دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

رموز عالی نواختن – بخش اول – Tone

هر سازی  ویژگی های مثبت و منفی ای دارد که مختص آن میباشد.گیتار آکوستیک را در نظر بگیرید، چندین ویژگی منفی وجود دارد که به ذهن خطور میکند.برای مثال صدای آرامی دارد و حجم صوتی بالایی ندارد. غیر از تنظیمات موجود فاقد ریپرتوار مهم از اکثر دوره های ما قبل ۱۹۲۰ میباشد. هم چنین اجرای موسیقی تلفیقی روی گیتار بسیار دشوار است اگر چه به عنوان یک ساز سولو در نظر گرفته و معمولا نواخته میشود.

عامل مثبت در رابطه با گیتار صدای جذاب وبا شکوهش است که باعث میشود ما ساعت های متمادی به سختی تمرین کنیم حتی اگر در نتیجه ی آن روی نوک انگشتانمان پینه ببندد.

از دوران کودکی آن صدای شیرین و زیبا تمام هوش و توجهم را ربود و به خود جلب کرد. فرقی نمیکرد چه در یک موسیقی پاپ، در یک پارک یا کنسرت Segovia یا Hedges

.آن صدا گوش را تسکین و ذهن را جلا میدهد و شادی و شعف وصف ناپذیری را به ارمغان می آورد. ادعای بزرگی است؟ اما نه اگر خودتان هم گیتار بزنید!!!

من معتقدم که توانایی اجرا با صدایی زیبا، بخش اعظم از یک اجرای خوب است.اگر شما کارهای لازم برای رسیدن به صدایی دلنشین را انجام داده اید، دو چیز شما را تبدیل به نوازنده ای میکند که شنوندگان را تحت تاثیر قرار میدهد و آنها را مجذوب اجرای خود میکند :

۱-شنیدن صدایی دلنشین مهمترین عامل در رابطه با موسیقی است.اگر شما یک ملودی ساده را با صدایی دلنشین بنوازید تاثیر بیشتری روی شنوندگان خواهید گذاشت تا اینکه Caprice 24 پاگانینی را با صدایی بد بنوازید.

نوازنده ای که با صدایی دلنشین می نوازد مشابه بازیگری است که چهره ی زیبایی دارد.البته یک بازیگر مستعد و توانا بدون زیبایی هم می تواند بازی کند، اما در بازیگری حرفه ای، جذابیت و زیبایی تضمین کننده ی یک دوره ی کاری موفق است.اگر شما مهارت را به این زیبایی اضافه کنید، قطعا خارق العاده خواهید بود.

۲-روند به دست آوردن صدایی خوب، محدوده ی امکان پذیری ارتباط و همکاری دستان، گوش ها، ذهن و روح با ساز را تعیین میکند.گیتار یک ماشین تایپ یا مخلوط کن نیست، بلکه یک وسیله ی جادویی است که میتوانیم به وسیله ی آن به درجه ی عمیقی از درک و ارتباط غیر معمول در زندگی معمول دست یابیم.

میتوانیم ایده ی روشنی از یک تعبیر یا تفسیر را زمانی شکل دهیم که بدانیم هر نت چگونه روی گیتار صدا میدهد(از ابتدا تا زمانیکه دیگر شنیده نمیشود) و اینکه آن صدا چه احساسی را در ما ایجاد میکند و شنونده چه عکس العملی را در مقابل نشان میدهد.

اگر فردی از سکوت یا صدای تنفس لذت ببرد، هر چیز دیگری هم میتواند احساساتش را برانگیزد.

حتما اکنون به این فکر میکنید که چگونه میتوانید به این صدا برسید. خیلی خوب، میگویم.اشتباه نکنید!این اطلاعات و راهکارها برای تمام گیتاریست ها مفید است و تنها مختص نوازندگان گیتار کلاسیک نیست :

در وهله ی اول باید ناخن هایتان را شکل دهید.زیرا در این صورت استفاده های مفید زیادی از نرمی نوک انگشتان و شفافیت و سختی ناخن ها میشود.ناخن ها باید از پشت دست به اندازه ی۱/۱۶ تا۱/۸ اینچ بلندتر از نوک انگشتان باشند.هر کدام از ناخن ها از طرفی که به سمت شصت است کوتاه تر و به صورت مایل در سمت دیگر بلند تر میشود.

در ابتدا باید سیم را با گوشت نوک انگشت لمس کنید.خیلی نزدیک به ناخن اما نه چسبیده به آن.بعد انگشت را در طول سیم بکشید به طوریکه سیم به آرامی در زیر ناخن قرار گیرد و نیروی حرکت انگشت را به سیم منتقل کنید و آن را به ارتعاش درآورید.تنها ماهیچه هایی که برای این کار مورد استفاده قرار میگیرد، آنهایی است که انگشت را به پشت مچ میکشد.از ماهیچه های کناری که باعث چرخش و پیچش انگشت میشود استفاده نکنید.آنها باید خنثی و در حال استراحت باشند.آسان است، نه؟

 

منبع : خانه گیتار ایران

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *