2-length : تعداد عناصر یك آرایه را بر می گرداند.
arrayObject.length
مثال:
<script type=”text/javascript”>
var arr = new Array(3);
arr[0] = “John”;
arr[1] = “Andy”;
arr[2] = “Wendy”;
document.write(“Original length: ” + arr.length);
document.write(“<br />”);
arr.length=5;
document.write(“New length: ” + arr.length);
</script>
3-prototype : به شما امكان اضافه كردن متدها و خصوصیت به شی را می دهد.
object.prototype.name=value
مثال:
<script type=”text/javascript”>
function employee(name,jobtitle,born)
{
this.name=name;
this.jobtitle=jobtitle;
this.born=born;
}
var fred=new employee(“Fred Flintstone”,”Caveman”,1970);
employee.prototype.salary=null;
fred.salary=20000;
document.write(fred.salary);
</script>
شی ها ی boolean در javascript :
شی های بولی یك مقدار غیربولی را به مقدار بولین (true/false) تبدیل می كنند.
شی Boolean: مقدار true/false را نگه می دارد و با كلمه كلیدی new Boolean() تعریف می شود.
var myBoolean=new Boolean();
نكته: اگر مقدار اولیه شی بولی ()،(0)،(null)،(“”)،(false)،(nan) باشد مقدارfalse را در خود نگه می دارد.
نكته: اگر مقدار اولیه آن یك رشته “false” باشد مقدار true را در خود نگه می دارد.
مثال زیر چك می كند شی بولین مقدارش true/false می باشد یا نه.
<script type=”text/javascript”>
var b1=new Boolean( 0);
var b2=new Boolean(1);
var b3=new Boolean(“”);
var b4=new Boolean(null);
var b5=new Boolean(NaN);
var b6=new Boolean(“false”);
document.write(“0 is boolean “+ b1 +”<br />”);
document.write(“1 is boolean “+ b2 +”<br />”);
document.write(“An empty string is boolean “+ b3 + “<br />”);
document.write(“null is boolean “+ b4+ “<br />”);
document.write(“NaN is boolean “+ b5 +”<br />”);
document.write(“The string ‘false’ is boolean “+ b6 +”<br />”);
</script>
متدهای Boolean :
IE | N | FF | توضیح | متد |
– | 4 | 1 | كد منبع یك شی را بر می گرداند. | Tosource() |
4 | 4 | 1 | یك مقدار بولی را به رشته تبدیل كرده و نتیجه را برمی گرداند. | Tostring() |
4 | 4 | 1 | مقدار اولیه یك شی بولی را بر می گرداند. | Valueof() |
1 – tosource() : كد منبع یك شی را بر می گرداند.
object.toSource()
نكته: این متد نمی تواند در internet explorer كار كند.
مثال:
<script type=”text/javascript”>
function employee(name,jobtitle,born)
{
this.name=name;
this.jobtitle=jobtitle;
this.born=born;
}
var fred=new employee(“Fred Flintstone”,”Caveman”,1970);
document.write(fred.toSource());
</script>
2-tostring() : یك مقدار بولی را به رشته تبدیل كرده و نتیجه را بر می گرداند.
booleanObject.toString()
مثال:
<script type=”text/javascript”>
var boo = new Boolean(true);
document.write(boo.toString());
</script>
3-valueof() : مقدار اولیه یك شی بولی را بر می گرداند.
booleanObject.valueOf()
مثال:
<script type=”text/javascript”>
var boo = new Boolean(false);
document.write(boo.valueOf());
</script>
خصوصیات یك شی Boolean:
IE | N | FF | توضیح | خصوصیت |
4 | 2 | 1 | خصوصیت سازنده به یك تابع رجوع كرده و یك شی را ایجاد می كند. | Constructor |
4 | 2 | 1 | به شما امكان اضافه كردن متدها و خصوصیت به شی را می دهد. | Prototype |
1 – constructor :
object.constructor
مثال 1:
<script type=”text/javascript”>
var test=new Date();
if (test.constructor==Array)
{
document.write(“This is an Array”);
}
if (test.constructor==Boolean)
{
document.write(“This is a Boolean”);
}
if (test.constructor==Date)
{
document.write(“This is a Date”);
}
if (test.constructor==String)
{
document.write(“This is a String”);
}
</script>
مثال 2:استفاده ازتابع
<script type=”text/javascript”>
function employee(name,jobtitle,born)
{
this.name=name;
this.jobtitle=jobtitle;
this.born=born;
}
var fred=new employee(“Fred Flintstone”,”Caveman”,1970);
document.write(fred.constructor);
</script>
شی ریاضی در javascript:
شما می توانید روی یك شی math (ریاضی) اعمال ریاضی انجام دهید.
javascript هشت مقدار ثابت ریاضی را فراهم كرده است.
مقادیر ثابت:
1-math.E : ثابت e كه تقریبا 2.718 می باشد.
2-math.pi:ثابت pi كه تقریبا 3.14159 می باشد.
3-math.sqrt2: ریشه دوم 2.
4- math.sqrt1_2 : ریشه دوم 2/1.
5-math.LN2 : لگاریتم 2.
6- math.LN10 : لگاریتم 10.
7- math.LOG2E : لگاریتم با پایه 2 در مبنای E.
8-math.LOG10E : لگاریتم با پایه 10 در مبنای E.
متدهای math (ریاضی):
FF: Firefox, N: Netscape, IE: Internet Explorer
IE | N | FF | توضیح | متد |
3 | 2 | 1 | قدرمطلق یك عدد را بر می گرداند. | abs(x) |
3 | 2 | 1 | arccosine یك عدد را بر می گرداند. | acos(x) |
3 | 2 | 1 | arcsine یك عدد را بر می گرداند. | asin(x) |
3 | 2 | 1 | arctangent یك عدد را بر می گرداند. | atan(x) |
یك مقدار اعشاری را به نزدیكترین عدد بزرگتر به آن گرد می كند. | ceil(x) | |||
3 | 2 | 1 | cosine یك عدد را بر می گرداند. | cos(x) |
3 | 2 | 1 | مقدار e^x را بر می گرداند. | exp(x) |
3 | 2 | 1 | یك مقدار اعشاری را به نزدیكترین عدد كوچك به آن گرد می كند. | floor(x) |
3 | 2 | 1 | لگاریتم یك عدد را با پایه e بر می گرداند. | log(x) |
3 | 2 | 1 | بیشترین مقدار بین x,y را بر می گرداند. | max(x,y) |
3 | 2 | 1 | كمترین مقدار بین x,y را بر می گرداند. | min(x,y) |
3 | 2 | 1 | مقدار x را به توان y می رساند. | pow(x,y) |
3 | 2 | 1 | یك عدد تصادفی بین 0-1 بر می گرداند. | random() |
3 | 2 | 1 | عدد x را به نزدیكترین عدد به آن گرد می كند. | round(x) |
3 | 2 | 1 | sin یك عدد را برمی گرداند. | sin(x) |
3 | 2 | 1 | جذر (ریشه دوم) یك عدد را برمی گرداند. | sqrt(x) |
3 | 2 | 1 | tangent یك عدد را بر می گرداند. | tan(x) |
3 | 4 | 1 | كد منبع یك شی را برمیگرداند. | tosource() |
4 | 2 | 1 | مقداراولیه یك شی را بر می گرداند. | valueof() |
Math.abs(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.abs(7.25) + “<br />”);
document.write(Math.abs(-7.25));
</script>
2-acos(x) : arccosine یك عدد را به عنوان یك مقدار بین 0 و رادیان pi بر می گرداند.
Math.acos(x)
نكته: x بین 1 و1- می باشد.
نكته: اگر x خارج از محدوده 1و1- باشد nan را بر می گرداند.
نكته: 1- مقداری از 1- را بر می گرداند.
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.acos(0.64) + “<br />”);
document.write(Math.acos(0) + “<br />”);
document.write(Math.acos(-1) + “<br />”);
document.write(Math.acos(1) + “<br />”);
document.write(Math.acos(2));
</script>
3-asin(x) : arcsine یك عدد را به عنوان یك مقدار بین رادیان/2 pi- و pi/2 بر می گرداند.
Math.asin(x)
نكته: x بین 1و1- می باشد.
نكته: اگر x خارج از محدوده 1و1- باشد nan را بر می گرداند.
نكته: 1 مقداری از pi/2 را بر می گرداند.
مثال :
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.asin(0.64) + “<br />”);
document.write(Math.asin(0) + “<br />”);
document.write(Math.asin(-1) + “<br />”);
document.write(Math.asin(1) + “<br />”);
document.write(Math.asin(2));
</script>
4-atan(x) :arctengent یك عدد را به عنوان یك مقدار بین رادیان /2 pi- و pi/2 بر می گرداند.
math.atan(x)
مثال :
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.atan(0.50) + “<br />”);
document.write(Math.atan(-0.50) + “<br />”);
document.write(Math.atan(5) + “<br />”);
document.write(Math.atan(10) + “<br />”);
document.write(Math.atan(-5) + “<br />”);
document.write(Math.atan(-10));
</script>
متد arctan2(x,y) : زاویه تتا از نقطه x,y بین pi,-p i بر می گرداند.
math.atan2(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.atan2(0.50,0.50) + “<br />”);
document.write(Math.atan2(-0.50,-0.50) + “<br />”);
document.write(Math.atan2(5,5) + “<br />”);
document.write(Math.atan2(10,20) + “<br />”);
document.write(Math.atan2(-5,-5) + “<br />”);
document.write(Math.atan2(-10,10));
</script>
5-ceil(x) : یك مقدار اعشاری را به نزدیكترین عدد بزرگتر به آن گرد می كند و نتیجه را بر می گرداند.
Math.ceil(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.ceil(0.60) + “<br />”);
document.write(Math.ceil(0.40) + “<br />”);
document.write(Math.ceil(5) + “<br />”);
document.write(Math.ceil(5.1) + “<br />”);
document.write(Math.ceil(-5.1) + “<br />”);
document.write(Math.ceil(-5.9));
</script>
6-cos(x) : cosine یك عدد را بر می گرداند.
Math.cos(x)
نكته : یك مقدار بین 1و1- كه نشان دهنده cosine یك زاویه است را بر می گرداند.
مثال :
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.cos(3) + “<br />”);
document.write(Math.cos(-3) + “<br />”);
document.write(Math.cos(0) + “<br />”);
document.write(Math.cos(Math.PI) + “<br />”);
document.write(Math.cos(2*Math.PI));
</script>
7- exp(x) : مقدار e^x را بر می گرداند.(e.2.7183 ) .
Math.exp(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.exp(1) + “<br />”);
document.write(Math.exp(-1) + “<br />”);
document.write(Math.exp(5) + “<br />”);
document.write(Math.exp(10) + “<br />”);
</script>
8-floor(x) : یك عدد اعشاری را به كوچكترین عدد نزدیك به آن گرد كرده و نتیجه را برمی گرداند.
Math.floor(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.floor(0.60) + “<br />”);
document.write(Math.floor(0.40) + “<br />”);
document.write(Math.floor(5) + “<br />”);
document.write(Math.floor(5.1) + “<br />”);
document.write(Math.floor(-5.1) + “<br />”);
document.write(Math.floor(-5.9));
</script>
9- log(x) : لگاریتم یك عدد را با پایه e بر می گرداند.
Math.log(x)
نكته: اگر x منفی باشد nan را بر می گرداند.
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.log(2.7183) + “<br />”);
document.write(Math.log(2) + “<br />”);
document.write(Math.log(1) + “<br />”);
document.write(Math.log(0) + “<br />”);
document.write(Math.log(-1));
</script>
10-max(x,y) : بیشترین مقدار بین x,y را بر می گرداند.
Math.max(x,y)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.max(5,7) + “<br />”);
document.write(Math.max(-3,5) + “<br />”);
document.write(Math.max(-3,-5) + “<br />”);
document.write(Math.max(7.25,7.30));
</script>
11-min(x,y) : كمترین مقدار بین x,y را بر می گرداند.
Math.min(x,y)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.min(5,7) + “<br />”);
document.write(Math.min(-3,5) + “<br />”);
document.write(Math.min(-3,-5) + “<br />”);
document.write(Math.min(7.25,7.30));
</script>
12-pow(x,y) : مقدار x را به توان y بر می گرداند.
Math.pow(x,y)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.pow(0,0) + “<br />”);
document.write(Math.pow(0,1) + “<br />”);
document.write(Math.pow(1,1) + “<br />”);
document.write(Math.pow(1,10) + “<br />”);
document.write(Math.pow(2,3) + “<br />”);
document.write(Math.pow(-2,3) + “<br />”);
document.write(Math.pow(2,4) + “<br />”);
document.write(Math.pow(-2,4) + “<br />”);
</script>
13-random() : یك عدد تصادفی بین0 -1را بر می گرداند.
Math.random()
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.random());
</script>
14-round(x) : x را به نزدیكترین عدد به آن گرد می كند.
Math.round(x)
مثال :
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.round(0.60) + “<br />”);
document.write(Math.round(0.50) + “<br />”);
document.write(Math.round(0.49) + “<br />”);
document.write(Math.round(-4.40) + “<br />”);
document.write(Math.round(-4.60));
</script>
15-sin(x) : sin یك عدد را بر می گراند كه مقدارش بین 1و1- می باشد.
Math.sin(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.sin(3) + “<br />”);
document.write(Math.sin(-3) + “<br />”);
document.write(Math.sin(0) + “<br />”);
document.write(Math.sin(Math.PI) + “<br />”);
document.write(Math.sin(Math.PI/2));
</script>
16-sqrt(x) : جذر (ریشه دوم) یك عدد را بر می گرداند.
Math.sqrt(x)
نكته: اگر x منفی باشد nan را بر می گرداند.
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.sqrt(0) + “<br />”);
document.write(Math.sqrt(1) + “<br />”);
document.write(Math.sqrt(9) + “<br />”);
document.write(Math.sqrt(0.64) + “<br />”);
document.write(Math.sqrt(-9));
</script>
17-tan(x) : tagent یك عدد را بر می گرداند.
Math.tan(x)
مثال:
<script type=”text/javascript”>
document.write(Math.tan(0.50) + “<br />”);
document.write(Math.tan(-0.50) + “<br />”);
document.write(Math.tan(5) + “<br />”);
document.write(Math.tan(10) + “<br />”);
document.write(Math.tan(-5) + “<br />”);
document.write(Math.tan(-10));
</script>
18-tosource() : كد منبع یك شی را بر می گرداند.
object.toSource()
مثال:
<script type=”text/javascript”>
function employee(name,jobtitle,born)
{
this.name=name;
this.jobtitle=jobtitle;
this.born=born;
}
var fred=new employee(“Fred Flintstone”,”Caveman”,1970);
document.write(fred.toSource());
</script>
19-valueof() : مقدار اولیه یك متغیر ریاضی را بر میگرداند.
mathObject.valueOf()
خصوصیات شی math :
IE | N | FF | توضیح | خصوصیت |
4 | 2 | 1 | ثابت E با مقدار 2.718 را بر می گرداند. | E |
3 | 2 | 1 | PI با مقدار 3.14159 را بر می گرداند. | PI |
3 | 2 | 1 | لگاریتم طبیعی 2 | LN2 |
3 | 2 | 1 | لگاریتم طبیعی 10 | LN10 |
3 | 2 | 1 | لگاریتم مبنای 2 از E را بر میگرداند. | LOG2E |
3 | 2 | 1 | لگاریتم مبنای 10 از E را بر میگرداند. | LOG10E |
3 | 2 | 1 | ریشه دوم 2 | SQRT2 |
4 | 2 | 1 | ریشه دوم 2/1 | SQRT1_2 |
3 | 2 | 1 | خصوصیت سازنده به یك تابع رجوع كرده و یك شی را ایجاد می كند. | constructor |
3 | 2 | 1 | به شما امكان اضافه كردن متدها و خصوصیت به شی را می دهد. | prototype |
1 – constructor :
object.constructor
مثال 1:
<script type=”text/javascript”>
var test=new Date();
if (test.constructor==Array)
{
document.write(“This is an Array”);
}
if (test.constructor==Boolean)
{
document.write(“This is a Boolean”);
}
if (test.constructor==Date)
{
document.write(“This is a Date”);
}
if (test.constructor==String)
{
document.write(“This is a String”);
}
</script>
منبع : w3schools.com
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)