شافل هماهنگ شده توسط گیتار (The harmonized shuffle):
در درس پیش به ریتم شافل و معرفی آن پرداختیم و گفتیم که جانی تمپل اولین کسی بود که در سال 1935 از ریتم شافل استفاده نمود، در این درس نیز مفهوم شافل هماهنگ شده را برایتان تشریح خواهیم نمود که به شرح زیر می باشد :
می توانیم شافل را با استفاده از E7 , E6 ,E اجرا نماییم(و به همین شکل در گام لا)، همچنین می توانیم این کار را به آکوردها توسعه دهیم. بجای E6 شما می توانید از یک آکورد #A/C استفاده کنید.
در اینجا علامت #C/ به این معناست که شما یک نت دو دیز را به عنوان نت باس می نوازید، به بیان دیگر شما آکورد را در حالت معکوس اول اجرا می کنید.
در اینجا کمی وارد بحث جانشینی آکورد می شویم. این آکورد همچنین می تواند بصورت F#m7 نیز نوشته شود، اما در این درس روی آن بحث نمی کنیم. سپس آکورد را به سمت بالا جابجا می کنیم تا به نت سل برسیم یعنی بالا رفتن تا فرتهای چهارم و پنجم. این آکوردها بصورت آکوردهای پوزیسیون بسته اجرا میشوند یعنی هیچ سیمی بصورت آزاد نواخته نمی شود.
روی آکورد لا، ما نت ر ( یا Bm7) را بجای A6 می نوازیم , و نت دو را بجای A7 اجرا می کنیم.در اینجا نیز آنها بصورت پوزیسیون بسته اجرا می شوند. در این توالی من ترجیح می دهم که آکورد لا را با یک باره جزیی ،با انگشت اول که سیمهای دوم و سوم و چهارم را در فرت دوم گرفته اجرا نمایم. کمی زمان می برد تا بتوانید با این پوزیسیون صدای خوبی تولید کنید.
گرفتن سه سیم در یک مرحله ، صدای شفافی به شما می دهد و در عین حال سیم اول نیز نواخته نمیشود. در این شافل هماهنگ شده، چون سیم اول نواخته نمیشود،بنابراین مسئله مهمی نیست اگر آنرا با انگشت اولتان لمس کنید. من معمولا ترجیح می دهم که آکورد C را با یک باره جزئی اجرا کنم اما حالا با سومین انگشت آنرا گرفتم. با مدتی تمرین می توانید آنرا به طور صحیح اجرا کنید.
طبق معمول، آکورد B7 برای ما کمی دردسر ساز است. اگر می خواهید به شافل هماهنگ ادامه دهید، می توانید الگوی گام لا بسته را دو فرت بالا ببرید. اما ممکن است فقط از شافل هماهنگ خارج شده و یک الگوی ساده تر را روی آکورد B7 اجرا کنید. نحوه انگشت گذاری برای آکوردهای : #A/C (F#m7) و G و D یا Bm7 و C در شکل زیر نمایش داده شده است:
ممکن است ترجیح دهید که نت میانی را اجرا نکرده و تنها دو نت روی سیمهای بیرونی را بنوازید.
12 میزان بلوز- شافل هماهنگ شده در می ماژور:
اگر به شافل هماهنگ شده به عنوان یک توالی آکورد بنگریم، می توان آنرا به عنوان یک توالی یکم،چهارم،بمل سوم در نظر گرفت و اگر ریشه را جابجا کنیم بصورت یک توالی یکم، بمل سوم، چهارم.
شافل هوچی کوچی(Hoochi koochie):
در شکل زیر شما یک لیک ساده اما بسیار کارآمد و یک الگوی ریتم قوی در بلوز را مشاهده می کنید.
منبع : مرکز موسیقی سدا
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)