حافظه ی ماهیچه ها : چگونه انگشتانمان را آموزش دهیم؟

انگشتان شما مانند تمامی ماهیچه های بدن شما از قدرت حافظه برخوردار هستند و قابلیت شگفت انگیز به خاطر سپردن اعمال شما را دارند. ما از این توانایی به شکل های مختلفی در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم. همه ی ما می دانیم زمانی که نجار قصد کوبیدن میخی را دارد، قبل از هرچیزی چندین بار چکش را به آرامی به سمت میخ تاب می دهد.

او با این کار به بازوهای خود آموزش می دهد که در ضربه ی قدرتمند و سریع نهایی، به درستی با میخ برخورد کند. بعد از تاب دادن چکش به آرامی، حال می تواند چکش را با سرعت و قدرت بالا رها کند و چون ماهیچه ها در هنگام تاب دادن با سرعت پایین، بوسیله ی حافظه ی ماهیچه ها به یاد دارند که مسیر درست برای ضربه زدن کدام است، پس جهت بازو و دست را در جهت درستی به پیش می برند تا چکش به درستی برروی میخ فرود آید.

روشی را که در قسمت بالا مشاهده کردید، برای نوازندگان سازهای مختلف نیز صادق است. نوازنده ای که برروی اجرای حرکت های مختلف انگشتان خود تمرین می کند، انگشتان خود را به سمت هدف و جایگاه خاصی سوق می دهد. اگر در تمرینات خود با دقت و تمرکز و بدون هیچ فشار بیش از حدی برروی ماهیچه های انجام دهید، انگشتان شما در هنگام اجرای همان حرکات با سرعت بالا مشکلی نخواهند داشت.

حال این سوال پیش می آید که چرا باید با سرعت بسیار پایین به تمرین کردن پرداخت ؟

به دلیل اینکه این تنها راهی است که ذهن شما می تواند انگشتان شما را تحت کنترل داشته باشد، از فشار بیهوده برروی ماهیچه ها و انگشتان شما جلوگیری کند و آنها را درجهتی که می خواهد به حرکت درآورد. این همان عملی است که نجار با تاب دادن چکش به آرامی انجام می دهد تا بتواند چکش را به طور دقیق در جهتی که قصد دارد سوق دهد….

به یاد داشته باشد که هر حرکتی که انگشتان شما به آرامی و با آرامش انجام می دهند، قادر به انجام آن با سرعت های بسیار بالا هستند.

توانایی که ماهیچه ها و دستگاه عصبی ما بوسیله آن قادر به یاد سپردن حرکاتی که قبل از آن به تمرین آن پرداخته ایم، می تواند در زمینه نوازندگی گیتار و یا هر ساز دیگری که با چنین وضعیتی مواجه است ، بسیار مفید باشد. این قابلیت حافظه ی ماهیچه نامیده می شود. این رازی نیست که فقط اشخاص خاصی از آن اطلاع داشته باشند و فقط بعضی از آن ها از آن استفاده نمایند.

بسیاری از مردم به این امر واقف هستند،شما نیز باید این موضوع را درک کنید و در هنگام تمرینات خود به این نکته توجه کنید و بدین وسیله می توانید از تمرینات خود نتایج بهتری را بدست آورید. مطمئن باشید یکی از نکاتی که نوازندگان بزرگ به آن توجه می کنند همین نکته است. پس شما هم می توانید.

با وجود همه ی این ها انگشتان شما می توانند در خدمت شما باشند یا علیه شما. حافظه ی ماهیچه ها زمینه مناسبی برای بالا بردن کارایی تمرینات شما هستند اما باید توجه کرد که چگونه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما در هنگام تمرین برروی حرکت خاصی از انگشتان خود هستید، حرکت اول خود را با تمرکز و به درستی انجام دهید و سپس حرکت دوم را با بی دقتی و اشتباه انجام دهید و سپس درست و…. در این هنگام شما ماهیچه ها و انگشتان خود را از تمرکز برروی به خاطر سپردن درست عمل انجام شده وا داشته اید.

این اشتباهی است که اکثر هنرجویان در سطح مبتدی با آن مواجه می شوند و سرانجام آن تمرینات بی نتیجه و خستگی مفرط خواهد بود.

تمرین درست ، تمرینی است که شما می دانید که حرکت درست چیست و مطمئن شوید که انگشتان شما حرکت درست را انجام می دهند. انگشتان شما دوستان وفادار شما هستند و قابلیت انجام هرکاری را که تصور می کنید را دارا هستند، اما آن ها هیچ گونه آگاهی از درستی و غلط بودن حرکات شما ندارند.

آنها تنها حرکتی را که شما به تکرار آن می پردازید، به خاطر می سپارند. آنها به همان اندازه که حرکات درست را برای شما انجام می دهند، از انجام حرکات نادرست شما خوشحال می شوند و لذت می برند! پس تنها وظیفه ما این است که مطمئن شویم حرکت درستی را انجام می دهیم.

 

منبع : خانه گیتار ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *