چگونه سیم گیتار انتخاب کنیم؟!

این پرسش بسیاری از نوازندگان گیتار می‌باشد که چه تفاوتی میان سیمهای مختلف وجود دارد. می‌بایست گفت که جنس سیم و نوع ضخامت آن مسلما تنها برای راحتی انگشتان شما در هنگام نواختن نیست و تاثیر مستقیمی بر روی صدای تولید شده خواهد داشت.

ابتدا سه دسته اصلی سیم با کشش مختلف معرفی می‌شود :

Low, Normal-High Tension

فشار :
اولین نکته فشاری است که سیم بر دسته گیتار وارد میکند در این میان Low tension کمترین فشار و بیشترین فشار را High tension بر روی دسته اعمال میکند .
پس سعی کنید بصورت مداوم از سیم‌های با کشش بالا High Tension بر روی گیتار استفاده نکنید چون در دراز مدت ممکن است تاثیر نامطلوبی بر روی ساختار دسته گیتار ایجاد کند .

احساس و اکشن در کشش‌های مختلف:
مسلما سیم‌های با کشش نرمال Medium Tension حس خوبی را برای نوازنده چه مبتدی چه حرفه ای پدید می‌آورد و سیم High Tension این حس راحت را نخواهد داشت و نوازنده به قدرت بیشتری در انگشتان برای نواختن احتیاج دارد.

مهم ترین عاملی که در انتخاب یک برند یا کشش خاص سیم برای گیتار دخیل است، اکشن گیتار است. بطور خلاصه یادآوری می شود که اکشن، فاصلۀ بین سیم ها و فرت‌ها است که این فاصله تعیین کننده میزان فشاری است که نوازنده باید بر سیم اعمال کند تا بتواند یک صدای شفاف و تمیز ایجاد نماید. اکشن پایین (یعنی فاصله کم سیم تا فرت) باعث می شود تا نواختن آسان‌تر گردد، ولی میزان گز دادن سیم را در پایین دسته افزایش می‌دهد. در حالی که اکشن بالا، انگشتان نوازنده را زود خسته می‌کند.

منبع : خانه گیتار ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *