انواع افکت ها

1- یونیت ها :
افکت های یونیت در شکل ها و فرمت های بسیار متنوعی وجود دارند. انتخاب این گونه افکت ها کاملا به نوازنده بر می گردد. نسبت به صدا و یا افکتی که نیاز دارد. ( مثلا برای اجرای زنده یا ضبط در استودیو ) . این پدال ها معمولا کوچک هستند و در یک جعبه به نام Stompbox قرار می گیرند. این افکت ها نسبت به بقیه افکتها ارزانتر می باشند. مثلا افکت های رک(Rack) با وسایلش بسیار گران می شود. افکت های یونیت به دوصورت آنالوگ و دیجیتال می باشند. در یک اجرای زنده افکت به مسیرسیگنال الکترونیکی ساز وصل میشود. در استودیو خروجی ساز یا دیگر صداها به افکت وصل می گردد.

no image

Stompboxes یا پدال های افکت ، یونیت هایی در کنار هم به صورت طراحی شده هستند که نوازنده به راحتی میتواند با پا روی آنها فشار داده و صداها را عوض کند. حداقل این افکت ها یک و یا دوتا افکت میتواند باشد. نحوه قرار گیری یونیت ها متفاوت است و باید نسبت به صدایی که نوازنده میخواهد آنها را مرتب کند. بیشتر Stompboxes پیچیده دارای یک فوت سویچ هستند که حدود 8 تا 10 کلید دارد.

نحوه چیدمان استاندارد یونیت ها به شکل زیر می باشد:
ابتدا افکت های compression وwah و overdrive سپس افکت های chorus, flanger, phase shifter در وسط و در آخر هم افکت های delay/echo, reverb.

2 – رک مونت ها Rackmounts:
این افکتها بیشتر در استودیوها برای ضبط یا در خانه استفاده می شوند. آنها معمولا توسط کلید هایی در جلوی دستگاه کنترل میشوند و با کنترل دیجیتالی MIDI در ارتباط هستند. رک مونت ها در صنایع مخابرات و کامپیوتر استفاده می شوند و اندازه استاندارد آنها معمولا 19 اینچ می باشد. رک های Shock mount برای موزیسین ها طراحی شده است. این رک ها معمولا از 19 اینچ کوچکترند.

no image

3 – افکت های موجود در آمپلی فایر ها و یا دستگاهای دیگر:

معمولا در آمپ ها ویا دستگاهای دیگر افکتهایی از قبیل دیستروشن – ریورب و … وجود دارد. گیتار الکتریک بیشتر بر اساس ریورب و دیستروشن ساخته شده است در حالی که گیتار آکوستیک و کیبورد بیشتر تمایل به ریورب دارند. از سال 2000 بعضی آمپ های گیتار دارای مولتی افکتها یا یونیت هایی شده اند.

no image

4 – مولتی افکت ها Multi-effects :
مولتی افکت یک دستگاه الکترونیکی تک با چند افکت و پدال می باشد و یا یک رک که شامل چند افکت متفاوت است. به مولتی افکت، multi-FX نیز می گویند. این دستگاه بو نوازنده این اجازه را می دهد که چندین افکت را با هم ترکیب کند و آنها را ذخیره نماید و به سادگی بتواند افکت های ترکیبی را عوض کند.

no image

5 – یونیت های رومیزی یا : Tabletop
این افکتها به سادگی روی میز قرار می گیرند و به صورت دستی کنترل می شوند. یکی از این افکتها
Pod guitar amplifier modeler هست. افکتهای دیجیتالی برای dj ها طراحی شده اند که یونیت کنار یک میکسر قرار میگیرد و به راحتی با آن کار میکنند.

no image

منبع : guitaracademy.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *