دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

کریمی: هیچ استادی نمیتواند همه چیز را بیاموزد!

حامد پورساعی و فروغ کریمی
حامد پورساعی و فروغ کریمی

«فروغ کریمی»، نوازنده‌ی فلوت و کینوزولوگ، استاد دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وینِ اتریش، در تابستان سال گذشته سفری به تهران داشت و با همکاری «حامد پورساعی»، «سجاد پورقناد» و «میثم قدرتی» مسترکلاس سه‌روزه در تهران برگزار کرد. این چهارمین سفر ایشان به ایران بوده است؛ وی در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ برای اجرای کنسرت -‌در تالار رودکی و خانه‌ی هنرمندان، دونوازی فلوت و گیتار– و برگزاری مسترکلاس، سفری به ایران داشت، اما این‌بار بدون برگزاری کنسرت، تنها به برنامه‌های مسترکلاس فلوت و موسیقی کینزیولوژی پرداخت.

در سال گذشته، اثری مشترک از همنوازی فروغ کریمی و حامد پورساعی که در تهران ضبط شده بود، از سوی انتشارات ماهور به بازار آمد و علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک، توانستند اجرایی از این دو هنرمند را بشنوند. کریمی در این چند دوره‌ی آموزشی که در ایران برگزار کرده، برای نخستین‌بار در ایران رشته‌ی موسیقی کینزیولوژی (Music-Kinesiologi) را که در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین تدریس می‌کند، معرفی کرده است.

گفت‌وگویی که می‌خوانید در مردادماه سال قبل به بهانه‌ی کلاس‌های فروغ کریمی برای آموزش فنون انرژی‌زایی، با او و حامد پورساعی توسط سجاد پورقناد و علی نجفی ملکی صورت گرفته و بخش پایانی گفت‌وگو نیز در خصوص اجرایی نو از کنسرتوی فلوت سل‌ ماژور اثر «موتسارت» در وین با ایده و تنظیم اوست.

 

علی نجفی ملکی: خانم کریمی برای اولین سوال از مستر کلاس ها و شیوه ای که در مسترکلاس ها برای تدریس دارید، خصوصاً در رابطه با ساز فلوت که ساز تخصصی شماست بگویید.

فروغ کریمی: قبل از شروع صحبت باید اظهار تأسف کنم از اینکه یکی از افرادی که باید امشب در بین ما حضور داشت، خانم «فلورانس لیپت» بود که متأسفانه به‌درود حیات گفتند و دیدار ما با ایشان انجام نشد؛ می‌دانم غیر از اینکه خانم لیپت بانویی با‌ اخلاقِ ممتاز بودند، سیستم آموزشی ایشان هم شباهت بسیاری با سیستم تدریس من داشت و از این بابت نیز، فقدان ایشان بسیار دردناک است.

اما درباره‌ی مستر‌کلاس‌های اخیر ضمن اظهار خرسندی که توانستم بعد از چند سال، این مسترکلاس سه روزه را با همت و کمک دوستان و در کوتاه‌ترین زمان برگزار کنم، باید بگویم در هر مستر‌کلاس حدود ۱۳ نفر شرکت داشتند. مسترکلاس اول و دوم در آموزشگاه آقای «مینوسپهر» برگزار شد که در روز نخست خانم‌‌ها «افلیا پرتو» (نوازنده‌ی پیانو) و «شهلا میلانی» (خواننده‌ی آواز کلاسیک) با شاگردان خود و در مستر‌کلاس دوم نیز آقای حامد پورساعی (نوازنده‌ی گیتار) به‌همراه هنرجویان خود حضور داشتند. در مستر‌کلاس سوم ضمن تشکر از آقای قزانی -به دلیل اینکه این مسترکلاس در آموزشگاه موسیقی ایشان برگزار شد- بیشتر نوازندگان فلوت، به‌خصوص شاگردان آقای «مجید سینکی» (نوازنده‌ی فلوت) شرکت داشتند؛ البته در کنار اینها، نوازندگان سازهای دیگری، مانند ویلن و پان فلوت نیز بودند.

لازم است اینجا من از استادانی که هنوجویان خود را در مستر‌کلاس‌های مختلف شرکت داده و به اینکه شاگردانشان از تجربیات دیگر استادان نیز استفاده کنند، اهمیت می‌دهند تشکر کنم، زیرا من بعد از آمدن به ایران با چند نفر از استادان و دوستانم تماس گرفتم که متأسفانه هیچ‌کدام از آنها، هنرجویان خود را برای شرکت در این مستر‌کلاس‌ها نفرستادند و من در این‌باره از آنها گله‌مندم، چون خود من شخصاً همواره به شاگردان خود می‌گویم که هرگز یک استاد نمی‌تواند تمام نکات نوازندگی را آموزش دهد و اگر می‌خواهند در نوازندگی پیشرفت کنند باید از تجربیات استادان دیگر نیز بهره‌مند شوند.

در اتریش چنین چیزی بسیار معمول است که هر دانشجویی در تعطیلات تابستان در چند مستر‌کلاس مختلف شرکت کند.

 

منبع : گفتگوی هارمونیک

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *