دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

بررسی قطعه آستوریاس

پرلود مشهوری از ایزاک آلبنیز با عنوان آستوریاس را بدون شک باید یکی از محبوبترین آثار در رپرتوار نوازدگان گیتار دانست . آلبنیز که خود نوازنده پیانو و همچنین آهنگساز بود این قطعه را برای پیانو نوشت اما عمده شهرت وی را بایستی در تنظیم قطعات وی برای ساز گیتار توسط آندرس سگوویا و اجرای آن تا به امروز توسط نوازندگان گیتار دانست چرا که بسیاری از قطعات وی بنحو زیبایی بر روی گیتار اجرا میشوند که هر شنونده ای شاید متحیر شود که این قطعات در اصل برای پیانو میباشند.

آلبنیز این قطعه را به احتمال بسیار زیاد در اوایل دهه ۱۸۹۰ و زمانیکه در لندن ساکن بود و بعنوان نوازنده پیانو و آهنگساز شناخته شده بود نوشت .

این قطعه برای اولین با نوسط انتشارات Juan Pujol & Co در سال ۱۸۹۲ بعنوان پرلود قطعه سه موومانی ترانه های اسپانیایی Chants d’ Espagne) منتشر شد .
و پس از آن نیز این قطعه مجددا با همکاری اتحادیه موسیقی اسپانیا و در پنج موومان در مادرید منتشر شد.

اما هفت سال بعد و دو سال پس از مرگ آلبنیز انتشارات آلمانی Hofmeister این قطعه را تحت عنوان سوئیت اسپانیای بصورت کامل منتشر نمود.
و در این تجدید چاپ کلیه موومانها به صورت مجموعه منتشر شد که شامل هشت موومان میشد . اما اینکه این چرا نام آستوریاس را بر روی این قطعه نهادند این بود که تصمیم بر آن شد تا نام هر یک از شهرها و استان های اسپانیا بر روی هر یک از موومانها نهاده شود و بدین سبب این موومان نیز آستوریاس و در تیتر آن Leyenda که یکی از شهرهای اسپانیاست بر آن نهاده شد.

نامهای دیگر که بر روی این موومانها انتخاب شد عبارتند از :
Aragon ،Andalucia ،Castile ،Catalonia – Asturias.

که همگی نام شهرها و استانهایی از اسپانیاست.

آستوریاس در کدام ناحیه اسپانیا میباشد ؟
استان آستوریاس

آستوریاس (به اسپانیایی: Asturias) یکی از ۱۷ بخش خودمختار اسپانیا است. این بخش خود یکی از پنجاه استان اسپانیا است. پایتخت آن اُبیه‌دو است. این استان ۷۸ دهستان دارد.

آیا دانستن نام این قطعه مهم است ؟
باید اذعان داشت که دانستن اینکه آلینیز تحت تاثیر چه فرهنگی بوده است بسیار مهم است بالاخص که وی تحت تاثیر موسیقی اندلس یعنی زادگاه موسیقی فلامنکو بوده است .
چنانچه برای ساخت این قطعه از دستگاه گرانادیس استفاده کرده است.

مسلما در این بین تنها توجه به منطقه آستوریاس و شناخت نسبت به موسیقی و حتی سازهای آن دوره که عبارتست از سازی محلی با عنوان bagpipe و یا گیتار آن دوره تاثیر زیادی در شیوه و تفسیر شما از اجرای این قطعه نخواهد داشت پس شاید نام آستوریاس کمک زیادی به ما در فهم این قطعه نخواهد داشت شاید نام افسانه Leyenda که ناشر در کنار این نام نهاده است مناسب تر باشد . در هر حال برای فهم قطعات آلبنیز باید به موسیقی و فرهنگ اندلس رجوع کرد.

 

منبع : خانه گیتار ایران

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *