تمرین گیتار

در هنگام نوازندگی همیشه به انگشتان خود نگاه کنید:
بعد از گذشت چند ماه از نوازندگی گیتار متوجه خواهید شد که در بعضی از حالات ماهیچه های انگشتان شما فشار زیادی را تحمل می کند که باید آن را کنترل کرد تا به نتیحه ی دلخواه مان برسیم.برای رسیدن به این نتیجه ما باید از به کار گرفتن همه ی ماهیچه ها در هنگام نواختن آگاهی داشته باشیم.

منظور همه ی اعضای بدن از کمر به بالا,مخصوصا شانه ها,بازو و انگشتان.شما باید بیشتر اوقات در هنگام تمرین انگشتان خود را نگاه کنید تا بدانید که آنها چه کاری انجام می دهند! نگاه نکردن به انگشتان یکی از مشکلات اساسی اکثر نوازندگان است.با این حال من کتاب های زیادی را ملاحظه کرده ام که نوازندگان را به نواختن بدون نگاه کردن به انگشتان تشویق می کنند.

این کاملا اشتباه است که بگوییم همه ی انگشتان تمام این اعمال را به خاطر می سپارند و به طور خودکار انجام می دهند. اگر شما آن ها را به دقت نگاه نکنید و زیر نظر نداشته باشید شما دقیقا نمی دانید آن ها چه کار می کنند.اگر شما انگشتان خود را درهنگام نوازندگی نگاه کنید مطمئن می شوید آنها کار خودشان را درست انجام می دهند.

خیلی از نوازندگان معتقتند که نگاه کردن به انگشتان در هنگام نوازندگی باعث می شود که به این کار عادت کنیم.غافل از اینکه این نگاه کردن به دلیل حافظه ماهیچه هایی است که باید با چشمان خود به آنها نشان دهیم چه کاری را باید انجام دهند.این عمل مانند این است که دست بچه ی کوچکی را بگیرید و به آرامی به آن راه رفتن را آموزش دهید.

وقتی شما در اولین مقطع تحصیلی خود شروع به یاد گرفتن حروف الفبا می کنید,در ابتدا یاد می گیرید که چگونه مداد را در صفحه های نقطه گذاری شده بچرخانیم تا حروف مورد نظر را بنویسیم.

این کار باعث نمی شود که شما هرگز نتوانید بدون کمک از صفحه های نقطه دار حروف الفبا را بنویسیم,اما این کار باعث می شود که ماهیچه ها را آن طور که میل داریم حرکت کنند,البته ما تمرین های مکرر.البته کسانی هستند که بدون استفاده از صفحه های نقطه دار انگشتان خود را باسختی فراوان مجبور به این کار میکنند.این عمل مانند آموزش شنا با هل دادن شخص در آب است,البته این عمل بعضی از اوقات موثر واقع می شود,ولی فرق آن با نوشتن حروف الفبا این است که ما به شخصی که در آب است نگاه می کنیم تا غرق نشود.

حقیقت این است که شما باید با انگشتان خود مهربان باشید.برای مثال شما در تمرین قطعه ای یکی از نت ها را در هنگامی که از روش Pull Offاستفاده می کنید از دست میدهید.در این تمرین شما باید از انگشت چهارم خود استفاده می کردید ولی به دلیل فشاری که در نت قبلی به آن وارد شده بود نتوانستید به موقع عکس العمل مناسب را انجام دهید.

تنها راه برای رفع این مشکل البته از راه درست, این است که این جمله را چندین بار به خود بگویید: من باید این قسمت از قطعه را به طو مستمر و با سرعت بسیار پایین تمرین کنم تا بتوانم انگشت چهارم خودم را کنترل کنم و به آن یاد بدهم چه کاری را باید انجام دهد.

این بدین معناست که شما این تمرین را باید با سرعت بسیار پایینی انجام دهید.تنها زمانی نگاه کردن به انگشتان اشتباه است که در هنگام شروع برای تمرین قطعه ای هستید,و بدیهی است که حتما باید هر چند دقیقه به آن با دقت نگاه کنید.

به یاد داشته باشید معنای تمرین کردن این است که همه ی اعمال را به درستی انجام دهید.برای همین شما نیاز دارید تا انگشتان خود را در هنگام نوازندگی نگاه کنید تا مطمئن شوید تا کارشان را درست انجام می دهند.و این تنها راهی است که میتوانید به آنها یاد دهید وقتی به آن ها نگاه نمی کنید کارشان را درست انجام دهند.

در پایان باید بگویم که طریقه ی تمرین گیتار کلاسیک امر بسیار مهمی است که نباید از آن غافل باشیم.شما باید قدرت آن را داشته باشید تا بتوانید به انگشتان خود در هنگام نوازندگی تسلط کامل داشته باشید.سعی خواهم کرد با استمرار در ترجمه چنین مقالاتی شما نوازندگان عزیز را کمک کنم.
اگر ۱۰۰۰ بار زمین خوردید ۱۰۰۱ بار بلند شوید.هرچیزی با تمرین امکان پذیر است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *