دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


×بستن تبلیغ

تکنیک های گیتار الکتریک – بلوز مینور و بازگشت در بلوز

ما می توانید تمام آکوردهای ماژور در یک توالی 12 میزانی بلوز را با آکوردهای مینور مترادف(هم خانواده)آن جایگزین نمایید. در اینصورت شما یک بلوز مینور خواهید داشت. در گام لا مینور ، توالی 12 میزانی بلوز به شکل زیر خواهد بود …

 

توالی 12 میزانی بلوز
توالی 12 میزانی بلوز

 

اگر آکورد Em7 را به آکوردهای مینور اضافه کنیم، نمی توان آنرا به عنوان آکورد بازگشت(turnaround) در نظر گرفت زیرا این آکورد احساس بازگشت را ایجاد نمی کند.

اگر یک توالی مشابه دیگر به عنوان توالی نوع دوم بنویسیم، مانند شکل زیر خواهد بود:

 

b2

بازگشت در بلوز(Turnaround):

بازگشت شما را از انتهای یک جمله (شعر) به ابتدای جمله بعدی پیوند می دهد که بطور معمول روی یک کورد پنجم7 (v7) پایان یافته و شما را بوسیله یک کورد یکم (I) در ابتدای جمله بعدی قرار می دهد. قبل از ادامه بحث بازگشت باید یاد آوری نماییم که بازگشت در بلوز شامل دو قسمت می شود : اولین قسمت از اولین ضرب میزان 11 به اولین ضرب میزان 12 می باشد. ما از یک آکورد اول (I) شروع کرده، مقداری ملودی یا تزیینات هارمونیک می نوازیم و سپس به آکورد اول باز می گردیم. از آنجا قسمت دوم شروع میشود با آکورد پنجم7 (v7).

در اینجا با توالی چند آکورد که می تواند مبنایی برای بسیاری از قطعات بازگشت باشد شروع می کنیم:

از گام می ماژور آغاز می کنیم. آکوردهایی که بصورت سنتی در گام می ماژور استفاده خواهیم کرد، سه آکورد دیمینیش (diminish) هستند شامل: F#dim ،G dim، G#dim.

 

تکنیک های گیتار الکتریک -   بازگشت در بلوز
تکنیک های گیتار الکتریک – بازگشت در بلوز

 

ممکن است سوال کنید که چرا آنها را دیمینیش نامیدیم و به آنها این نتهای ریشه عجیب را دادیم. آیا G#dim همان E7 در فرم D7 نیست که تنها دو فرت بالا آمده است؟ پاسخ هم آری و هم نه می باشد. اگر نت ریشه را از E7 حذف کنیم، آکورد G#dim را خواهیم  داشت. اما غالبا این تابعی از E7 بوده و به عنوان E7 شناخته میشود. حال ،توالی مشابهی از آکوردها مانند آکوردهای هفتم با ریشه را بنوازید و به دقت گوش کنید. آکوردها D7 ، D#7 ، E7 خواهند بود.

 

b4

 

بنظر می آید که آنها بهتر از آکوردهای دیمینیش صدا می دهند. به این معنا که آنها را به عنوان تابع آکوردهای 7 در این مفهوم نمی خواهیم. اگر آنها را مانند آکوردهای 7 بسازیم ، Dim7 در این حالت بهترین خواهد بود. به این ترتیب آکوردها عبارتند از: D#dim7 ، E dim7 ، E#dim7.

 

b5

در اینحا درست و غلطی وجود ندارد. گوشهای شما تصمیم می گیرند که چه چیزی را دوست داشته باشید. اما به دقت به تفاوت ظریف بین سه توالی گوش کنید:

E – E7 – D#7 – D7 – E

E – G#dim – G dim – F#dim – E

E – E#dim7 – E dim7  – D# dim7 – E

 

منبع : مرکز موسیقی سدا

 

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *