چگونگی جلوگیری از مشکلات تاندونی قبل از مبتلا شدن به آنها

بسیاری از مشکلات تاندونی بخاطر عادتها و روشهای بد تمرین بوجود می آیند. با کمی پیشگیری می توان جلوی بروز بسیاری از این مشکلات را گرفت. نوازنگان گیتاری که تشنه داشتن تکنیک “وحشتناک” هستند، ساعات زیادی را به تمرین می پردازند که این کار احتمال آسیب دیدن را بالا می برد. بنابراین، آن دسته از نوازندگانی که به “سرعت” فکر می کنند باید مراقبت بیشتری از دستها، انگشتنان، تاندونها و عصب هایشان به عمل آورند و واضح است که عده ای به خاطر مسائل فیزیکی و ژنتیکی بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. به هر حال، در ذیل توصیه های اولیه ای در خصوص پیشگیری از آسیب دیدگی آمده است.

– همیشه قبل از نواختن چیزهایی که به کششها یا سرعتهای بیش از حد معمول نیاز دارند دست خود را به خوبی گرم (Warm Up) کنید. یک گرم کردن مداوم به آماده و نرم شدن عضلات کمک کرده و احتمال صدمات ناشی از فشار را کم می کند. اگر دستان تان از نظر فیزیکی کاملا ً سرد هستند، اول از هر چیز برای مدتی آنها را در یک ظرف آب گرم قرار دهید.

– به طور مرتب تمرین کنید و در یک جلسه به حد افراط تمرین نکنید. کاملا ً واضح است اگر یک ماه ننواخته باشید سپس یک روز بشینید و ۱۲ ساعت تمرین کنید، کاملا ً فراتر از توان فیزیکی خود خواهید رفت و با خطر دسته و پنجه نرم خواهید کرد. این موضوع تا حدودی شبیه وزنه زدن یا تمرینات ورزشی دیگر است.

بعد از یک جلسه تمرین سخت، بسیار خسته هستید و قدرت سابق را ندارید. عملا ً، سلولهای عضلات تان کمی از یکدیگر گسسته شده و نیاز به التیام دارند (این مسئله همان درد و حالت خشکی است). اما اگر به طور مرتب و دائمی تمرین کنید، بدنتان به شرایط جدید عادت کرده و در طول زمان قدرتمند تر می شوید. بنابراین به خاطر داشته باشید که تا حد امکان منظم و مرتب تمرین کرده و کم کم میزان فعالیت تان را افزایش دهید. راه صد ساله را نمی توان در یک شب طی کرد.

– به یاد داشته باشید که سریع و روان نواختن در واقع با کمی فشار یا تقلا و نیروی فیزیکی همراه است. با در نظر گرفتن مباحثی چون “به آتش کشیدن دسته گیتار” و “نواختن قوی و تهاجمی” در مجلات گیتار، برداشت اینکه این مسئله برابر با تلاش سخت فیزیکی در دستها و انگشتنان است چندان دور از ذهن نیست. اما در واقعیت، تمام این مسئله مربوط به دقت و هماهنگی می شود.

سخت ترین لیکها تنها تا زمانی سخت هستند که سطح مهارت لازم را کسب نکرده باشید و بعد از آن دیگر برایتان مشکل نخواهند بود. برای مثال، یک سولوی ادی ون هلن ““Eddie Van Halen ممکن است واقعا ً دشوار به نظر برسد. اما آیا برای خود او نیز دشوار است؟

شاید تمام توجه و تمرکز او جهت نواختن آن چیز خاص لازم باشد، اما هیچ تلاش بیشتر از تلاشی که برای نواختن چیزهای دیگر می کند لازم ندارد. نکته در اینجا پی بردن به این مطلب است که وقتی چیزهای سریع و پیشرفته را می نوازید، باید قادر باشید بدون فشار مضاعفِ عضلانی این کار را انجام دهید. اگر با فشار و استرس زیاد عضلانی این کار را انجام می دهید، بدانید که اشتباه کار کرده و احتمال صدمه دیدن را افزایش می دهید.

– آخرین و مهمترین نکته این است که به بازدهی بدن خود توجه کنید. خیلی ساده، اگر احساس درد کردید، دست از کار بکشید.

خلاصه مطلب

پیشگیری بهتر از درمان است. اول اینکه دستانتان را خوب گرم کنید. دوم، در یک جلسه بیش از حد تمرین نکنید. سوم، به شکل مطلوب، جملات سخت و سریع باید بدون فشار و تقلای اضافی نواخته شوند. و در آخر، اگر احساس درد کردید، دست از کار بکشید

 

منبع : خانه گیتار ایران

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *