هنر کنترل و پرورش انگشتان – Finger Fitness

تمرینات حاضر مجموعه ایست از کشش های مختلف انگشتان برای رسیدن به حداکثر انعطاف و از سوی دیگر تفکیک اعصاب هر یک از انگشتان در جهت بالا بردن قابلیتهایشان میباشد . این تمرینات برای بسیاری از نوازندگان سازها مفید و بسیار موثر خواهد بود بالاخص نوازندگان گیتار و پیانو که انگشتان و توانایی آن در بوجود آوردن تکنیک بالا و در نهایت موسیقی منحصر بفرد نقش اساسی را ایفا میکند .

اما چه زمانی برای انجام این تمرینات مناسب است ؟ خیلی سلده بگویم هر زمانی که کاری برای انجام دادن ندارید ! در پشت ترافیک , وقتی به موسیقی گوش میدهید , در صف های طولانی ! پس این تمرین نیازی به قرار دادن وقت مشخصی برای شما ندارد.

قسمت اول

۱=مقدمه
۲= حالت های اساسی
۳= تمرینات گرم کردن

هنر کنترل و پرورش انگشتان چیست ؟
مجموعه ای از تمرینات که شما را به سمت قابلیتهای فیزیکی مورد نیاز انشگتانتان راهنمایی میکند.
ورزشی که در نهایت موجب آن میشود تا انگشتان در عین تکفیک از هماهنگی بالایی نیز برخوردار شوند.

این تمرینات بر اساس چندین هدف مشخصص شده اند که عبارتند از تقویت – انعطاف – سرعت – هماهنگی و تفکیک عصبی انگشتان و دستان شما میباشد .

فلسفه این کار نیز همانند فعالیت های یک ورزشکار است و تمریناتی که وی برای آمادگی در میدان انجام میدهد . تمریناتی همچون کار با وزنه و یا دویدن نه تنها موجب بالا بردن فعالیت حرفه ای یک ورزشکار میشود بلکه وی را از صدمات ناشی از حرکات سنگین مصون میدارد .
و نکته آخر اینکه باید بدانیم انسان بر خلاف حیوانات قابلیتهای بسیاری را در اندامهای خود دارا میباشد . دستان و انگشتان ما از جمله اعضایی میباشند که کمتر به آنها توجه کرده ایم و نکته جالبتر اینکه این اعضا از توانایی های منحصر به فردی برخوردارند که تنها با اندکی تمرین میتوان این مشخصات را در آنها مشاهده نمود.

اما نکته بسیار مهم :

در موسیقی به طور کلی با سه مهارت روبرو هستیم:
مهارت شنوایی ( پرورش گوش )

۲= مهارتهای ذهنی (توانایی در حس ریتم – هارمونی – ملودی – حفظ کردن )

۳ = مهارتهای فیزیکی ( هماهنگی و تفکیک و انعطاف در انگشتان و یا سایر اندامها )

مهارتهای اول و دوم را شما در کلاسهای مختلف موسیقی همچون کلاس سرایش و یا هارمونی و غیره بدست می آورید اما مهارت سوم زمانی بدست می آید که شما با ساز خود تمرین نمایید .

بشخصه تمرین ساز ( برای من پیانو ) کسب توانایی های لازم در انگشتانم میباشد و ساعتهای متمادی را وقت این کار نمودم اما پس از مدتی چند تمرین بدون اتکا به ساز انجام دادم بصورتیکه متوجه شدم در اجرایم تاثیر بسزایی گذاشته است .
به مرور این تجربیات را به شاگردانم منتقل کردم . حتی گاهی آنها نیز تمرینات جدید را بوجود میآوردند که من هم تمامی آنها را در یک مجموعه
ردآوری میکردم و پس از مدتی متوجه شدم میتوان این تمرینان را به دسته های مختلفی تقسیم کرد .
——————————————————————————————–
توضیحات مترجم :
“در مقالات منتشر شده گذشته به یک نکته اشاره کردیم که در موسیقی با دو نوع تمرینات روبرو هستیم که یکی از این تمرینات همراه با ساز میباشد و دیگری بدون استفاده از ساز .اما بار هم در تمرینات بدون استفاده از ساز با دو نوع دیگر تمرین روبرو هستیم تمرینات فیزیکی و دیگری تمرینات ذهنی میباشد .
اما نکته بسیار ظریفی وجود دارد و اینکه در عین اینکه تمرینات فیزیکی کنشش و واکنش میان عضلات میباشد اما اعصاب نقش مهمی را ایفا میکنند , بسیاری از تمرینات فیزیکی در بطن خود راه حل های تمرینات ذهنی را دارا میباشند.

مجموعه تمریناتی که به شما داده میشود جدا از اینکه بایستی توانایی های فیزیکی را در انگشتانتان بالا ببرید , باید سعی نمایید تا از نظر ذهنی به آمادگی کامل نیز رسیده باشید در مطالب آینده به این مورد بصورت عملی خواهیم پرداخت .”

——————————————————————————————–

سپس با صحبت با پزشکان مختلف و فیزیوتراپیسها و غیره متوجه شدم در دنیای پزشکی نیز تمریناتی برای بهبود عملکرد دست ها و انگشتان وجود دارد . و هم اکنون باید بگویم که بسیاری برای درمان ناتوانایی های دستان و انگشتان خود بجای دارو از این تکنیک ها استفاده میکنند . و در حال حاضر این کتاب پیش روی شما و در آینده نیز اطلاعات دیگری براین مجموعه افزوده خواهد شد.

چگونه از برنامه کنترل انگشتان استفاده کنم ؟

برنامه ارائه شده بر این اساس بنا شده است که شما در هر قسمت با تمرینات مختلف از سطوح ابتدایی را پیشرفته روبرو شوید و مسلما در قسمت های ابتدایی تکیه ما بر شیوه های گرم کردن انگشتان میباشد .

اما دو نکته مهم برای رسیدن به اهدافمان در این تمرینات :
۱= زمان لازم را برای بدست آوردن اهدافمان که انعطاف – سرعت – تفکیک و غیره بود را به هر یک از تمرینات اختصاص بدهید .

دوم اینکه خودتان متوجه قابلیتهای انگشتان و نقاط قوت و ضعف آن بشوید و سعی کنید با استفاده از تمرینات ارائه شده در جهت رفع ضعف ها بکوشید . مسلما توازن و هماهنگی در رسیدن به اهداف اصلی مهمترین نکته ایست که باید رعایت نمایید.

در ادامه برنامه ای به شما ارائه خواهد شد . مسلما هر فردی توانایی متفاوتی با دیگری خواهد داشت و تمرینات ابتدایی شاید برای بسیاری ساده و سهل باشد و برای عده ای دیگر سخت ! اما توصیه میکنم تا از همان ابتدا بر اساس سطح های ارائه شده تمرینات را انجام دهید .

در سطح ۱:
حرکات انگشتان و دستان با همدیگر
صورت میگیرد
سرعت برای ما لازم نیست

در سطح ۲

یک گروه از عضلات را شامل میشود
باید حرکات با یک سرعت معمولی اجر شود .

در سطح ۳
۲ و یا سه
گروه و حتی بیشتر از عضلات را شامل میشود – باید حرکات با سرعت بیشتری انجام شود

در سطح ۴ حرکت هر یک از انگشتان و دستان با حرکات ترکیبی متفاوتی اجرا میشود – ۲ و یا سه
گروه و حتی بیشتر از عضلات را شامل میشود – باید حرکات با سرعت بالا انجام شود

بخش اول – شروع
قسمت حرکات اساسی را به شما یاد میدهد و در ادامه تمرین هایی ارائه میشود که بیشتر به منظور گرم کردن انگشتان میباشد. پس از اینکه به توانایی خوبی در اجرای حرکات رسیدید میتوانید به مرحله بعدی بروید مسلما این اطمینان را خود شما باید بدست بیاورید که آیا آمادگی انجام مراحل بعد را دارید یا خیر .
اما نکته آخر به یاد داشته باشید تمرینات ارائه شده همگی قابل احجرا میباشند پس تصور اینکه نمیتوانید را از خود دور کنید همانند بسیاری دیگر از تمرینات برای رسیدن به مرحله استادی باید تمرین و تلاش زیادی نمایید .

بخش اول – آشنایی با پوزیسیون ها
ابتدا لازم است انشگتان دست چپ و راست را با شماره ۱ الی ۴ همانند زیر مشخص نماییم.

در ابتدا با حالتهای مختلفی که در این تمرینات انگشتان شما قرار میگیرند آشنا میشوید که انرا به سه پوزیسیون مختلف تقسیم کرده ایم

۱= پوزیسیون دست باز و صاف
از این پوزیسیون برای گرم کردن – خم کردن – باز کردن و حرکات ترکیبی استفاده کنید.

 

منبع : خانه گیتار ایران

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *