دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

شناخت افکت ها – بخش اول

Delay : به طور کلی افکت delay یک سیگنال را به دو سیگنال مساوی تقسیم میکند و به طور لحظه ای مانع یکی از آنها میشود تا زمانی که آن یکی در زمان واقعی نواخته شود. سیگنال ها میکس شده و در یکی از خروجی ها قرار میگیرند و با تاخیر شنیده میشوند. معمولا شما میتوانید میزان طول delay را کنترل نمائید. مثال واضح: زمانی که شما در یک کوه داد بزنید صدا را چندین با با تاخیر میشنوید. این همان delay است .

no image

Reverb : ریورب یکی از بیشترین افکتهای طبیعی است. شما میتوانید آن را با خواندن در حمام تجربه کنید. Spring reverbs تقریبا از دهه 1960 در آمپ ها گنجانده شدند.
ریورب به صدای شما حجم میدهد ( لبه ها را نرم میکند) و صدا مثل این میشود که شما در یک ها بزرگ در حال نواختن باشید. به ندرت اتفاق می افتد که کسی از ریورب در ضبط استفاده نکند. ریوربهای سنگین صدا را خراب میکنند. اگر شما یک یونیت ریورب بخرید ریورب های بسیاری را میتوانید از آن بگیرید. این افکت از مهمترین افکت هاست.

no image

:Echo
اکو ( که معمولاlong delay نیز نامیده می شود ) یکی از افکتهای خوب طبیعی است اما فقط در فضاهای بزرگ مثل دره ها ویا یک استادیوم بزرگ میتوانید آنرا تولید کنید. شما یک جیغ بلند را منتشر می کنید و چند ثانیه بعد صدای جیغ آهسته تر از یک دیوار بلند به طرف شما برگشت می شود. این یک افکت منحصر به فرد برای نوازندگی در اطراف با خودتان می باشد. اگر شما این Delay این افکت را به صورت طولانی تنظیم کنید می توانید با نواختن نت ها یک هارمونی تشکیل دهید.

no image

Looper: افکت looper یک Delay بلند مدت است که به شما امکان حذف پوسیدگی و در نتیجه قفل کردن قطعه ضبط شده در یک لوپ که به طور مداوم پخش می شود را می دهد. شما می توانید لوپ ها و لایه های دیگری را به هرکدام که می خواهید اضافه کنید. بعضی از لوپرهای جدید به شما امکان ذخیره ساختن یک لوپ کامل یا بخشی از آنرا که بعدا می خواهید بشنوید را می دهند.
در حالی که لوپر پتانسیل فوق العاده ای برای موسیقی مخصوصا در تک نوازی ها و بداهه نوازی ها فراهم می کند ولی لوپ کردن هنرر دشواری در مسترینگ برای یک تازه کار می باشد. موسیقیدان های با سابقه زمان کمی برای ساختن آن نیاز خواهند داشت چه برای آهنگسازی و چه برای اجرا.

no image

Modulation effects:افکت های مودلاسیون صدای طبیعی کمتری نسبت به Delay دارند. فاقد هر گونه آنالوگ طبیعی برای مقایسه هستند. آن ها شامل برخی از فرکانسهای صدا یا دامنه مدوله می شود در حالی که بخش های دیگر از صدا بدون افکت هستند و یا در بخش متفاوتی افکت دار می شوند. آنها همچنین ، اغلب شامل اندکی Delay. می شوند.

no image

Chorus : کوروس رایجترین افکت مدولاسیون میباشد که حتی به عنوان یک افکت جدا در بعضی آمپ ها دیده می شود و خیلی لطیف است. از آنجا که معمولا به کار روند ، صداهای کوروس دار مثل یک سیگنال در حال اجرا از طریق دو آمپ با Delayبسیار جزئی بین آنها می باشد. در واقع ، صدای مشهور کوروس Pat Metheny دقیقا به این شیوه تولید شد. کوروس راه بسیار خوبی برای غلیظ کردن صدای باس (به خصوص دریک قطعه گروه موسیقی) ، گیتار ریتم ، گیتار سولو است. این افکت معمولا با تحریف صدا استفاده می شود اما یک راه فوق العاده برای ایجاد یک صدای زیبا و کامل Clean نیز هست. خروجی استریو (از دو بلندگو جداگانه) افزایش کوروس را باعث می شوند.

no image

Flanger : فلنجر شبیه سازی اثر بارها و بارها قرار دادن انگشت شست خود در حلقه یک نوار در حال حرکت دستگاه برای یک ثانیه و سپس گرفتن بک آپ در حالی که یک سیگنال خشک در کنار آن در حال اجراست ، می باشد.. فلنجر معمولا قابلیت کنترل عمق ، کنترل شدت عمل ، و مقدار گذاری برای کنترل سرعت پروسه را دارد. فلنج می تواند یک افکت لطیف یا باعث ضخیم شدن صدا و یا بیان کردن حس فضایی باشد. یا می تواند بسیار دراماتیک باشد و نقطه ای از ساخت سیگنال اصلی ناشناخته باشد. این طیف گسترده فلنجر را یک افکت رایج در بین نوازندگان قرار می دهد.

no image

Phase : یک افکت فاز باعث حذف فرکانس های خاصی در اثر کلی صوتی میشود. صداهای فاز متعددی در یک صدا می توان تولید کرد. مانند یک فلنجر، یک افکت فاز می تواند یک صدای باز و فضایی ایجاد کند ، اما همچنین می توان از آن برای ساخت یک صدای خیلی بلند شبیه موتور هواپیمای جت در موسیقی های خشن استفاده کرد.

no image

Rotary: افکت Rotary تقلیدی از یک صدای ساخته شده توسط کابین اسپیکر دوار مانند لسلی است. این کابین ها یک صدای متعادل می سازند و توسط اسپیکرهای دوار باعث توزیع صدا در سرتاسر اتاق می شود. Rotary یک افکت به خصوص و باحال برای تولید صدا است ، اما به یک دستگاه استریو (بلندگوی دوگانه) نیاز دارد تا واقعا تاثیر گذار شود.

no image

Vibrato افکتی است که باعث ظریف بالا بردن و پایین آوردن زیر و بمی نت ها و یا نت های نواخته شده می شود. این افکت که معمولا با تکان دادن دست خود روی فرت و یا با استفاده از دسته ویبره در گیتار شما تولید می شود ، اما بعضی از یونیت ها این افکت را به وجود می آورند. از آنجا که vibrato به عنوان یک افکت متناوب عالی کار می کند، بهتر است با روشن / خاموش footswitch استفاده شود. ( دسته ویبره در گیتار معمولا دسته تریمولو نامیده می شود ، اما در واقع vibrato ، تولید می کند).

no image

تریمولو افکتی است که به سادگی ولوم صدا را بالا و پائین میبرد، مانند بالا بردن سریع ولوم و پائین آوردن آن در استریو شما. اکثر آمپلی فایر ها از دهه 40 و 50 این افکت را در خودشان دارند.

no image

Ring modulation در میان افکت ها جزء عجیب ترین و افراطی ترین هاست. سیگنال تولید شده گیتار ورودی را با سیگنال تولید شده توسط یک نوسان کننده داخلی در Ring modulation به یک فرکانس جدید یکپارچه تبدیل می شود. این افکت کلا صدای ناهنجاری دارد و بیشتر برای ساخت مود های صدایی مورد استفاده قرار می گیرد.
در حقیقت اگر شما از این افکت در حالت نبود سیگنال خشک استفاده کنید دیگر شاید قادر به تولید صدای ملودی نباشید. به همین علت این افکت معمولا با سایر افکت های دیگر با تنظیماتی مناسب استفاده می شود.

no image

EQ Effects :افکتهای اکو یا اکولایزر با تقویت و یا برش باند فرکانس مشخص در سیگنال صدا کار می کنند . از صداهای
treble یا high-end مانند صداهای بسیار گرم ناشی از پرچ سنج تا صداهای bass یا low-end مثل صدای باس درام ، افکتهای اکولایزر کیفیت و ماهیت صدا را تغییر نمی دهند.

منبع : guitaracademy.ir

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *