دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

طبقه بندی تکنیک های تنبک (IV)

همچنین در شکل زیر از چپ به راست می توان طیف صدای تکنیکهای تم، بک میانه (۲)، بک کناره و پلنگ را مشاهده کرد. تکنیک پلنگ دارای غنی ترین مجموعه اصوات فرعی در بخش صدای ضربه خود است. این تغییرات کاملا تابع ویژگیهای صوتی مناطق پوست و شکل بخش اجرایی و همچنین ساختار داخلی و لبه کاسه تنبک است.

 

 

به دلیل تغییر در شدت و ضعف اصوات فرعی تکنیکها یا میرایی سریع آنها، تغییر در رنگ صدای آنان نیز پدید می آید.

با یک تجربه ساده می توان این تغییر را شنید. اگر با نوک مداد بر روی مرکز پوست ضربه زده و حین ضربه زدن به سمت لبه تنبک حرکت کنیم کاملا متوجه این تغییر خواهیم شد.

با این تجربه ساده و با در نظر گرفتن حداکثر وضوح تغییر در رنگ صدا می توان ۴ ناحیه صوتی را بر روی پوست تشخیص داد.

تغییرات رنگ صوتی این نواحی بر روی رنگ صدای تکنیکهایی که به صورت دست باز در این ۴ ناحیه اجرا می شوند تاثیر دارد (۳). (حتی اگر پوست در ناحیه ای گرفته شود باز تفکیک ۴ ناحیه صوتی به قوت خود باقی است.)
این نواحی عبارتند از:

۱- ناحیه لبه

۲- ناحیه کناره

۳- ناحیه میانه

۴- ناحیه مرکز

۸- تعدادی از تکنیکها مانند “بک میانه یا ضربه کف دست بر پوست” به دلیل شکل و ابعاد بخش مجری خود نواحی مختلفی را می پوشانند. در این حالت چون:

– سطح ضربه خورنده پوست بیشتر است.

– هوای داخل کاسه مرتعش و از نفیر خارج گشته و صدای بسیار بمی را تولید می کند. (بند ۱۱ را ببینید)

صدای حاصله رنگ بم تری پیدا می کند. (البته رنگ صوتی ناحیه پوست نیز در این مورد تاثیر گذار است.)

۹- گاهی با اجرای بعضی از تکنیکها، ارتعاش پوست ماهیت خود را از دست می دهد. مانند اجرای تکنیکهای گرفته که در شیوه های مختلف می تواند صدایی با ارتفاع مشخص یا نامشخص تولید کند.

۱۰- جنس صدای تکنیک گرفته بستگی به ماهیت جنس بخشی دارد که بر روی پوست گره ارتعاشی ایجاد می کند. هرچه جسم صلب تر باشد صدا درخشان تر است.

۱۱- با اجرای یک سری از تکنیکها “مثلا تکنیک تم” و حرکت به سمت مرکز پوست و به دلیل ارتعاش حجم داخلی کاسه و خروج هوای مرتعش از نفیر صدایی بم تولید میشود که که فرکانسش با میزان کشش پوست تمبک و ابعاد کاسه تنبک رابطه مستقیم داشته و با صدای ناشی از ارتعاش پوست همراه می شود. از طرفی هر چه سطح بخش مجری (و بالطبع سطح ضربه خورنده پوست) بیشتر باشد می توان انتظار داشت ارتعاش نفیر شکل بگیرد.

۱۲- می توان بلافاصله بعد از ضربه زدن ارتعاش پوست را میرا کرد. این وضعیت می تواند:

– ناشی از باقی ماندن بخش مجری تکنیک بر روی پوست باشد.

– ناشی از میرایی ارتعاش پوست توسط دست دیگر باشد.

پی نوشت

۲- منظور از بک میانه، تکنیکی است که توسط تمام بندهای انگشت شماره ۳ یا همان انگشت حلقه در ناحیه میانه اجرا شود.

۳- البته به نظر میرسد موقعیت نواحی ۴ گانه کاملا با ابعاد پوست در ارتباط باشد.

 

منبع : گفتگوی هارمونیک

 

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *