گیتار با کوک خودکار

موسیقیدان های سراسر جهان با در دست داشتن نوع جدیدی از تکنولوژی، با رها شدن از کار شاق کوک کردن ساز، به آزادی هنری بیشتری دست میابند! این فناوری روباتیک که توسط کمپانی آلمانی ترونیکال (Tronical Gmbh) و با شراکت کمپانی گیتار گیبسون (Gibson) به وجود آمده و توسعه یافته است، موجب شده است که جدیدترین مدل گیتار لس پاول (Les Paul) گیبسون، تنها در حدود ثانیه، خود را کوک کند!

کاربرانی که این فناوری جدید افزوده شده بر گیتار را خریداری کرده اند میدانند که این گیتار پیچ (pitch) را تشخیص میدهد و سپس پردازشگر آن موتورهای نصب شده بر روی شش پیچ یا peg را راهنمایی میکند تا سیمها را متناسب با این پیچ، کشیده تر یا آزادتر کند. بنا به بر مندرج در وب سایت این کمپانی، ترونیکال سیستم پاورتیون (Powertune System)خود را از ماه مارس به صورت آنلاین و از طریق فروشندگان آلمانی عرضه کرده است.

از جمعه گذشته، این مدل گیبسون لس پاول سیلور برست Silverburst با رنگ آبی مخصوص خود در بازارهای جهانی عرضه شده است.

به گفته گیبسون، سازنده آمریکایی گیتار در نشویل (Nashville) ایالت تنسی (Tennessee) و ترونیکال، پاورتیون اولین تکنولوژی کوک خودکار در جهان است و به گفته گیبسون، این فناوری بخصوص برای مبتدیان که کوک کردن ساز را کاری زجرآور میدانند، بسیار مناسب است.

به گفته ایشیرو تاناکا (Ichiro Tanaka) موسیقی دان، که روز دوشنبه گذشته در دفتر توکیوی گیبسون به کوک کردن و نواختن گیتار نمونه پرداخت، این فناوری برای حرفه ای ها هم بسیار کارآمد است. اگر آنها-مانند خود او- بخواهند تنها برای یک قسمت کوچک از یک کنسرت، از یک کوک به خصوص استفاده کنند، دیگر نیاز ندارند که یک گیتار اضافه با کوک مورد نظر را دم دست داشته باشند.

به گفته تاناکا :” این[فناوری] چیزی بیش از تسهیلات ظاهری است و خصوصیتی است که من واقعا ارزش آنرا درک میکنم.”

مدل لس پاول سیلوربرست در ژاپن حدود ۲۷۸۰ دلار و در ایالات متحده ۲۴۹۹ دلار قیمت دارد، بخش کوک خودکار آن نیز که به صورت قطعه جداگانه ای عرضه میشود، ۹۰۰ دلار است.

پاورتیون در بازارهای اینترنتی به قیمت ۸۰۰ دلار نیز عرضه شده است و به گفته ترونیکال، این قطعه را میتوان بدون بر جا گذاشتن هر نشانه، بر روی بسیاری از مدلهای مختلف گیتار الکتریکی نصب کرد.

گیتارهای گیبسون مجهز به این فناوری پیشاپیش با ۶ کوک مختلف برای نواختن موسیقیهای مختلف تنظیم شده اند. این گیتارها دارای حافظه ای برای ذخیره سازی سبکهای منحصر به فرد کوک هر نوازنده نیز هستند که این کار را با شنیدن صدای سیمها توسط میکروفون انجام میدهند.

برای تنظیم ساز با یک کوک خاص، نوازنده پیچی را میکشد و آنرا روی سبک مورد نظر خود که با نور آبی مشخص شده، قرار میدهد و پیچ را مجددا به جای خود فشار میدهد(مانند کوک ساعت). در این زمان یک سیگنال الکتریکی توسط سیمها به پیچهای تنظیم کوک منتقل شده و آنها را به حالت دلخواه در می آورد. این سیستم توسط یک باتری قابل شارژ لیتیوم کار میکند.

گیبسون امیدوار است که ۴۰۰۰ نمونه از سری اول گیتارهای روباتی خود که در تعداد محدودی ساخته میشوند را در سطح جهانی به فروش برساند. به گفته یاسوهیکو ایواناده (Yasuhiko Iwanade) رئیس قسمت گیتار گیبسون شعبه ژاپن، انتظار میرود که ۱۰ درصد این فروش در ژاپن باشد.

او میگوید:”در ژاپن روباتها بسیار محبوب هستند. به این ترتیب این محصول چیزی است که با پیشرفتهای تکنولوژیک این روزها مطابقت دارد. این فناوریی است که ژاپنیها به خوبی آنرا درک میکنند!”

او افزود که گیبسون تاریخی سرشار از نوآوریهای مربوط به گیتار دارد که به وبی با تکنولوژی روباتیک منطبق است.

edition.cnn.com

gizmag.com

 

منبع : گفتگوی هارمونیک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *