بررسی کتاب های آموزش سازدهنی در ایران (III)

یکی از این روش ها “حرف زدن با سازدهنی” یا اصطلاحا “Talking Harmonica Style” است که به مفهوم ادای کلمات و جملات ساده به وسیله هارمونیکا است. بسیاری از نوازندگان قطعاتی به این شیوه ضبط کرده اند ولی شاخص ترین آهنگ موجود در این زمینه آهنگی است به نام I Love My Mama که توسط Saltey Holmes دردهه ۱۹۳۰ و با سازدهنی دیاتونیک گام Bb اجرا شده است. به بخشی از این آهنگ توجه کنید:

audio file
بشنوید I Love My Mama

 

 

همان طور که می شنوید نوازنده عبارت Mama, I Love You را دقیقا با سازش بیان می کند! بی جهت نیست که برخی عقیده دارند در بین سازهای گوناگون، هارمونیکا بیشترین نزدیکی و قرابت را با صدای انسان دارد.

روش دوم (که در کتاب “چوکا چوکا” ذکر شده) تقلید صدای حرکت قطار (Train Sound ) با هارمونیکا است که اصطلاحا Train Harmonica یا Chugging نامیده می شود.

در این روش نوازنده با کمک آکورد های فوت (Draw ) و مکش (Draw ) و ادای سیلاب های خاص (که یکی از آن ها Chu-Kah Chu-Kah می باشد) می تواند صدای حرکت قطار و سوت زدن آن را تقلید نماید. به آهنگ شاخص PanAmerican Blues با اجرای DeFord Bailey گوش دهید.

audio file
بشنوید PanAmerican Blues

 

 

جالب است بدانید که DeFord Bailey خودش سال ها در یک لوکوموتیو مشغول به کار بوده و اولین نوازنده سیاهپوستی بود که توانست در Grand Ole Oprey Show برنامه اجرا کند.

شیوه سنتی دیگری هم در نواختن هارمونیکا وجود دارد که در کتاب فوق به آن اشاره نشده و آن تقلید صدای روباه و سگ در جریان شکارهای دسته جمعی است. این شیوه اصطلاحا Fox Chase نام دارد. به یک نمونه با اجرای Sonny Terry (در دهه ۱۹۳۰) توجه کنید.

audio file
بشنوید Fox Chase

 

 

واقعا سرعت Sonny Terry در جابجا شدن بین صدای Fox Chase و صدای عادی سازش اعجاب برانگیز است!

این شیوه ها که به خصوص در اوایل قرن بیستم میلادی رواج داشته نشان می دهد که نوازندگان هارمونیکا در آن زمان علاقه خاصی به تقلید صداهای طبیعت و محیط اطرافشان با این ساز کوچک داشته اند.

نویسنده در انتهای کتاب توضیحاتی در مورد نحوه خرید و نگه داری وتعمیر سازدهنی داده است که می تواند برای هنرجویان مفید باشد.

بد نیست هنرجویان بدانند که سازدهنی های دیاتونیک مارک Lee Oskar (Tombo) را می توانند با یک Reedplate اضافی تهیه کنند که در صورت خراب شدن هر یک از زبانه های فلزی (reed) به راحتی قابل تعویض است.

درضمن کوک کردن (Tuning) یا کوک کردن مجدد (Retuning) سازدهنی به هنرجویان مبتدی توصیه نمی شود و توضیحاتی که راجع به این مبحث در کتاب عنوان شده کافی نیست.

در پایان باید گفت که این کتاب می تواند منبع مناسبی برای آشنایی با سازدهنی و یادگیری آن باشد. کاملا مشخص است که نویسنده با اشتیاق و علاقه وافری کتاب را به رشته تحریر درآورده و در تسری دادن این شور و شوق به خواننده کتاب موفق عمل می کند.

کافی است یک بار به آهنگ های CD همراه کتاب گوش دهید تا دیگر نتوانید کتاب را زمین بگذارید ! امیدواریم که در چاپ های بعدی کتاب، کاستی های موجود برطرف شده و شاهد انتشار کتاب های دیگری به وسیله نویسنده کتاب باشیم.

 

منبع : گفتگوی هارمونیک




Leave a Reply

به ما امتیاز دهید:
به این صفحه

به این سایت