دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

شناخت افکت ها- بخش دوم

EQ :
اکولایزرهای ساده می توانند نمونه های زیادی داشته باشند. کلید تن روی گیتار شما یکی از اکولایزرهای ساده می باشد که می توانید زیر و بمی صدا را کمی تغییر دهید. اکثر آمپ ها 3 بخش اکولایزر در روی خود دارند کلید های
Treble,و Mid و Bass . وقتی این کلید ها را روشن میکنید باند فرکانس افزایش میابد و نسبت به هر اکولایز تغییر می کند.

MXR M-108 Ten Band Graphic EQ
اکولایزر پارامتریک به شما اجازه می دهد برای تنظیم پهنای باند فرکانس در حال تغییر و شکل منحنی که چگونه ناگهان افزایش یافته یا تغییرات منطقه به منطقه اصلاح نشده را کاهش دهد. اکولایزر گرافیکی تقسیمات محدوده فرکانس به تعدادی باندهای باریک است که می تواند هر توان افزایش یا کاهش های لغزنده ای باشد، بنابراین شما با یک تصور و نمایش گرافیکی از نحوه اکولایزر اثر داده شده مطلع می شوید . وجود تعداد باندهای بیشتر باعث دقیق تر شدن تنظیمات می شود.
اکولایز میتواند یک صدای بسیار متفاوت از گیتار یا گیتار باس بسازد. باید آنرا آزمایش کنید وقتی که با گروه مینوازید. ممکن است صدایی را که به تنهایی خوب است همراه با گروه خوب بنظر نیاید. پدال اکولایز یا یونیت آن می تواند بسیار مفید باشد نه برای تنظیم صدای مستقیم از گیتارتان اما اکولایز مناسب نسبت به دیگر افکت هایی که دارید برای صدا نتایج خوبی خواهد داشت.

no image
Wah:
پدال wah یک جاپایی پا است که کنترل پتانسیومتر بسیار شبیه نسبت به کنترل تن گیتار شما می باشد. همانطور که پدال به جلو می رود ، صدا زیرتر می شود. زمانی که برگردد تریبل خاموش خواهد شد. در موقعیت وسط پدال ، یک تن میانی بسیار جذاب و مفید برای شما تولید می کند. از آنجا که شما می توانید تن wah را دائما در حالی که می نوازید تغییر دهید ، آن را به یک افکت بسیار پویا و تاثیرگذارتبدیل کرده است که می تواند تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از نواختن شما شود.
شما می توانید هر نت را با عقب و جلو کردن پدال بنوازید و صدایی شبیه wah wah wah را بشنوید ، و یا به آرامی آنرا حرکت دهید تا جلوه های زیباتری از صدا شنیده شود.. یک طیف گسترده ای از wahs در بازار موجود می باشد ، هر کدام با دیگری تفاوت خاص خود را دارد.

no image

افکت auto-wah مانند پدال wah صدا ایجاد می کند با این تفاوت که دیگر نیاز به پدال نیست و به صورت خودکار عمل می کند. معمولا شما می توانید نسبت به صدایی که می خواهید میزان Wah را تنظیم کنید. این افکت جزء افکتهایی است که برای ساخت صداهای خاص و جالب مورد استفاده قرار می گیرد.

no image

Distortion effects:
در اصل ، distortion از سیگنال گیتار به طور تصادفی اتفاق افتاده است زمانی که آمپ تیوب با صدای بلند روشن بود.در حالی که distortion در ابتدا نامطلوب در نظر گرفته شد ، نوازندگان خیلی سریع به فهمیدند که یک سیگنال دیستورشن شده مقدار سوستاین را که آنها می توانند از هر نت بگیرند افزایش داد . این کشف اساسی ایجاد یک تغییر اساسی در سبک گیتار سولو که شامل نت های گسترده مانند آنهایی که از سازهای بادی یا ارگان تولید شده اند ، بود . مورد استفاده در قطعات گیتار ریتم ، distortion سیگنال ها را خشن میکند و باعث ایجاد یک صدا با جنس بسیار سنگین می شود. نمونه ای از distortion ها توسط آمپ های تیوب دار تولید میشود که صدای گرمی دارد و نمونه دیگر توسط یونیت ها یا رکها یا … این افکت تولید میشود. بعصی از افکت های دیستورشن دارای مدار آنالوگ هستند و بعضی دیگر به صورت دیجیتالی ساخته می شوند.

no image

no image

Overdrive
.
به طور کلی ، افکت های overdrive باعث تحریف سیگنال گیتار می شوند، اما نه به شدت یونیت distortion. وقتی شما سیم ها را محکمتر میزنید پیکاپ های گیتار سیگنال بیشتری تولید می کنند. یک overdrive خوب زمانی که شما به آرامی مینوازید سیگنال های ملایمی تولید میکند و باعث تولید صدای نرم و در هنگام سیگنال های خشن صدای سنگینی تولید میکند.
overdrive یک افکت ضروری برای ایجاد یک صدای گرم ریتم گیتار در انواع موسیقی است. همچنین می تواند در تکنوازی گیتار بسیار موثر باشد.

Distortion : با توجه به عملکرد بحرانی distortion در سبک های مدرن گیتار ، سهم بسزایی در جعبه stomp boxe یونیت ها داراست. شما در انواع دیستورشن ها که می توانند صداهای نرم – خشن – ملودیک – ناهموار – پر سروصدا و …. تولید کنند ، شگفت زده خواهید شد.
اغلب نام ها و شکل این پدال به شما می گوید که چه صدایی تولید می کند

no image

یک پدال fuzz فقط distortion شدید است. به طور کلی fuzz تغییرات بنیادی از سیگنال است که برای پیرایش موسیقی و نه به عنوان یک صدای گوشت و سیب زمینی استفاده شود. از آنجا که ضخامت صدا به طرز چشمگیری زیاد می شود ، fuzz می تواند برای intro ها و سولوهای گیتار جالب باشد . وقتی که هیچ ساز دیگر در حال نواختن نباشد. – مثل آهنگ Star Spangled Banner. از جیمی هندریکس .

no image

Pitch shift effects:
افکت های Pitch shift برای جابجایی نتها در هنگام نواختن به گام یا فاصله مشخص به کار می روند. اگر شما مراقب نباشید ، شما به راحتی نت هایی می نوازید که خارج از کلید موسیقیتان است. ، بنابراین این افکت دارای کنترلها ی نسبتا پیچیده ای است..

Harmonize یکی از افکت های پایه ای pitch-shifting است. اغلب برای هارمونیزه کردن صدا استفاده می شود ولی می توان از آن برای صدای گیتار هم استفاده نمود. اکثر این افکت ها به شما این امکان را می دهند که چه مقدار نت های با هم را بالا یا پائین ببرید. گیتاریست هایی مثل Steve Vai و Robert Fripp با این افکت صداهای جالبی در موسیقیشان تولید می کنند.
اکثر افکت های هارمونیزه مدرن تنظیمات ساده ای برای عوض کردن نت ها در فواصل و ایجاد هارمونی دارند. اکثرا به شما این امکان را میدهند که دو یا بیشتر هارمونی به طور همزمان داشته باشید. هارمونی می تواند صدای شما را کامل عوض کند و به آن زیبایی ببخشد.

no image

Sub-octave :
یک sub-octave یک افکت ساده هارمونیزه است که می تواند یک نت را تا یک اوکتاو کامل عوض کند. این ابزار به خصوص برای نوازندگان باس که می خواهند برای تولید خطوط سنگین که شما هنگام شنیدن بیشتر احساس می کنید.

no image
Whammy : پدال whammy دستگاه منحصر به فرد و درخشان که نام خود را از زبان عامیانه دسته ویبره در گیتار گرفته است. مانند دسته whammy ، whammy پدال اجازه می دهد تا شما به صورت پویا سیم کشی کنید در گیتار هم بالا و هم پایین .

no image

Sound Conditioners :
تهویه صدا
تعدادی از افکتها که واقعا ماهیت صدا را تغییر نمیدهند بلکه وضعیت سیگنال را با روش های ظریفی دستکاری میکنند تا خروجی صدای خیلی بهتری داشته باشیم. آنها صدای جدید ، متفاوت ، سرگرم کننده ندارد اما آنها می توانند تفاوت اساسی در کیفیت سیگنال نهایی شما ایجاد کند.
Gain مقدار برق انتقالی سیگنال صدا است.gain booster مستقل اساسا مثل یک preamp می باشد و می تواند یک راه موثر برای اوردرایو بخش preamp آمپتان باشد، ایجاد فروپاشی ساده تر و افزایش قدرت آمپ است. gain boosterدر میان افکت های شما می تواند قدرت صدا را در هنگام تکنوازی افزایش دهد.

no image

Volume pedal : پدال ولوم به سادگی قادر به کنترل حجم و ولوم صدای گیتارتان بدون نیاز به دست می باشد. پدال ولوم gain سازتان را تقویت نمی کند. وقتی بالا بیاید ولوم کم می شود و صدا حساسیت خود را از دست میدهد و وقتی پائین می رود صدا حساسیت بسشتری پیدا می کند.. (به طور فنی ، ولوم اندازه صدای تولید شده توسط آمپتان است در حالی که gain قبل از اینکه صدا به اسپیکر برسد با سیگنال قاطی می شود، به همین صورت با افزایشgain ولوم نیز افزایش میابد .)

no image

Compression :
یک کمپرسور اثرات دینامیکی روی (سطحوح حجم) سیگنال گیتارتان می گذارد. با ایجاد سیگنال های بسیار آرام ، محدوده دینامیکی از سیگنال کمپرس می شود. این می تواند بسیار مفید برای نگه داشتن قسمتهای آرام تر از گم شدن در بقیه موسیقی تان و بخش های بلندتر از فرورفتن در قسمتهای دیگر باشد.
یک کمپرسور می تواند سوستاین را در هنگام محو شدن سیگنال افزایش دهد.اکثر کمپرسورها دارای کلیدهای کنترلی هستند که هرکدامشان یک عمل روی صدا انجام می دهد.

no image

Limiter : شبیه به یک کمپرسور است که تنها بر روی سطح حجم بالایی از صدا کار می کند. به سادگی می تواند سیگنال نرم تری ساخت، limiter آنرا میبرد واز آن در برابر خرابی بیش از حد محافظت میکند.

no image

Expander :مخالف کمپرسور است ، این افکت اجازه میدهد تن های آرام بتوانند آرامتر و صداهای بلند بلندتر شوند. این می تواند مفید باشد در شرایطی که شما می خواهید صداهای نویز کمتری مانند صدای اسلاید و یا صدای انگشتان را در میکس کاهش دهید که جلب توجه نکنند. تا زمانی که تن های داخلی اوج بگیرند.

no image

Noise Gate :یک اختراع بسیار مفید است که می شود ازصداهای ویزویز و نویزها زمانی که ساز شما وصل میباشد ولی نمینوازید راحت شد. ، اساسا یک لیمیتر برعکس که صداهای خروجی زیر را در یک سطح معین برید .بنابراین ، تا زمانی که شما در حال ساختن موسیقی هستید صدا یتان کامل است ، اما به محض اینکه شما نوازندگی رارا متوقف کنید ، که تمام سیگنال ها از زنجیره افکت ها ، آمپ و یا سیم کشی برق خانه نیز متوقف می شود.

no image

منبع : guitaracademy.ir

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *