دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

گیتار کلاسیک و ناگفته‌های آن

آیا میدانستید که :

۱-نخستین نوازنده ای که از سیم‌های نایلونی در کنسرت‌هایش استفاده کرد آندره سگویا بود.

۲-سیم‌های نایلونی برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ پدیدار شدند.نوازندگان پیش از این تاریخ از سیم‌های ساخته شده از جنس رودهٔ حیوانات استفاده میکردند.

۳-نخستین کتابی‌ که در آن آثار نوشته شده برای گیتار ( گیتار ۴ سیمه ) به چاپ رسید Tres Libros de Música en Cifras para Vihuela نام داشت و متعلق به آلونسو مودارا بود.

۴-آنتونیو استرادیواری سازندهٔ معروف ویولون علاوه بر این ساز ،در ساختن هارپ، و گیتار نیز تبحّر داشت.از او ۲ گیتار به جا مانده است.

۵-باره‌های تمامی ساز‌های هم ریشهٔ گیتار که پیش از آن پدیدار شدند از جنس رودهٔ حیوانات بود.

۶-لویس چهاردهم پادشاه فرانسه گیتار مینواخت و این ساز از جمله ساز‌های مورد علاقهٔ وی به شمار میرفت.

۷-گیتاریست و آهنگساز ایتالیائی فرانسیسکو کوربتا اولین کسی‌ بود که به نوشتن سوییت‌های باروک پرداخت گرچه وی از واژهٔ سوییت برای نامیدن آن استفاده نکرد.
۸-پدر باسیلیو نخستین کسی‌ بود که به نوشتن موسیقی برای گیتار با نت نویسی امروزی پرداخت ( در حوالی سال‌های ۱۷۶۰ میلادی ).

۹- آنتونیو تورس سازندهٔ گیتار ،به عنوان پایه گذار و موسس گیتار مدرن به شکل امروزیش شناخته میشود.

۱۰- آگوادو نخستین نوازنده‌ای بود که از زیر پایی‌ برای نواختن گیتار استفاده نمود.

۱۱- به احتمال زیاد نوازنده‌ای روسی به نام Simeon N. Aksenow نخستین کسی‌ است که هارمونیک‌های گیتار را کشف نمود.

۱۲- نخستین قطعه‌ای که در آن از تم و واریسیون استفاده شد قطعه‌ای به نام Diferencias sobre “Guárdame las Vacas اثر luis de narvaez بود که در کتاب Los seis libros del Delphin de musica به چاپ رسید.

۱۳- پاگانینی بیش از ۲۰۰ قطعه برای گیتار ( قطعات تکنوازی و همراهی کننده ) نوشت که با تعداد قطعات به جا مانده از او برای ویولن برابری می‌کند.

۱۴-نام کامل کارولی ( آهنگساز و گیتاریست ایتالیائی )
Ferdinando Maria Meinrado Francesco Pascale Rosario Carulli

می‌باشد.
۱۵-ژنرال سن مارتین ،فرماندهٔ نهضت آزادی آرژاتتین شاگرد فرناندو سور بود.

۱۶-خواکین رودریگو آهنگساز اسپانیایی و خالق کنسرتو Aranjuez از ۳ سالگی به علت ابتلا به بیماری دیفتری نابینا شد.

۱۷-کلمهٔ فوگ برای نخستین بار در کتابی‌ برای ساز ویهولا به نام سیلوا د سیرنس که متعلق به enrique de valderrabano ظاهر شد.

۱۸-جان داولاند در زمان حیاتش در برخی‌ از آثارش از تکنیکی‌ که به تکنیک ترمولو شباهت زیادی داشت استفاده میکرد.

۱۹-آگوستین باریوس نخستین گیتاریستی بود که قطعات خود را به روی نوار‌های ۷۸ ر.پ.م. ضبط نمود ( سال ۱۹۰۹ ).
۲۰- از خوان سباستیان باخ ۷ سوییت برای لوت به جا مانده که ۴ عدد از آنها در قالب تکنوازی بوده و توسط نوازنداگان مطرح جهان به کرّات اجرا میشوند
۲۱- کنسرتو Aranjuez به عنوان پر فروش‌ترین اثر موسیقی کلاسیک در میان کمپانی‌های ضبط در قرن ۲۰ ام شناخته می شود.از این کنسرتو تنظیم‌هایی برای ساز چنگ و همینطور تنظیم‌هایی‌ برای اجرا در قالب موسیقی جاز و حتی پاپ نیز صورت‌ گرفته که با استقبال فراوانی‌ روبرو شده است.

۲۲- کنسرتو Aranjuez برای نخستین بار در سال ۱۹۴۰ توسط نوازندهٔ اسپانیایی Regino Sáinz de la Maza به صورت زنده به اجرا در آمد.

۲۳- هیتور ویالوبوس علاوه بر اینکه به عنوان یکی‌ از بزرگترین آهنگسازان گیتار در قرن ۲۰ ام شناخته میشود،از او به عنوان پر کار‌ترین آهنگساز تمامی دوران نیز یاد میشود.
۲۴- فرانتس شوبرت به علت فقر زیاد مجبور بود به جای پیانو روی گیتار آهنگسازی کند چرا که توانایی مالی خرید ساز پیانو را نداشت.

۲۵- در قرن ۱۹ ام بسیاری از گیتاریست‌ها از گیتاری استفاده میکردند که بیش از ۶ سیم داشت. به طور مثال لگنانی و رگوندی از گیتار ۸ سیمه ،ناپلئون کوسته از گیتار ۷ سیمه ، کارولی و مرتز از گیتار ۱۰ سیمه استفاده کردند که بعدها آن را دکاکورد نامیدند.در حوالی سال ۱۸۳۰ فرناندو سور و سالومون به آهنگسازی روی سازی بنام هارپ لیر پرداختند که دارای ۲۱ سیم بود.

۲۶- آهنگسازان بزرگی‌ نظیر وبر (۱۷۸۶ – ۱۸۲۶)، روسینی (۱۷۹۲ – ۱۸۶۸)، برلیوز (۱۸۰۳ – ۱۸۶۹)، ریچارد واگنر (۱۸۱۳ – ۱۸۸۳)، وردی (۱۸۱۳ – ۱۹۰۱) برای گیتار آثاری را نوشته و حتی در زمان حیات به نواختن این ساز نیز میپرداختند.

۲۷- تنظیمات تارگا برای گیتار و همینطور تلاش‌هایی‌ که میگل یوبت و آندره سگویا برای معرفی‌ این ساز نشان دادند باعث تشویق آهنگسازان گوناگون برای تصنیف آثاری برای گیتار شد. آهنگسازانی نظیر Castelnuovo-Tedesco, Manuel de Falla, Joaquín Turina, Manuel

Ponce, ,Heitor Villa-Lobos, Federico moremo torroba …
۲۸- آلبنیز پس از شنیدن تنظیماتی که تارگا از آثار وی برای ساز گیتار انجام داده بود گفت این آثار روی گیتار بهتر جلوه میکنند تا روی پیانو.
۲۹- قطعهٔ رمانس که با نام Jeux interdits نیز شناخته میشود بر خلاف فرضیه‌هایی‌ که ریشهٔ آن را به اسپانیا و آهنگسازان اسپانیایی ربط میدهند ، یک آواز باستانی و مردمیست که اصالتا متلق به کشور اوکراین می‌باشد.
۳۰- با توجه به اینکه تم Folies d’Espagne دارای تنها ۵ نت می‌باشد توجه بسیاری از آهنگسازان را به خود جلب کرده طوری که بسیاری از آهنگسازان به آهنگسازی روی این تم پرداخته اند. آهنگسازانی نظیر چارلس دویسی ( ۵۰ واریاسین )، فرناندو سور، مورو جیولیانی، مانوئل پنس ، فرسکوبالدی، کورلی، ویوالدی، دومنیکو اسکارلاتی، باخ ، لیست و راخمانینوف.

۳۱- آگوستین باریوس نخستین گیتاریستی بود که در کنسرت‌هایش به اجرای یکی‌ از سوییت‌های کامل باخ که برای گیتار تنظیم شده بود پرداخت.
۳۲- نخستین گیتار فرناندو سور را سازنده ای به نام Juan Mataboschساخت که در شهر بارسلونا کار میکرد.
۳۳- آهنگسازی روسی به نام Andres O. Sichra (۱۷۷۲ – ۱۸۶۱) در زمان حیاتش ۷۵ قطعه برای گیتار ۷ سیمه نوشت.

 

منبع : خانه گیتار ایران

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *