برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

افزایش کیفیت در میکس

چگونه میتوانید به حداکثر درجه صدا در میکس ، قبل از مرحله مسترینگ برسید، در حالیکه اطمینان دارید خروجی اصلیتان برش نخورده است ؟
در هنگام کار در DAW ها (Digital Analog Work Station ) تعیین کننده ترین ( مهمترین ) عامل ، جلوگیری از رسیدن درجه نهایی به نقطه قرمز میباشد ولی آسان ترین پاسخ ، پایین کشیدن درجه نهایی ( Master ) به ناچار است، لیکن این امر بر روی کل بلندی صدای میکس تاثیر گذاشته و مرحله مسترینگ را ، بخصوص در مهمترین قسمت آن یعنی عامل بلندی صدا Loudness Factor را سخت تر میکنید.
فرض میکنیم که این سوال یک پیامد جامع و منصفانه از یک شیوه برداشت کلی در مورد یک جلسه میکس میباشد. ممکن است که بدانیم که چگونه در یک میکس شدت صدای Bass و Bass drum را نسبت به یک دیگر تعیین کنیم و همچنین خواننده و ساز های دیگر را نیز کاملا مقعول و منطقی تنظیم کنیم ، ولی دزست در زمانی که فکر میکنیم که به شدت صدای درستی رسیده ایم ، یک قله صدا (Peak) در آهنگ یا هر نوع عامل مزاحم دیگری باعث کلیپ شدن (Clip) صدای کلی ( Master ) میشود که ما را مجبور به پایین آوردن صدای کلی Master میکند. مطمعنا این یک وضعیت ایده آل نیست. لطفا به این نکات دقت کنید..
اولین و مهترین کار این است که شما باید کلا قادر به تولید میکسی باشید که کلیپ نداشته باشد. هیچ چراغ قرمزی نباید در کل میکس ، از ابتدا تا انتها به وجود بیاید. اگر چه این نصیحت خیلی ابتدایی به نظر میرسد ولی ضمنا باید این را هم بگویم که شما ضبط هایی را که برای من فرستاده میشود را تاکنون نشنیده اید. پس به یاد داشته باشید که خاموش ماندن چراغ قرمز ( Clip ) بسیار بسیار مهم است.
حالا این سوال پیش میاید که چگونه میتوان با وجود خاموش بودن چذاغ قرمز ، به حداکثر بلندی صدا رسید؟
یک پاسخ ساده ، استفاده از عمل ( Normalize ) است که اغلب برنامه های میکس دیجیتال آن را دارند .
ولی این کار را نکنید چون فقط وقت تلف کردن است ، زیرا بودن آن فقط تا زمانی است که پروسه دیگری را روی آن ترک انجام بدهید، تنها زمانی که من از ( Normalization ) استفاده میکنم ، موقعی است که قصد ندارم آن را برای بلند تر صدا دادن بهینه کنم .
پس اولین کاری که باید بکنید این است که محدوده Peak level قطعه را پیدا کنید . ممکن است به نتیجه برسد که در سه یا چهار جای قطعه شدت صدا بلند تر از مابقی آن است. معمولا ، این مساله اشاره به نقصی در میکس دارد از خودتان بپرسید آیا واقعا به درستی صدا میدهد ؟ احتمالا این طور نیست. ولی در موارد معدودی ، این اتفاق میتواند بیافتد، حتی در مواقعی که میکس کاملا بی عیب است . برای مثال در ضبط سازهای اکوستیک مشاهده مقادیر اندکی از Peaks ، آنهم به ندرت ، چیز غیر عادی نیست این پیکها ، شدت صدا را تحلیل میبرند. اگر شما با Automation صدای این پیکها را کنترل کنید ، آنگاه میتوانید صدای همه چیز های دیگر را بالا بیاورید .
این کار را بدین صورت انجام دهید … اگر شما پیکی داشته باشید که ۶ دسی بل از چیز های دیگر بلد تر بود ، در صورتی که بتوانید ان را پایین بیاورید و به درجه نرمال برسانید، آنگاه کل قطعه شما ۶ دسیبل میواند بلند تر صدا دهد.
کنترل پیک های گاه و بیگاه بهتر است بصورت دستی انجام گیرد حتی اگر تعدادشان کمی زیاد باشد.
برای مثال ممکن است با یک صدای Snare ناگهانی بر خورد کنیم یکبار دیگر به میکس ها برای نمونه، به میکس اصلی باز میگردیم تا ببینیم ایا ممکن است در انجا این مشکل حل شود ؟ احتمالا به وسیله کمپرس کردن آن کانال.
در غیر این صورت غالبا شما میتوانید از یک limiter برای پایین آوردن پیک های کوتاه مدت استفاده کنید ، بودن اینکه هیچ گونه عوارصض قابل توجهی داشته باشد . بعد میتوانید شدت صدای بقیه چیزها را بالا بیاورید .
اگر پیک ها ، کوتاه مدت نبودند ، آنگاه میتوانید از یک کمپرسور استفاده کنید . برای این منظور ، و برای جلو گیری از کمپرس شدن شدید صدا ( به غیر از مواقعی که به عمد میخواهید صدایتان کمپرس شده صدا دهد ) از Ratio وthreshold کم ، به همراه release time طولانی مناسب استفاده کنید.
یکبار دیگر ، شما میبینید که میتوانید شدت صدای کل قطعه را تا مرز چراغ قرمز ، بالا بیاورید، بدون اینکه در واقع کلیپی داشته باشید .
این بحث در اینجا خاتکه میابد و همین مقدار برای رسیدن به نتیجه خود کافی است . اینها پایه های فن بهینه سازی و بلند کردن شدت صدا بودند که ذکر شد. بعد از آن Mastering میبایست به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

منبع : guitaracademy.ir

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *