برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

مشخصات میکروفون خوب

از چه میکروفونی استفاده کنیم؟

no image

میکروفونها در گیرایی صداهای دور و نزدیک متفاوت هستند. میکروفونی که برای ضبط صدای مجلس به کار می رود، باید گیرایی بالایی داشته باشد و صداهای دور را بهتر بگیرد. چنین میکروفونی صداهای دور را با همهمه کمتر و با صدای بلندتر ضبط می کند.

استفاده از میکروفونهای استاتیک نیز این حسن را دارد که صدا را طبیعی تر از میکروفونهای دینامیک، ضبط می کنند. میکروفون یقه ای در خانواده میکروفونهای استاتیک است و به همین خاطر در همه وسایلی که سر خود صدا را ضبط می کنند از این میکروفون استفاده شده است (حتّی در دوربین های فیلم برداری با کیفیت). میکروفون های دینامیک صدای بم را قوی تر ضبط می کنند و تا حدودی صدایشان تو دماغی است.

می توان اینطور گفت که میکروفون های دینامیک برای ضبط صدای مداح بهتر هستند و میکروفون های استاتیک برای ضبط صدای سخنران مناسب تر هستند.

اگر در فضایی قرار دارید که گردش هوا زیاد است و مثلاً باد می آید، خوب است یک ابر یا پارچه با چگالی پایین روی میکروفون بکشید، تا صدای باد به کپسول میکروفون نرسد. دهانه میکروفون ها به صورت پیش فرض کمی ابر دارد، مواظب این ابر باشید. برخی از میکروفونها مثل ev یک ابر فشرده مخصوص دارند که فواید خود را دارد و صدا را تصفیه می کند. هنگامی که میکروفون را به دهان می چسبانید و صدای پ ت از دهانتان خارج می شود، وجود این ابر اثر خود را نشان می دهد.

مشخصات میکروفون خوب:

جز مشخصاتی که معیارهای ثابت حسن و ضعف میکروفونها هستند برخی معیارها، نسبی هستند و بسته به استفاده شما می توانند خوب یا بد باشند. معیارهای کلی میکروفون از این قرارند:

گیرایی:

میکروفون خوب باید گیرایی بالایی داشته باشد، یعنی با دور شدن منبع صدا از میکروفون، بهتر آن صدا را دریافت کند. میکروفون با گوش یک انسان تفاوت دارد، گوش انسان در اوج گیرایی است و صدایی را که به او می رسد (گرچه از 100متر) به خوبی دریافت می کند. اما میکروفون در مورد صداهای دور یک سیر تنازلی دارد و حتّی ممکن است صداهای دور تر را اصلاً نگیرد. بنا بر این به گیرایی میکروفون توجّه داشته باشید تا هم صدای مداح با دور کردن دهان از میکروفون تنازل نیابد، و هم صدای جمعیت و اطراف مداح به میکروفون مداح برسد.

دیستور:

میکروفون ها نسبت به هجم صدا حساس هستند و تحمّل فریاد بلند را ندارند. گذشته از طراحی دستگاه آمپلی فایر، خود میکروفون ها نیز در سقف تحمّل صدا متفاوت هستند و برخی زودتر از دیگری صدا را خراب می کنند. معمولاً میکروفونی که گیرایی بالاتری دارد، حساس تر است و زودتر به دیستور می افتد. البته میکروفونهای خوب مانند ev با اینکه گیرایی خوبی دارند، اما صدا را هم در اوج صدا خراب نمی کنند.

رنج فرکانسی:

میکروفونها از جهت کیفیت با هم زمین تا اسمان متفاوتند! فکر نکنید تمام تفاوتی که دو میکروفون با هم دارند می توانید با تنظیم دستگاه جبران کنید و صدای دو میکروفون را شبیه سازی کنید! برخی میکروفونها صدایی عادی و طبیعی دارند، برخی از آنها زیر و بمی قوی اما مسخره دارند، برخی از آنها صدایی تیز دارند، برخی هم مانند ev صدایی نسبتاً باز به همراه بمی با دامنه کم دارند. برخی از میکروفونها نیز مانند jts صدایی غیر طبیعی اما دارند که البته برای عدّه ای زیباست!

خلاصه مواظب باشید میکروفون شما: زیاد صدای تیزی نداشته باشد، صدایش بوق نباشد، صدایش زیاد تو دماغی نباشد و …

خصوصیات جهتی:

برخی از میکروفونها به صداهای زاویه دار زیاد حساسیت نشان نمی دهند و تنها صداهایی را که مستقیم به طرف آنها خوانده شود می گیرند. این خصوصیت بسته به نیاز شما می تواند خوب یا بد باشد. برخی از میکروفونهای خازنی را دیده ام که برای حرف زدن در آنها باید نشانه گیری بکنید!!!

برخی از این میکروفونها برای کنترل سوت کشیدن باندها مؤثرند.

ناگفته نماند که این معیار تنها در میکروفون ها مطرح نیست، بلکه برخی از باندهای خشک نیز مانند باند چنگ، تنها صدا را به سمت روبرو تحویل می دهند و درصد کمی از صدای آنها به چپ و راست منحرف می شود (مگر بر اثر فید بک فضا در فضاهای بسته).

بلندی صدا:

برخی از بلندگو ها نسبت به برخی دیگر صدای بلندتری دارند. البته به این معیار زیاد بها ندهید، چون میکروفونی که صدای قوی تری داشته باشد، زود تر هم سوت خواهد کشید. بنا بر این تفاوت میکروفون ضعیف و قوی تنها در یک درجه بیشتر چرخاندن ولوم دستگاه است!

استقامت در مقابل ضربه:

برخی میکروفون ها با یک بار زمین خوردن می سوزند! اما برخی میکروفونها (مثل میکروفون های جاسکو) ضدّ ضربه اند و گذشته از اینکه کپسول مقاومی دارند، کپسولشان بر یک پایه انعطاف پذیر و فنری استوار است که ضربات ناگهانی را کنترل می کند.

کافیست که با یک ضربه، آهنربای درون میکروفون دینامیک از جایش تکان بخورد، در آن صورت دیگر میکروفون کار نخواهد کرد. نیز ممکن است بر اثر ضربه، سیم پیچ این میکروفون که تشکیل یافته از یک رشته سیم بسیار نازک است، پاره شود که به همین سادگی میکروفون خراب خواهد شد و باید کپسول آن را بیندازید به دور…

 

گرچه تمامیّت ارزش یک میکروفون به کپسول آن است، لکن شرکتها کپسول میکروفون ها را با نصف قیمت کلّ میکروفون ارائه می دهند که می توانید از آنها استفاده کنید.

میکروفون های استاتیک در مقابل ضربه حساسیت کمتری دارند، چون نه سیم پیچ دارند و نه آهن ربا! بلکه تنها یک ترانزیستور است که مجاور یک سطح خازنی قرار دارد.

البته خوب است بدانید ما اصلاً میکروفونی که صد در صد ضد ضربه باشد نداریم! بلکه حتّی میکروفون های ضد ضربه با استفاده نادرست، در طول مدّت فرسوده می شوند و کیفیت خود را از دست می دهند. پس در نگهداری از میکروفون دقّت داشته باشید.

درون دسته میکروفونها یک قطعه سرب بزرگ وجود دارد که علّت سنگینی میکروفون است. نبود این قطعه سرب می تواند حساسیت میکروفون را در مقابل ضربه پایین تر بیاورد، البته فایده این سرب این است که یک سطح اتّصال به منفی به حساب می آید که تا حدودی نویز دستگاه را پایین می آورد. فایده دیگری برای آن به نظرم نمی رسد. شاید شرکتها می خواهند میکروفونشان ابهت داشته باشد و وقتی کسی آن را به دست می گیرد فکر نکند که اسباب بازی است!!!

اما میکروفون های بی سیم: گرچه کپسول این میکروفون ها در مقابل ضربه حساسیّت چندانی ندارد، اما فیبر و مدار آنها حساس است و به شدّت باید مواظب ضربه خوردن آنها باشید، این میکروفون ها شاید با ضربه خوردن نسوزند، اما کارایی آنها پایین می آید و ثبات کاری آنها از بین می رود.
no image

no image

منبع : guitaracademy.ir

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *