دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

انتخاب رپراتوار مناسب

این نکته بسیار مهم را باید به خاط سپرد که همیشه باید قطعات مناسبی را برای کارکردن برروی آن ها انتخاب کنید،زیرا بسیاری از آن ها برای همیشه با شما همراه خواهد بود.رپراتوار ما می توان به ما شکل دهند و مشخص کنند که چه نوع موسیقیدانی هستیم.در بسیاری از موارد شنیده ایم که گفته می شود قطعات ما را انتخاب می کنند.شاید در بسیاری از مواقع این طور به نظر برسد به دلیل اینکه حس و علاقه ما نسبت بعضی از قطعات از بین می رود و شاید نسبت به سبک و نوعی دیگر از قطعات علاقه مند می شویم.من اعتقاد دارم که انتخاب رپراتوار عملی آگاهانه و بسیار مهم است. مواردی که در ادامه ذکر می شود معنای راهنمایی قدم به قدم شما نیست بلکه شاید بعضی از آن ها با یکدیگر در تعارض باشند. هدف از ذکر این موارد کمک کردن به شما است تا چه قطعاتی را شامل رپراتوار خود کنید.

.قطعاتی که شما علاقه شخصی زیادی به نواختن آن ها داردید.

.قطعاتی که شما از آنها نکاتی را آموخته اید.

.قطعات معروف

.قطعاتی که آن ها را با قدرت تکنیکی و موزیکالیته بالایی می نوازید.

.قطعات جدید.

.قطعاتی که به شما در نوازندگی کمک میکنند.

-قطعاتی که شما علاقه شخصی زیادی به نواختن آن ها داردید:

هرگز نمی توان از این مورد دوری کرد.قطعاتی که شما آن ها را انتخاب می کنید و شروع به فراگیری آن ها می کنید،سال ها در کنار شما باقی می ماند و این نکته نیز بسیار مهم است که شما آن ها را دوست داشته باشید.بعضی از اوقات شما مجبور هستید بعضی از قطعات را که معلم شما از شما می خواهد را برای اهداف خاصی فرابگیرید. اگر شما به قطعه ای علاقه مند نباشید ساعت های و زمانی که برای آن صرف می کنید بسیار خسته کننده و دشوار خواهد بود. مخاطب شما نیز به مانند شما متوجه می شود که این قطعه را با علاقه و اشتیاق نمی نوازید و اجرای آن به صورت دشوار و سخت توسط شما برای همه نمایان خواهد شد.بسیار به این موضوع دقت کنید البته اگر قطعه ای در ابتدا نظرتان را جلب نکرد سریع دست از آن نکشید. شاید بتوانید ارتباطی بین آن و علایق خود پیدا کنید. آن را آنالیز کرده،شاید آن قطعه ی مورد نظرتان باشد.

– قطعاتی که شما از آنها نکاتی را آموخته اید:

اگر شمادر حال تمرین برروی قطعاتی از Sor یا Guiliani هستید،هم اکنون زمان مناسبی برای متنوع ساختن رپرتوارتان است.همیشه برای اکثر نوازندگان میل به اجرای قطعاتی در سبک یا آهنگساز خاصی کنند،زیرا این کار باعث می شود تا روند یادگیری قطعات جدید برای ما آسانتر و سریعتر انجام شود.اما شما باید سعی کنید قطعاتی در سبک های جدید و از آهنگسازانی که تا به حال کاری از آن ها را تجربه نکرده اید اجرا کنید.با این کار شما درک و دانش موسیقی خود را وسیع تر می کنید و درک خود را از زبان موسیقی های رایج از باخ تا بریتن (بنجامین بیرتن) گسترده می کنید.شاید در ادامه تعجب خواهید کرد که علاقه خاصی به بعضی از قطعات آهنگسازانی گمنام پیدا خواهید کرد.با تنوع بخشیدن به رپراتوار خود درس هایی زیادی را از موسیقی های مختلف و فرم های متفاوت در جمله بندی،هارمونی،ساختار و نکات دیگر خواهید آموخت.

– قطعات معروف:

همیشه باید در نظر داشت که فاصله ی زیادی بین نگاه موسیقیدانان و مردم عادی به گیتار وجود دارد. همه ی ما از قدرتمند بودن رپراتوار گیتار کلاسیک مطلع هستیم،اما مردم عادی ن را به عنوان گیتار اسپانیش می شناسند و قطعات معروف آن را Asturias و در ادامه ی آن Recuerdos del Alhambra می دانند.هیچ ایرادی ندارد تا ما دست به اجرای قطعات معروف بزنیم یا به زبان دیگر درکی Pop از ساز خود داشته باشیم،بعضی اوقات باید به مخاطب چیزی را که انتظار می کشد تقدیم کرد.پس بهتر است همیشه قطعاتی معروف را در بین رپراتوار خود داشته باشیم زیرا این قطعات بسیار مفید هستند.

– قطعاتی که آن ها را با قدرت تکنیکی و موزیکالیته بالایی می نوازید:

در مورد اکثر موسیقدان ها و هنرمندان این نکته صادق است که همه ی آن ها به نقاط ضعف و منفی خود در هنر می نگریم.این نکته خوب است که ما سعی کنیم نقاط ضعف خود را از بین ببریم،اما باید در نظر داشت ما دارای قدرت هایی نیز هستیم.برای مثال اگر شما استعداد خاصی در اجرای قطعات قرن نوزدهم یا تانگوی آرژانتینی دارید،از استعداد خود بهره ببرید.با استفاده از اعتماد به نفس و تفکر مثبت می توانید موسیقی که به آن علاقه دارید را اجرا کنید و این علاقه و اشتیاق نیز به مخاصب شما سرایت می کند و باعث می شود تا لذت بسیاری از اجرای شما ببرد.

– قطعات جدید:

اجرای قطعات جدید دارای فواید و معایبی است.البته من اعتقاد دارم اگر قطعات جدیدی را با دقت و تمرکز بالا انتخاب کنیم باعث می شود تا رپراتوار شما بسیار غنی شود.اگر شما در سال به فستیوال های بزرگ گیتار یا کنسرت های زیادی می روید،پس از مدتی نوازنده و قطعات برایتان شروع به ترکیب با یکدیگر می کنند.قطعات تکراری در کنسرت های مختلف بار ها اجرا می شودند،اما با اجرای قطعات جدید می توان ایستادگی و دوام خود را تضمین کنید.به عنوان موسیقی دان شما می توانید قسمتی از رپرتوار خود را به قطعات جدید اختصاص دهید.شما می توانید از آهنگسازان کشور خود با اجرای قطعات آن ها پشتیبانی کنید. اما شما نیاز به دقت بالا و درستی برای انتخاب قطعات جدید دارید،زیرا بعضی از آن ها بسیار ارزشمند و بعضی بسیار کم ارزشند.شما باید سعی در اجرای آن قطعات داشته باشید و موفقیت در احرای آن ها را به گذر زمان بسپارید.

-.قطعاتی که به شما کمک میکنند:

شما در شرایط خاص حتما نیاز به اجرای قطعات خاصی دارید،در مسابقات،امتحانات،فستیوال ها و کنسرت ها همیشه قطعاتی از آهنگسازان خاصی هستند که اجرای آن ها به شما کمک می کنند.پس این نکته را باید به خاطر سپرد که همیشه باید قطعاتی را ریا چنین موقعیت های خاصی فرا گرفت.برای مثال قطعاتی از باخ،قطعات کلاسیک یا رومانتیک یا تونال یا آتونال قرن بیستم.حتی اگر باخ جز آهنگسازان مورد علاقه شما نیست،اما ارزش یادگیری سوئیت ها یا سونات های آن را دارد تا در بسیاری از موقعیت ها از آن استفاده کنید.زمانی که مخاطب شما گیتاریست نیست،اجرای قطعات بزرگان موسیقی می تواند تاثیر خوبی برروی مخاطب داشته باشد.والتون،بریتن،پاگانینی،ویلالوبوس،رودریگو و… موسیقیدانانی هستند که مخاطبان شما حتی اگر گیتاریست نباشند اما موسیقیدان باشند آن ها را به خوبی می شناسند و این امر باعث جدی گرفتن اجرای شما از دید مخاطب می شود

 

منبع : خانه گیتار ایران

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *