دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

نقش اساسی سگویا در زمینه تمرینات تکنیکی

سگویا در بیست دسامبر سال هزار نهصد پنجاه و چهار در نامه ای به طور خلاصه به برنارد گاوتی((Bernard Gavoty دیدگاه و نظر خود را درباره چگونگی و روشی را که یک موسیقیدان برای موفقیت به آن نیازمند است بیان کرده است:
بسیاری از مردم از مطالعات و تمرین هایی که برای تسلط برروی یک ساز موسیقی نیاز است اطلاع ندارند.در نگاه عامه مردم معجزه ای به نام موسیقی بسیار راحت و ساده به نظر می آید و غافل از اینکه یک موسیقیدان چه سختی ها و فداکاری هایی را برای اجرای آن اثر به دوش می کشد…….

آیا با من موافق هستید که در دنیای هنر امروز، و بحران هایی که عشق و علاقه به کار را مورد تهدید قرار می دهند، ما موزیسین ها از نظر پایببندی به اخلاقیات در این زمینه می توانیم نمونه خوبی باشیم. البته پایبندی به ارزش ها برای اشخاصی که فقط ادعای استادی می کنند امکان پذیر نیست بلکه در مورد اشخاصی صدق می کند که در طول یک عمر با برعهده گرفتن تمام سختی ها ، فداکاری ها و تمرینات منظم به این درجه رسیده باشند.
به عنوان نمونه ما پیانیست ها، ویولونیست ها ، گیتاریست ها و …. باید چند ساعت، چند روز،چند هفته،چند ماه و چند سال را وقت بگذاریم تا روی قطعه ای کار کنیم و به نقل از خودم آن را صیقل دهیم؟

حال بعد از مدتی اگر توانستیم خودمان را راضی کنیم که قطعه کاملا آماده است، چقدر باید از وقت آزاد خودمان صرف نظر کنیم تا مطمئن شویم که انگشتانمان درس هایشان را از یاد نبرده اند و آن زمان است که به اجرای مداوم گام ها، آرپژ،تریل،آکسان ها و دینامیک،نت های زینت و … بگذاریم. و اگر سرانجام این قله ی بلند تکنیک را فتح کردیم باید تلاش کنیم تا روح و احساسی را که آهنگساز در پشت نت های قطعه نهاده است کشف کنیم.

سگویا تکنیک ناب و بی نظیرش را در طی سالیان دراز با ممارست و کسب تجربه د ر مسیر یادگیری که به طور خود آموز آن را دنبال می کرد، بدست آورد. وی در کتاب گیتار و من (The Guitar And I) توضیح می دهد که چگونه با نوشتن قطعات جدید توانست در سال های ابتدایی از نظر تکنینکی پیشرفت فراوانی داشته باشد:

جدا از قطعات دشوار من سعی کردم، تمرینات جدیدی را ابداع کنم. قبل از آن زمان سعی کرده بودم تا به جنبه های مثبت که یک قطعه می تواند از نظر افزایش قدرت تکنیکی برای نوازنده داشته باشد، توجه نکنم و معتقد به این بودم که افزایش مهارت و تکنیک فقط با استفاده از تمرینات و قطعات بسیار دشوار امکان پذیر بود.

بعد از آن سگویا شرح می دهد که چگونه استفاده از گام نوازی را برای افزایش تکنیک نوازندگی پس از آشنایی وی با یک پیانیست آماتور به نام لارا مونسرات((Laura Monserrat ابداع کرد:
با مشاهده تمرینات لارا درک کردم که برای تمرین ساز پیچیده ی پیانو نیاز به قوانینی است. من با دقت افزایش تکنیک، استقلال و کشش انگشتان او را مشاهده می کردم و در اتاق خودم سعی می کردم تا مشاهداتم را روی گیتارم پیاده کنم. باید بگویم به طور وصف ناپذیری از پیدا کردن این روش خوشحال و شادمان بودم.

من بوسیله ی این روش توانسته بودم به طور شگفت انگیزی انعطاف، سرعت، تکنیک و… انگشتانم را افزایش دهم. من باشور و شوق فراوانی قصد داشتم به گیتاریست های دیگر این موفقیت را نشان دهم و آن ها نیز مشاهده کنند که چگونه در مدت زمان کوتاهی با تمرین برروی گام های دیاتونیک قدرت انگشتانم را از نظر تکنیکی و انعطاف پذیری افزایش دهم. من هرگز تغییری در ساختار آن تمرینات ایجاد نمی کردم مگر اینکه با کسب تجربه هایم پس از سال ها و تمرین تغییراتی در آن ها ایجاد می کردم. البته باید بگویم که این تمرینات هنوز بر پایه تمریناتی است که در آن زمان انجام داده بودم.

تمام این اتفاقات قبل از اجرای سال ۱۹۰۹ وی در گراندا اتفاق افتاد و جالب است بدانید که کتاب تمرین گام های دیاتونیک بزرگ و کوچک (Diatonic Major And Minor Scale) در سال ۱۹۵۳ انتشار یافت.در متن زیر سگویا توضیح می دهد که چگونه در ابتدای راه می توان با تمرین برروی گام ها می توان مشکلات تکنیکی را در زمان کوتاه تری نسبت به تمرین برروی دیگر قطعات حل کرد:

اگر گیتاریستی قصد دارد از نظر تکنیکی قدرت انگشتانش را افزایش دهد نباید از تمرین برروی گام ها غفلت کند. اگر او دو ساعت از وقت خود را در روز به تمرین روی گام ها اختصاص دهد پس از مدتی اشتباهات پوزیشن و استیل دست خود را ازبین می برد، باعث افزایش کشش انگشتانش می شود و مفصل های انگشتانش را برای تمرینات با سرعت بالا آماده می کند.

او با استفاده از استقلال و کششی که انگشتانش در طی تمرین برروی گام ها بدست آورده است می تواند به هدف ارزشمندی دست یابد که شاید بدست آوردن آن قبل از تمرین برروی گام ها بسیار مشکل بود و برای بدست آوردن آن باید راه طولانی تری را می پیمود و آن هدف تولید زیبایی فیزیک صداست!……

توصیه سگویا در هنگام تمرین برروی گام، ابتدا نواختن با سرعت بسیار پایین اما با باقدرت ، و پس از مدتی نواختن با سرعت بالاتر و با دینامیک ضعیف تر بود. سگویا همیشه از نبود سیسیتمی منظم از تمرینات برای هنرجویان ، تا بتوانند از سطح مبتدی به سوی پیشرفته حرکت کنند، تاسف می خورد. برای مثال به نظر او تمریناتی مثل Aguada Ecuela De Guitara به طور منظم و منطقی جلو نمی رفت. همچنین تارگا و سور نیز در تهیه چنین تمرینات منظم و طبقه بندی شده ای موفق نشده بودند.

با توجه به چنین سخنی از سگویا در سال ۱۹۴۰ شایعه ای شده بود که سگویا در حال آماده سازی متد و تمریناتی منظم و طبقه بندی شده برای گیتار است. ولی هرگز چنین اتفاقی به وقوع نپیوست و کتاب بعدی او که ادامه ی تمرینات گام های وی بود به نام تمرینات لگاتو در اکتاو های کروماتیک (Slur Exercises and Chromatic Octaves) در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسید.این تمرینات لگاتو باید در دینامیک های Forte و Piano نواخته می شدند و از نظر دینامیک تمام انگشت با قدرتی برابر به سیم ها ضربه وارد می کردند.

دو نکته ای که در زمینه تمرینات تکنیکی ذکر شد، جزء مهمترین و با ارزشترین نکاتی هستند که باید در تمرینات گام نوازی رعایت شود.

کتاب گام نوازی سگویا باعث شد تا اشخاص دیگر شروع به ابداع تمرینات و انتشار کتاب های گام نوازی کنند و کتاب های زیادی بعد از سال ۱۹۶۰ به چاپ رسید، اما باید ذکر کرد که قبل از سال ۱۹۶۰ کتاب سگویا قبل از اشخاص دیگر به چاپ رسیده بود.طریقه گام نوازی سگویا در سال ۱۹۵۰ به استادان زیادی آموخته شد اما با گذشت زمان به تعداد تمرینات آن افزوده می شد.

هدیه ارزشمند سگویا به دنیای آموزش گیتار(Guitar pedagogy) 20 تمرین برای گیتار اثر فرناندو سور(Twenty Studeis For Guitar By Sor ) بود. او در مقدمه کتاب لیست کاملی از تمرینات را ذکر کرده است که شامل: آرپژ، توالی نت ها، کورد ها، لگاتو، ملودی در خط باس، ملودی در خط زیر، کشش انگشتان و… می شود. در سال های اخیر انتقادات فراوانی از این تمرینات و کتاب شد، اما باید قبول داشت که این تمرینات جواب خود را در طی سالیان دراز داده است و باید ذکر کرد که تاثیرگذارترین تمرینات تکنیکی در این قرن می باشد.

در زمان حیات سگویا، تکنیک او الگوی بسیاری از استادان گیتار قرار گرفته بود. طریقه ی قرارگیری دست هایش و استیل نشتن او از جمله نکاتی بود که بیشتر نوازندگان آن ها را الگوی خود قرار می دادند. در واقع باید قبول کرد که استیل و طریقه قرار گیری دست هایش نتیجه ی انگشتان و دست های کشیده و درشت او بود. با تقلید کورکورانه و بدون منطق از استیل نوازندگی سگویا هرگز نمی توان از نظر تکنیکی، به جایگاه سگویا دست یافت.

برای نمونه در سال ۱۹۵۸ جولیان بریم در مورد استیل دست خود چنین ذکر می کند:

اغلب اوقات بیشتر اشخاص فکر می کردند که من شاگرد سگویا هستم. حتی آن ها پس از شنیدن صدای نواختن گیتار من همیشه تاکید می کردند که من شاگرد سگویا هستم. در واقع سگویا در هنگام شروع به نوازندگی و یادگیری هرگز استاد من نبود.من جلساتی را نزد ایشان در بین سال های ۱۹۴۷ و ۱۹۵۰ داشته ام و ایشان نکاتی را در مورد انگشت گذاری به من آموختند، اما من هرگز به طور کامل نزد سگویا گیتار نیاموختم.در واقع من نوع های مختلفی از ضربه ها را در هنگام نوازندگی استفاده می کنم اما سگویا عادت داشت که سیم ها را با گوشه ی سمت راست انگشتانش بنوازد اما من کمتر از این نوع نواختن به دلایل علایق شخصی در صدا دهی استفاده می کنم.

ولادیمر بابری (Vladimir Bobri) در کتاب خود به نام تکنیک سگویا (The Segovia Technique) با ستایش از این تمرینات، آن ها را در امر پیشرفت تکنیکی بسیار موثر دانسته است. در این کتاب با استفاده از عکس های متعددی از طریقه قرار گرفتن دست سگویا، آنرا به طور کامل تشریح داده است .

توضیح کوتاه اما دقیقی از تاثیر سگویا در تمرینات تکنیکی و همچنین هماهنگ کردن سیتم آموزشی در کتاب هنر نواختن گیتار کلاسیک (The Art of Classical Guitar Playing) از چارلز دوکانس آمده است که آنرا در اینجا ذکر می کنم:

بدون هیچ تردیدی باید بگوییم که شخصی جزء سگویا بیشترین تاثیر را در نوازندگی گیتارکلاسیک در این قرن نداشته است.امروزه بسیار مشکل است تا نوازنده ای را پیدا کنیم که از او الهام نگرفته باشد و یا تحت تاثیر او قرار نگرفته باشد. این بدین منظور نیست که سگویا مسلما تنها شخصی است که توانسته این کار را انجام دهد، بلکه باید بگویم به عبارت دیگر سگویا نشان داد که چه صدای زیبایی را میتوان با استفاده از نواختن گیتار بدست آورد.

 

منبع : خانه گیتار ایران

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *