نکاتی راجع محیط اجرا

موزیسینهای حرفه ای یا آماتور قبل از تمرین یا اجرا باید عواملی چون: دمای محیط، تابش آفتاب، روشنایی، مه صحنه ودر معرض سر و صدا قرار گرفتن را چک کنند.و موزیسینی که به این مسائل اهمیت دهد سلامتی اش را تضمین کرده است.بیاید با هم این عوامل را بررسی کنیم.

۱٫ دمای هوای محیطهای بسته یا باز:
برنامه تان کجا اجرا خواهد شد؟ سالن کنسرت با دمایی متعادل یا کلیسایی سرد و مرطوب در یک صبح زمستانی؟
بهتر است قبل از فرا رسیدن روز اجرا مکانی که در آن اجرا دارید را چک کنید و بر مبنای آن نحوه پوششتان را تعیین کنید. آیا در معرض نور مستقیم خورشید خواهید بود؟ اگر اینطور است از پوشیدن لباسهای پرزرق و برق و یا کت شلوار پلی استری اجتناب ورزید زیرا گرما باعث نارحتی شما خواهد شد.

پیشنهاد: اگر در محیط سرد اجرا دارید از لباسهایی استفاده کنید که گرمای بدنتان را حفظ کند. اگر لباسهای گروه یا ارکستر متحد الشکل است زیر پیراهن بلندی بپوشید که گرمای بدنتان را حفظ کند، زیرا سرما باعث کاهش چالاکی و فرزی انگشتان شما می شود. برای اجتناب از این کار بهتر است از یک جفت دستکش بدون انگشت استفاده کنید تا گرمای دستتان را حفظ کند. حفظ دمای بدن مانع از رگ به رگ شدن یا فشار آوردن به زردپی و ماهیچه ها می یشود ونیز گرما باعث سرعت و چالاکی انگشتان شما خواهد شد.

در تابستان در صورتی که در محیطهای بازاجرا دارید حتما ۲ بطری آب معدنی به همراه داشته باشید و در فاصله بین هر آهنگ یا هر ۱۰-۱۵ دقیقه جرعه ای از آب بخورید.
لباسهایی بپوشید که جریان هوا از آن عبور کند و گرمای بدن را خارج کند. تا حدی که ممکن است از پوشیدن لباسهای رسمی و کت و شلوار اجتناب بورزید.
دو حوله دست داشته باشید، یکی را برای خشک کردن عرقتان و دیگری را با آب سرد خیس کنید و با استفاده از آن، سرو صورتتان را مرطوب نگاه دارید این کار باعث خنک شدن شما می شود.
در روزهای گرم سعی کنید هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید.

نور خورشید:
تابش مستقیم نور خورشید به شما، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
موزیسینهایی که در تابستان در فضای باز اجرا دارند برای کاهش خطر نور خورشید بهتر است از ضدآفتابهایی با اس پی اف ۳۰ یا بیشتر استفاده کنند. این کار از پوستتان در طی یک اجرای ۲ ساعته محافظت خواهد کرد.

از عینک آفتابی هایی که از چشمان شما در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند استفاده کنید. عینکهایی که این توانایی را ندارد باعث آسیب زدن به چشمان شما می شوند.
البته امروزه اغلب عینک آفتابی ها این کار را می کنند.

مه صحنه:
منظور از مه، گاز دی اکسید کربن است. اگر قالبهای یخ دی اکسید کربن را در آب بگذارید پس از مدتی تبدیل به توده ای مه مانند می شود که از این مه برای تزئین صحنه اجرا استفاده می شود.
بسیاری از خوانندگان ذکر می کنند که این مه باعث گلو درد آنها می شود و بر صدای آنها تاثیر می گذارد.

بله، تنفس گاز دی اکسید کربن تاثیر بدی بر صدا می گذارد و تنفس طولانی مدت و به مقدار زیاد بر سلامتی فرد تاثیر می گذارد.
این گاز باعث کاهش دی اکسید کربن و ضریب اکسیژن خون می شود. بنابراین اگر شما در صحنه ای اجرا می کنید که از این مه در آن استفاده خواهد شد بهتر است قبل از اجرا، از محل خروج مه مطلع شوید و سعی کنید در هنگام اجرا از آن دور باشید.

در معرض سر و صدا بودن:
در معرض سرو صدا بودن موضوعی نیست که فقط نوازندگان سبک راک به آن توجه کنند بلکه تمام نوازندگان در هنگام تمرین یا اجرا باید صدای روی صحنه یا جایگاه ارکستر را کنترل کنند.
آیا تا به حال در معرض صدای ۱۰۰ دسی بلی سازهای برنجی بوده اید؟ آیا به عنوان نوازنده باس الکتریکی کنار طبل نواز ایستاده اید؟
مواظب گوشتان باشید.

برای مدت طولانی اگر در معرض صدای بلند باشید، این کار باعث آسیب رساندن به بخشهای حساس گوش می شود.
گوش گیرهای مختلفی مخصوص موزیسین ها وجود دارد که صداها را با دسی بل پائین وارد گوش می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از بخش گوش در این لینک دیدن فرمائید.

روشنایی:
اگر سر صحنه از روی نت می نوازید آیا نور برای دیدن تمام صفحه کافی است؟ یا برای دیدن نتها تمام عضلات صورت شما درگیر است؟ تعدادی از پوپیترها برای همین منظور به همراه چراغی هستند اما نه اغلب آنها. بازهم قبل از اجرا به منظور حفظ سلامتی چشمانتان به این نکته توجه کنید.

موزیسین ها یی که به سلامتی خود اهمیت می دهند قبل از اجرا باید به این نکات توجه داشته باشند. بدانید که اهمیت محیط اطرافتان مانند اهمیت تمرینهای متعددی است که قبل از اجرا باید داشته باشید.
عدم رعایت این نکات ممکن است باعث خراب شدن اجرای شما و صدمه زدن به سلامتی شما شود.

 

منبع : خانه گیتار ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *