دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

قدم اول برای آغاز نواختن سازدهنی و تاثیر زبان

قبل از اين كه يك نت را به صدا در آوريد، بياييد بررسي كنيم يك سازدهني چگونه كار مي‌كند. شما مي‌بينيد كه اين ساز 10 سوراخ دارد كه از شماره‌ي 1 تا شماره‌ي 10 نامگذاري شده‌اند. هركدام از اين سوراخها مي‌توانند دو نت متفاوت را ايجاد نمايند: يكي به وسيله دميدن (ورود هوا به سازدهني) و يكي با كشيدن (خروج هوا از سازدهني)؛ بنابراين، تنها با 10 سوراخ مـي‌توانيد 20 نت را در بازه‌ي سه اكتاو (Octave) پوشش دهيد.

بياييد در ابتدا به اكتاو پاييني نگاهي بياندازيم. سازدهني را در دست چپ، ميان شصت و انگشت اشاره به سمتي كه شماره‌ها رو به بالا باشند قرار دهيد.

حالا، كمي دهان را باز نموده؛ دهان و فك كاملاّ ريلكس، لبها مرطوب، سوراخهاي 1، 2 و 3 را پوشش داده، و به آرامي بدميد. هرموقع ما گفتيم در هارپ بدميد، بايد بدانيد اين كار كمي قوي‌تر از دميدن معمولي ا‌ست.

هنگامي كه تنفّس مي‌كنيد، هوا از درون قفسه‌ي سينه‌ي شما، يعني از ديافراگم بيرون مي‌آيد. تأمّل كنيد كه قبل از به خواب فـرورفتن، چگونه نفس مي‌كشيد، اين تنفّس از ديافراگم است. ما بعداً راجع به كنترل نفس بيشتر از اينها صحبت خواهيم كرد؛ چون اين امر در نواختن سازدهني تأثير به‌سزايي دارد.

تمام اين نكات را هنگامي كه سوراخهاي 1، 2 و 3 را مي‌كشيد، نيز در ذهن داشته باشيد. در ابتدا، شما براي صحيح قرار دادن لبها روي سوراخهاي مورد نظر، نياز به تمركز زيادي داريد.

اجازه دهيد لبها در حالت طبيعي روي سوراخها قرار گيرند. هرگاه ليزي ساز در دهان شما همانند ليزي يك ماهي قزل‌آلا شد، قرار گيري ساز در دهانتان صحيح مي‌باشد.

اگر صداي نتها كمي ريش‌ريش و غيرطبيعي بود، احتمالاً دليل‌اش اين است كه لبهاي شما به طور مناسب درزگيري ننموده و مقداري هوا از بالا يا پايين لبانتان خارج مي‌شود. آن قدر با هارپ تمرين كنيد تا درزگيري مناسب بدون احساس ناراحتي در قرارگيري لبها در دور سوراخها را فرا گيريد؛ احساس ناراحتي در قرارگيري لبها تنها باعث اشتباهات بعدي خواهد شد.

هنگامي كه در سوراخهاي 1، 2 و 3؛ دم يا بازدم مي‌كنيد، زبانتان را در پايين دهان قرار دهيد. شما متوجّه خواهيد شد حركت دادن زبان به اطراف، باعث تغيير صداي نت مي‌شود.
ما تأثير حركات زبان را در حين نواختن بعداً موقعي كه راجع به تأثير زبان، انحراف نتها و ساير افكتهاي ويژه صحبت مي‌كنيم، خواهيم گفت. امّا ما اكنون فقط يك صداي خالص و ثابت مي‌خواهيم. براي تحقّق اين امر، تصوّر كنيد كاري كه از آن متنفّريد را به شما محول كرده‌اند و شما با ناراحتي مي‌گوييد:«اَه!» (!ah)

تأثير زبان

با استفاده از زبان همانند زمزمه كردن كلمه‌ي too در هارپ بدميد، شما با اين كـار يك نـت ساده اجرا كـرده‌ايـد. نوك زبانتان را روي سقـف دهــان، درسـت در درپشت دنـدانهاي جـلو قرار دهيـد؛ زبان را به عقـب يعني به كف دهانتان پرتاب كرده و هـمـزمان در سـوراخـهاي 123 بـدمـيـد. روش سـاده‌تـر اين اسـت كـه با گلـو بگـوييد: «اه؟» (eh?).

برگرفته از مجله سازدهنی (iranharmonica)

 

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *