دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

صدابرداری آمپ

صدابرداری امپ گیتار الکتریک بسیار مهمه و البته سخت. به دلیل اینکه گیتار الکتریک سازی هست که توی بسیاری از سبکها ساز ثابته و همین باعث شده این ساز یه ساز فراگیر باشه و تکنیکهای صدابرداری اونهم بسیار زیاد و متفاوت. البته نکاتی که مطرح میکنم بیشتر توسط کسانی قابل اجراهست که صدابرداری به صورت حرفه ای شغلشون هست و افرادی که فقط یک یا دو میکروفوندر اختیار دارن طبیعتا نمیتونن از تمام این تکنیکها استفاده کنن. ولی یادگیری اینروشها برای هر شخصی مفید هست.

ابتدا باید محل قرارگیری امپ رو مشخص کنید. در مورد امپ نسبت به سازهای دیگه زیاد مهم نیست که اون رو کجای رکورد روم قرار بدید. چون میکروفونها معمولا بسیار نزدیک به امپ قرار میگیرن و دیوارها توی صدایی که وارد میکروفون میشه کاملا بی تاثیر هستن.

پیشنهاد شده که برای صدابرداری امپ اون رو با فاصله از کف استودیو قرار بدید و در این صورت امپ صدای بهتری میده. میتونید امپ رو روی یک میز یا صندلی قرار بدید.

مهمترین عاملی که باعث بوجود اومدن تکنیکهای متفاوت برای صدابرداری امپ شده طرز قرار دادن میکروفون ها هست. این نکته رو به خاطر بسپرید که
با حرکت دادن میکروفون در مقابل امپ میتونید صداهای متفاوتی رو ضبط کنید. پس بعد
از اینکه تکنیک مورد نظر رو انتخاب و میکروفونها رو تنظیم کردید پا رو فراتر بذارید
و حالت قرار گیری میکروفونها رو کمی تغییر بدید و ببینید آیا صدا از مانیتور بهتر
شده یا نه. تنها کسی که میتونه بهترین صدا رو برای ضبط انتخاب کنه فقط خود شما
هستید! پس خودتون رو پایبند تکنیکها نکنید و خودتون تکنیکهای جدید خلق کنید. همیشه فاصله ی میکروفون, زاویه ی میکروفون و نوع میکروفون توی کیفیت صدا دخیل هستن و با تغییر دادن هرکدوم از اونها میتونید صدای جدیدی ایجاد کنید.

زمانی که آهنگ مورد نظرتون شامل دو یا چند گیتار هست سعی
کنید از امپ ها و گیتارهای مختلف استفاده کنید. مثلا اگه دو گیتار در آهنگتون
دارید از یک گیتار آیبانز و یک فندر و همینطور یک امپ مارشال و یک امپ فندر
استفاده کنید. مهم نیست که کدام گیتار به کدام امپ وصل باشه (البته این رو شما
تعیین میکنید) بلکه مهم اینه که سعی کنید گیتارها و امپهای متفاوت استفاده کنید. این
کار باعث میشه که در آهنگتون واقعا دو گیتار داشته باشید. استفاده از یک امپ برای
دو صدا به خاطر یکی بودن صداها باعث میشه که صداها باهم ترکیب بشن و شنونده احساس کنه که فقط یک گیتار در این آهنگ وجود داره.

یک نکته ی جالب در مورد صدابرداری از امپ وجود داره و اون اینکه بر خلاف چیزی که به نظر میاد با استفاده از امپها و بلندگوهای کوچکتر میتونید صدای پرحجم تری رو نسبت به بلندگوهای بزرگتر ضبط کنید!

حالا که امپ و گیتار و محل قرار دادن اون رو مشخص کردید قرار دادن میکروفونها هست.

ساده ترین و متداولترین راه برای صدابرداری امپها استفاده از یک میکروفون Shure SM57 هست. میکروفون رو در فاصله ی یک اینچی بلندگویی که بهترین صدا در
امپ ایجاد میکنه قرار بدید. دقت کنید که میکروفون رو دقیقا جلوی سیم پیچ یا مرکز
بلندگو قرار ندید. بلکه اون رو به اندازه ی سه چهارم فاصله ی سیم پیچ تا لبه ی
بلندگو فیکس کنید.

برای تقویت فرکانسهای High میکروفون رو از حالت عمود به امپ خارج کرده و در جهت سیم پیچ باند بهش زاویه بدید یا به عبارت دیگه اون رو به سمت مرکز باند متمایل کنید. همچنین برای تقویت صداهای Mid و حجم دادن به صدای امپ عکس این کار رو انجام بدید. یعنی میکروفون رو به سمت لبه ی بلندگو متمایل کنید.

اگه یک میکروفونRibbon در اختیار دارید میتونید ازش برای تقویت Low استفاده کنید.
بدینصورت که میکروفون رو در فاصله ی دو اینچی یکی از گوشه های بالا و پشت امپ
دقیقا به سمت گوشه ی امپ قرار بدید. البته این روش فقط در مورد امپهای مارشال جواب میده و دلیلش توی کتابم چوب مورد استفاده در این امپها بیان شده.

اگه امپ شما پشتش باز هست (مثل امپ های فندر) میتونید یک میکروفون هم پشت امپ قرار بدید و نتیجه رو مشاهده کنید (گوش کنید!)

اگه تصمیم به صدابرداری یک امپ کوچک (از این مدلهایی که با باتری کار میکنن) رو دارید کار خاصی نیاز نیست انجام بدید. یک میکروفون داینامیک مانند SM57 رو بصورت بسیار نزدیک در جلوی امپ قرار بدید و با خودتون فکر کنید که چرا صدای بسیار حجیم ضبط شده باعث متعجب شدن شما شده!!

یک تکنیک عجیب برای صدابرداری امپها با صداهای Clean (نمیدونم تو فارسی چی بهش میگن) اینه که یک یک گیتار آکوستیک انتخاب کنید و سیمهای اون رو به
صورت آزاد روی نتهای گام آهنگ مورد نظرتون کوک کنید و اون رو روی پایه ی گیتار پشت امپ قرار بدید. (قسمت بالایی پایه با سیمها اتصال نداشته باشه و سیمها خفه نشن) صدای خارج شده از امپ باعث میشه که سیمهای گیتار بلرزن! یک میکروفون برای ضبط صدای تولید شده از این گیتار در نظر بگیرید. این تکنیک صداهای عجیب و جالبی رو به صدای نهایی اضافه میکنه. میشه گفت کمی Reverb روی صدای امپ میاره. این تکنیک در مورد صداهای دیستورت تاثیری نداره.

تکنیک دیگه ای که مشابه تکنیک بالایی اما بسیار عجیب تر هست
اینه که امپ یا کابینت رو زیر یک پیانو قرار بدید!! یک جسم سنگین رو روی پدال Sustain پیانو قرار بدید تا پدال رو پائین نگه داره. سپس از یک یا چندتا از همکارهاتون بگید تا بهتون کمک کنن ودر تمام طول زمانی که مشغول صدابرداری هستید تمام کلاویه هایی که برابر با نت گام آهنگتون هستن رو پائین نگه دارن. برای پیانو هم میکروفون در نظر بگیرید. نتیجه
این تکنیک مشابه استفاده از گیتار هست, اما با عمق بیشتر.
صدابرداری امپ بحث بسیار گسترده ای داره. باترکیب میکروفونها و جهات و فاصله های مختلف میتونید به بینهایت صدا دست پیدا کنید. بسیاری از این روشها رو میتونید با استفاده از تکنیک Googling پیدا کنید.

no image

منبع : guitaracademy.ir

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *