آموزش PHP سایت w3schools – قسمت 3 – ساختار دستوری Syntax در PHP

 

 ساختار دستوری PHP :

 

صفحات PHP از دو جزء اصلی تشکیل شده اند :
تگ های HTML : ساختار صفحه های PHP ، کاملا با صفحه های HTML یکسان هستند . با این تفاوت که در این صفحات ، علاوه بر تگ های HTML می توان اسکریپت هایی را به زبان PHP برای اجرای دستورات مورد نظر خود ، به آنها اضافه نمایید . در این صفحات سایر اجزا با همان کد و ساختار صفحات HTML تعریف می شوند .
اسکریپت های PHP : می توانید در هر جای صفحات PHP ، کدها و دستورات خود را که با این زبان نوشته اید را اضافه کنید .
هر بلوک اسکریپت PHP ، همواره با عبارت php?> شروع شده و به عبارت <? خاتمه می یابد . دستورات مورد نظر بین این دو عبارت قرار می گیرند . هر خط دستوری PHP باید با عبارت سمیکلون ; به پایان برسد . این عبارت باعث می شود تا کدهای دستوری ، از هم جدا شده و قابل تشخیص شوند .

شکل کلی ( Syntax ) نوشتن یک اسکریپت PHP به صورت زیر است :

 

 

صفحات PHP بر روی سرور اجرا شده و سپس نتایج خروجی به صورت کدهای ساده شده HTML و جاوا اسکریپت ، برای اجرا به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال می شود .
نکته : در نسخه های جدید PHP ، می توان ساختار اسکریپت را به صورت خلاصه شده زیر نیز نوشت . اما برای سازگاری بهتر با تمامی ورژن ها ، استفاده از متد قبلی توصیه می شود :

 

 

نحوه قرار دادن اسکریپت های PHP در صفحات :

 

در مطلب قبلی ساختار نوشتن اسکریپت ها به زبان PHP را به شما نشان دادیم . پس از نوشتن اسکریپت ها ، آن ها را می توانید در هر جای صفحه قرار دهید. گفتیم که ساختار صفحات PHP کاملا شبیه به صفحات HTML است . در مثال زیر یک صفحه کامل PHP را که در آن اسکریپت هم قرار گرفته به شما نمایش داده ایم . برای مشاهده خروجی عملی مثال بر روی لینک تعیین شده در قسمت خروجی کلیک نمایید :

 

 

 

خروجی کد :

This is a HTML Paragraph
 Hello world

 

 

قرار دادن توضیحات comments در اسکریپت های PHP

 

گاهی اوقات می خواهید توضیحاتی را در صفحه قرار دهید ، تا در مراجعات بعدی راهنمای شما باشند . یا اینکه اگر کسی غیر از خودتان سورس کد صفحه را مطالعه می کند ، بتواند دریابد هر بخش صفحه چیست و برای چه منظور استفاده می شود . توضیحات را می توانید در هر جای صفحه که بخواهید قرار دهید .
به این توضیحات در طراحی وب comments می گویند . توضیحات توسط مرور گرها نمایش داده نشده و از دید کاربر مخفی هستند و فقط در سورس کد صفحه قابل مشاهده می باشند .
چنانچه توضیح در حد یک خط باشد ، با قرار دادن کد // در ابتدا خط ، توضیح خود را بعد از آن بنویسید .
ولی چنانچه حجم توضیح بیش از یک خط باشد ، باید علامت */ را در ابتدای توضیح و علامت /* را در انتهای آن قرار دهید . از این روش برای توضیحات چند خطی استفاده می شود .
در جدول زیر روش استفاده از هر دو مورد را به صورت عملی به شما نمایش داده ایم :

 

 

 

مثال : درمثال زیر در یک صفحه PHP هم توضیح یک خطی و هم چند خطی قرار داده ایم . دقت کنید که این توضیحات در خروجی نمایش داده نمی شوند :

 

 

 

 



برای مشاهده لیست کامل درس های PHP سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین درس های PHP ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner



تبلیغات :



   

   

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *