آموزش فتوشاپ (94) – ایجاد یک ماسک کوتاه کننده(Clipping Mask) از یک متن

طراحی تایپوگرافی

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 1 فتوشاپ ابزارهای قدرتمند و انعطاف پذیر متنی ارائه می دهد که با آن می توانید به تصاویر خود متن با کنترل و خلاقیت فوق العاده اضافه کنید.

درباره ی تایپ

تایپ در فتوشاپ از اشکال ریاضی تعریف شده تشکیل شده است که حروف، اعداد و علائم طرح حروف را تعریف می کند. بسیاری از طرح های حروف در بیش از یک فرمت در دسترس هستند، رایج ترین فرمت ها عبارتند از Type 1 یا پست اسکریپت، تروتایپ و اپن تایپ.

هنگامی در فتوشاپ که به تصویری متن اضافه می کنید، حروف از پیکسل تشکیل شده اند و دارای رزولوشن مشابه فایل تصویر هستند- بزرگنمایی کردن بر روی حروف ناهمواری لبه ها را نشان می دهد. با این حال، فتوشاپ طرح های متنی مبتنی بر وکتور (بردار) را حفظ می کند و زمانی که مقیاس یا اندازه ی متن را تغییر می دهید، یک فایل PDF یا EPS را ذخیره می کنید، یا تصویری رادر یک چاپگر پست اسکریپت چاپ می کنید،  از آن ها استفاده می کند. در نتیجه، می توانید متن با لبه های موجدار، مستقل از رزولوشن درست کنید، افکت و استایل ها را برای متن به کار ببرید، و شکل و اندازه ی آن را تغییر دهید.

شروع کار

در این درس، بر روی طرحبندی جلد یک مجله ی فن آوری کار خواهید کرد. با طرحی شروع می کنید که در درس های قبل ایجاد کردید: مجله دارای یک مدل، سایه ی او و یک پس زمینه ی نارنجی است. شما به این جلد یک متن اضافه خواهید کرد و به آن سبک خاصی، از جمله تاب دادن متن خواهید داد.

این درس را با تماشای تصویر ترکیب نهایی شروع کنید.

1-      فتوشاپ را باز کنید، و سپس به سرعت کلید های ترکیبی Ctrl+Alt+Shift (ویندوز) یا Command+Option+Shift (مکینتاش) را نگه دارید تا تنظیمات پیش فرض بازگردانده شود. (به درس “باز گرداندن تنظیمات (preferences) پیش فرض” نگاهی بیاندازید.)

2-      زمانی که این کار را انجام دادید، بر روی Yes کلیک کنید تا فایل Adobe Photoshop Settings حذف شود.

3-      مسیر File > Browse In Bridge را انتخاب کنید تا ادوبی بریج(Adobe Bridge) باز شود.

4-      در پانل Favorites در قسمت سمت چپ ادوبی بریج، بر روی پوشه ی Lessons (هر پوشه ای که درس ها را در آن ذخیره کرده اید.) کلیک کنید، و سپس بر روی پوشه ی Lesson07 در پانل Content دوبار کلیک کنید.

5-      فایل 07End.psd را انتخاب کنید. اندازه ی تصویر بندانگشتی آن را با کشیدن اسلایدر تصویر بندانگشتی به سمت راست افزایش دهید تا تصویر را واضح تر ببینید.

از عملیات تایپی برای اتمام کار جلد مجله استفاده خواهید کرد. تمام فرمان های تایپی که نیاز دارید در فتوشاپ موجود است، بنابراین مجبور نیستید به برنامه ی دیگری برای تکمیل این پروژه رجوع کنید.

نکته: اگرچه این درس از جایی که درس پیش تمام شد آغاز می شود، اما از فایل 07Start.psd استفاده کنید. ما یک مسیر (path) و یک برچسب (sticky note) در فایل شروع ضمیمه کرده ایم که در فایل 06Working.psd که ذخیره کردید وجود ندارد.

6-      بر روی فایل 07Start.psd دوبار کلیک کنید تا در فتوشاپ باز شود.

7-      مسیر File > Save As را انتخاب کنید، نام فایل را به 07Working.psd تغییر دهید و بر روی Save کلیک کنید.

8-      در صورتی که کادر محاوره ای Photoshop Format Options  ظاهر شد بر روی OK کلیک کنید.

9-      از تعویض کننده ی محیط کار (Workspace Switcher) گزینه ی Typography را انتخاب کنید.

محیط کار Typography، پانل های Character، Paragraph، Paragraph Styles، Layers و Paths را نمایش می دهد که در این درس از آن ها استفاده خواهید کرد.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 2

 

ایجاد یک ماسک کوتاه کننده برای تایپ

یک ماسک کوتاه کننده (clipping mask) یک موضوع یا دسته ای از موضوعات است که شکل آن بقیه کار را ماسک می کند به طوری که تنها نواحی که درون ماسک کوتاه کننده قرار می گیرند قابل مشاهده هستند. در واقع، شما کار را برش می دهید تا منطبق بر شکل موضوع (یا ماسک) شود. در فتوشاپ شما می توانید از روی شکل ها یا حروف یک ماسک کوتاه کننده ایجاد کنید. در این تمرین، از حروف به عنوان ماسک کوتاه کننده استفاده خواهید کرد تا به تصویری در لایه ی دیگر اجازه دهید که از میان حروف نمایش داده شود.

اضافه کردن راهنماها برای تعیین موقعیت تایپ

فایل 07Working.psd شامل یک لایه ی پس زمینه است که شالوده ی زمینه ی شما خواهد بود. کار را با بزرگنمایی روی کار شروع و از راهنماهای خط کشی برای کمک به تعیین موقعیت تایپ استفاده خواهید کرد.

1-      مسیر View > Fit On Screen را انتخاب کنید تا بتوانید تمام جلد را به طور واضح ببینید.

2-      مسیر View > Rulers را انتخاب کنید تا خط کش ها در امتداد لبه های سمت چپ و بالای پنجره ی تصویر نمایش داده شود.

3-      راهنمای عمودی از خط کش سمت چپ را به سمت مرکز جلد مجله بکشید (4.25″).

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 3

اضافه کردن پوینت

حال آماده اید که متنی را به ترکیب اضافه کنید. فتوشاپ به شما اجازه می دهد که یک متن افقی یا عمودی در هر جای تصویر ایجاد کنید. می توانید یک پوینت (یک حرف، کلمه، یا خط تکی) وارد کنید یا پاراگراف. در این درس هر دو کار را انجام خواهید داد. ابتدا یک پوینت ایجاد خواهید کرد.

1-      در پانل Layers، لایه ی Background را انتخاب کنید.

2-      ابزار تایپ افقی (Horizontal Type)  tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 4را انتخاب کنید و در نوار options، گام های زیر را انجام دهید:

·         از منوی بیرون جهنده Font Family یک فونت سن سریف، مانند Myriad Pro و از منوی بیرون جهده ای Font Style گزینه ی Semibold را انتخاب کنید.

·         144 pt را برای قسمت Size تایپ کنید و Enter یا Return را فشار دهید.

·         بر روی دکمه ی Center Text کلیک کنید.

3-      در پانل Character، مقدار Tracking را به 100 تغییر دهید.

4-      بر روی راهنمای وسط که برای تنظیم مکان الحاق پوینت اضافه کردید کلیک کنید، و DIGITAL را با حروف بزرگ تایپ کنید. سپس بر روی دکمه ی Commit Any Current Edits      tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 5 در نوار options کلیک کنید.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 6

نکته: بعد از تایپ، برای تایید ویرایش لایه باید دکمه Commit Any Current Edits 12را فشار دهید یا ابزار یا لایه  را تعویض کنید. با فشار دادن Enter یا Return نمی توانید ویرایش را تایید کنید، انجام این کار صرفا یک خط تایپ جدید ایجاد می کند.

 

واژه ی “DIGITAL” به کاور اضافه شد و در پانل لایه ها یا Layers به عنوان یک لایه ی تایپی جدید با نام DIGITAL ظاهر شد. می توانید همانند هر لایه ی دیگری، لایه ی تایپی را ویرایش و مدیریت کنید. می توانید متن را تغییر دهید یا اضافه کنید، می توانید جهت متن را تغییر دهید، anti-aliasing به کار ببرید، می توانید استایل لایه و تغییر شکل را روی آن اعمال کنید و ماسک ایجاد کنید. می توانید یک لایه ی تایپی را درست مانند هر لایه ی دیگری جابجا کنید، درون پانل لایه ها آن را جابجا کنید و آن را کپی کنید یا گزینه های لایه آن را ویرایش کنید.

5-      Ctrl (ویندوز) یا Command (مکینتاش) را فشار دهید و متن “DIGITAL” را اگر در بالا نیست، بکشید و آن را به بالای جلد مجله ببرید.

6-      مسیر File > Save را انتخاب کنید تا کار شما تا به اینجا ذخیره شود.

ایجاد ماسک کوتاه کنند (clipping mask) و به کار بردن سایه

شما حروفی به رنگ سیاه که رنگ پیش فرض متن است اضافه کردید. با این حال، حروفی می خواهید که به نظر برسد با یک تصویر از تخته ی مدار پر شده است، بنابراین از این حروف برای یک ماسک کوتاه کنند استفاده خواهید کرد که به لایه ی تصویری دیگر اجازه دهد از میان آن نمایش داده شود.

1-      فایل circuit_board.tif را که در پوشه ی Lesson07 را باز کنید. می توانید از بریج (Bridge) استفاده کنید یا مسیر File > Open را انتخاب کنید.

2-      در فتوشاپ، مسیر Window > Arrange > 2-Up Vertical را انتخاب کنید. فایل های circuit_board.tif و 07Working.psd بر روی صفجه در کنار یکدیگر نشان داده می شود. بر روی فایل circuit_board.tif کلیک کنید و مطمئن شوید که پنجره ی فعال است.

3-      ابزار جابجایی (Move) را انتخاب کنید. سپس، هنگامی که لایه ی Background را از پانل لایه ها در فایل circuit_board.tif بر روی مرکز فایل 07Working.psd می کشید، کلید Shift را نگه دارید. فشار دادن Shift به هنگام کشیدن، تصویر circuit_board.tif را در وسط ترکیب قرار می دهد.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 7

یک لایه ی جدید به نام Layer 1 در پانل Layers در فایل 07Working.psd ظاهر می شود. این لایه ی جدید حاوی تصویری از تخته ی مدار است که از میان متن نمایش داده خواهد شد. اما قبل از ایجاد ماسک کوتاه کننده،  تصویر تخته ی مدار را تغییر اندازه دهید، زیرا در حال حاضر برای این ترکیب خیلی بزرگ است.

4-      فایل circuit_board.tif را بدون  ذخیره کردن هیچ تغییری روی آن ببندید.

5-      در فایل 07Working.psd، لایه ی Layer 1 و سپس مسیر  Edit > Transform > Scale را انتخاب کنید.

6-      یکی از دستگیره های گوشه ی کادر محیطی تخته ی مدار را بگیرید. هنگامی که آن را تغییر اندازه می دهید تا عرض آن تقریبا با عرض ناحیه ی متن یکی شود، کلید Shift را نگه دارید. فشار دادن Shift تناسبات تصویر را حفظ می کند. موقعیت تخته ی مدار را تغییر دهید تا تصویر متن را بپوشاند.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 8

7-      Enter یا Return را فشار دهید تا تغییر شکل پذیرفته شود.

8-      بر روی نام Layer 1 دوبار کلیک کنید و نام آن را به Circuit Board تغییر دهید. سپس Enter یا Return را فشار دهید، یا خارج از نام آن در پانل لایه ها کلیک کنید تا تغییر پذیرفته شود.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 9

9-      لایه ی Circuit Board را انتخاب کنید اگر انتخاب نشده است و از منوی پانل Layers  13  گزینه ی Create Clipping Mask  را انتخاب کنید.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 10

پیشنهاد: همچنین می توانید یک ماسک کوتاه کننده را با نگاه داشتن کلید Alt (ویندوز) یا Option (مکینتاش) و کلیک کردن بین لایه های Circuit Board و DIGITAL ایجاد کنید.

حال تخته ی مدار از بین حروف DIGITAL نمایش داده می شود. یک پیکان کوچک در لایه ی Circuit Board و خط زیر نام لایه ی تایپی نشان می دهد که ماسک کوتاه کننده به کار رفته است. در گام بعدی، یک سایه ی درونی اضافه خواهید کرد تا به حروف عمق دهد.

10-  لایه ی DIGITAL را انتخاب کنید و آن به صورت فعال در آید، بر روی دکمه ی Add A Layer Style  14  در پایین پانل لایه ها (Layers) کلیک کنید و سپس از منوی بیرون جهنده گزینه ی Inner Shadow را انتخاب کنید.

11-  در کادر محاوره ای Layer Style، گزینه ی Blending Mode را به Multiply و مقدار Opacity را به 48%، مقدار Distance را به 18، مقدار Choke را به 0 و Size را به 16 تغییر دهید. سپس بر روی OK کلیک کنید.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 11

12-  مسیر File > Save را انتخاب کنید تا کار تا به اینجا ذخیره نمایید.

tyPOGraPhIC DesIGn- clipping mask 12

 

نکاتی در مورد ترفندهای ابزار تایپ

·         برای ایجاد یک لایه ی تایپی جدید با ابزار تایپ (Type) 11  بر روی پنجره ی تصویر Shift و کلیک کنید – در صورتی که نزدیک بلوک تایپی دیگر باشید و فتوشاپ سعی کند تا آن را به صورت خودکار انتخاب کند.

·         بر روی آیکون تصویر بندانگشتی بر روی هر لایه ی تایپی در پانل لایه ها دوبار کلیک کنید تا  تمام متن درون آن لایه انتخاب شود.

·         هنگامی که هر متنی انتخاب شده است، بر روی متن کلیک راست (ویندوز) یا Control – کلیک (مکینتاش) کنید تا به منوی زمینه ی آن دسترسی پیدا کنید. گزینه ی Check Spelling را انتخاب کنید تا یک بررسی املا اجرا شود.


اطلاعات فایل
نام فایل
 Lesson07.zip
حجم فایل
 37.05 مگابایت
توضیحات
 فایل های این درس آموزش فتوشاپ در لینک دانلود زیر موجود می باشد. برای دانلود روی لینک، کلیک کنید:
دانلود فایل
برای مشاهده لیست کامل درس های فتوشاپ سایت
اینجا را کلیک کنید

پکیج های پیشنهادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *