهران و در خانواده نصرالله ناصح پور (استاد ردیف های آوازی)، به دنیا آمد. از کودکی با موسیقی آذری

[ادامه متن...]
آموزش تصویری تمبک

در این درس با نحوه اجرای هفت و هشت منفی و ترکیب انها با مثبت آشنا می شویم ریز منفی از اجرای با سرعت و با منظم هشت و هفت منفی حاصل می شود.

[ادامه متن...]
آموزش تمبک رایگان

هفت مثبت : اجرای این حرکت دقیقا ماننده هفت کمان می باشد با این تفاوت که به جای چهار انگشت، تنها انگشت شماره 2 دست چپ به پوست ضربه میزند.

هشت مثبت : برای اجرای این حرکت شست دست راست را بر روی لبه تمبک قرارداده و با بندهای اول، دوم و سوم انگشت شماره دو به ناحیه نزدیک به مرکز پوست ضربه می زنیم…

[ادامه متن...]
آموزش تمبک نوازی

توضیح کسرها در موسیقی : در این درس از دوره آموزش تمبک به توضیح کسرها در موسیقی می پردازیم که برای ادامه یادگیری دروس این دوره بسیار ضروری می باشد. صورت کسر نشان دهنده تعداد نت در هر میزان ( تعداد ضرب در میزان های ساده) و مخرج کسر نشان دهنده نوع و یا شکل نت بر اساس نسبتی که آن نت با نت گرد دارد می باشد. نت گرد        = 1 واحد نت سفید     = 1/2 واحد نت سیاه      = 1/4 واحد نت چنگ      = 1/8 واحد نت دولاچنگ = 1/16 واحد برای توضیح بیشتر این درس حتما کلیپ

[ادامه متن...]
آموزش تمبک

رای انجام این تمرین مفهوم ولت را نیز برایتان توضیح می دهیم. ولت : گاهی ممکن است یک یا چند میزان از یک جمله موسیقی با تکرار آن متفاوت باشد. در اینصورت روی این میزان ها یک خط افقی کشیده و آها را با اعداد 1 و 2 مشخص می کنیم، که ولت اول و دوم نامیده می شود. در هنگام اجرا دفعه اول ولت اول و بار دوم ولت دوم بجای ولت اول اجرا می شود. لذا برای اجرای صحیح این قطعه نیاز به تمرین و ممارست بوده تا در هنگام اجرای این قطعه به هیچ وجه دچار توقف

[ادامه متن...]
آموزش نواختن تمبک

در این درس سعی شده در ادامه بحث کشش نتها، با انواع مختلف سکوت ها در موسیقی نیز آشنا شویم. چنگ : کشش نت چنگ، نصف کشش نت سیاه می باشد. اگر مدت زمان گرد را چهار ثانیه فرض کنیم، بر اساس آن کشش یک نت چنگ 1/2 ثانیه می شود. دولاچنگ : کشش نت دو لاچنگ، نصف کشش نت چنـگ می باشد. اگر مدت زمـان نــــت چنگ را 1/2 ثانیه فرض کنیم، بر اساس آن کشش یک نت دولاچنگ 1/4ثانیه می شود. سه لاچنگ :کشــش نت ســه لاچنگ، نصــف کشــش نت دولاچنــگ می باشد. اگر مــدت زمان دولاچنــگ را

[ادامه متن...]
تمبک نوازی

در این درس پنج حرکت اصلی (هفت کمان، هشت کمان، تم، بشکن و بک) آموزش داده شده در درسهای قبل را در قطعه ای مرور و ترکیب خواهیم نمود.

امید است با اجرا و تمرین این قطعه، علاوه بر دقت در اجرای صحیح و خوش صدای تکنیک ها به پیوستگی و عدم قطع شدن قطعه در حین نواختن تمبک برسید.

این تمرین موجب تربیت و هماهنگی ذهن، دست و چشم نوازنده خواهد شد.

[ادامه متن...]
تمبک

هشت کمان : اجرای ضربه بک کمک حرکت مچ، با بندهای اول پنج انگشت در ناحیه نزدیک به مرکز تمبک با دست راست است.

هفت کمان : اجرای ضربه بک کمک حرکت مچ، با بندهای اول و دوم چهار انگشت در ناحیه نزدیک به میانه تمبک با دست چپ است.

[ادامه متن...]
روش نواختن تمبک

تُمبَک (تنبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایران است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسیجزء طبل‌های جام‌ شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد. بدنه تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می‌ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می‌سازند. تنبک از قسمت‌های پایین تشکیل شده است: پوست دهانه بزرگ کاسه (تنه) گلویی (نفیر) دهانه کوچک (کالیبر)پیشینه قدمت تنبک با نام‌های پهلوی دمبلک و تنبور به پیش از اسلام می‌رسد و طبق نظر دکتر معین

[ادامه متن...]

 


Leave a Reply

به ما امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت