دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

چگونه دف خود را تعمیر کنیم؟(2)

مسلماً آسیب پذیر ترین بخش تشکیل دهنده ی دف ، پوست آن است. اگر پوست دف دچار پارگی (در حد زیاد) شود ، چاره ای جز تعویض آن و نصب پوست جدید وجود ندارد. اما در بسیاری از موارد که آسیب ، جزئی باشد (مانند یک سوراخ ریز) می توان از روش هایی برای ترمیم آن استفاده کرد.

در روش اول که تقریباً روشی سنتی است ، به تکه ای پوست به عنوان وصله نیاز داریم. اندازه ی پوست در حدی باشد که اطراف پارگی یا سوراخ شدگی را به قدر کافی پوشش دهد (متناسب با وسعت آسیب). تکه ی پوست را داخل آب قرار می دهیم تا حالت سفت خود را از دست بدهد (تقریباً یک یا دو ساعت کافی است). در این مدت مقداری سریش آماده کنید. کمی آب را درون ظرفی کوچک مانند پیاله بریزید. به تدریج سریش را در آن اضافه کنید تا حالت نیمه جامد به خود بگیرد. دف را از طرف پوست روی یک سطح صاف بخوابانید. سریش را به اطراف محل پارگی ، از داخل دف بمالید. تکه پوستی را که در آب قرار داده بودید، به وسیله ی چند تکه کاغذ خشک کنید تا آب ، روی سطح آن نماند. همان طور که مشاهده خواهید کرد ، پوست حالتی نرم به خود گرفته و نمناک است. آن را روی محل آغشته به سریش می چسبانیم تا خشک شود.

چند نکته ی مهم :

اول اینکه خشک نکردن آب اضافی موجود روی سطح پوست باعث می شود پوست دف مرطوب شود و موج بردارد که امری نامطلوب است. دیگر اینکه وصله بزرگتر از محل آغشته به سریش نباشد. چرا که باعث می شود صدای به اصطلاح گِز از دف شنیده شود. نهایتاً اینکه پوست را طوری وصله بزنید که از بیرون کاملاً صاف و کشیده به نظر برسد. برای این کار می توانید قبل از آغشته کردن داخل پوست به سریش ، آن را از بیرون به وسیله ی نوار چسب در حالت صاف و کشیده نگه دارید و پس از اتمام کار و خشک شدن سریش ، آن را جدا کنید.

واما روشی دیگر و به مراتب ساده تر :

به جای سریش و وصله از چسب دوقلو استفاده کنید. مطابق قبل دف را روی سطحی صاف بخوابانید و مرز محل آسیب دیده را از طرف داخل با چسب پوشش دهید. اگر محل آسیب دیده روی لبه ی کمه باشد ، می بایستی این کار را از بیرون انجام دهید تا موجب نشود که پوست و چوب به هم بچسبند. چرا که مانع ارتعاش پوست خواهد شد. نمونه ی این کار را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

14

 

منبع : http://dafzan.blogfa.com

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *