دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

کلارینت و آموزش کلارینت

توضیح در مورد این مقاله آموزش کلارینت

 

قبل از این بتوانید مسیر حرفه ای شدن در نواختن کلارینت را شروع کنید، باید بهترین کلارینت متناسب با سطح توانایی و سبک موسیقی خود انتخاب کنید. همچنین نیاز دارید که یک قمیش که برای شما بهترین گزینه است را انتخاب کنید. و در حالی که استعداد شما در حالت شکوفایی است، باید مطمئن شوید که کلارینت خود را به درستی تمیز و نگهداری می کنید.

 

عناوین این مقاله آموزش کلارینت

 

  • مقدمه ای در شرح کلارینت
  • انتخاب قمیش برای کلارینت خود
  • نگهداری و جا افتادن یک کلارینت نو
  • مراقبت از کلارینت خود

 

آموزش کلارینت فارسی و اوریجینال
تبلیغ : آموزش کلارینت فارسی و اوریجینال

 

کلارینت

کلارینت یکی از اعضای خانواده ی سازهای چوبی بادی است. صدا با ارتعاش یک قمیش و به همان روش ساکسیفون تولید می شود. شباهت های دیگر این ساز با ساکسیفون باعث می شود که کلارینت برای هنرجویانی که می خواهند در آینده به ساکسیفون روی آورند گزینه ی شروع خوبی باشد.

مانند تمام سازها، کلارینت به تعمیر و نگهداری و تمیز کردن نیاز دارد. این ساز به چهار قطعه بعلاوه ی یک قمیش و یک بست (ligature) تشکیل شده است. بست یک گیره است که قمیش را در اطراف دهانه (mouthpiece) ثابت نگه می دارد. قمیش حساس ترین قسمت این ساز است. لب پر کردن و خرد کردن یک قمیش با خوردن آن به پایه ی موسیقی یا لباس بسیار آسان است. یک بار که قمیش آسیب ببیند یا فرسوده شود، باید تعویض شود. هنرجویان که خیلی مراقب قمیش خود هستند باز هم نیازمند قمیش های جایگزین هستند تا یک سال گروه را به پایان برسانند.

تمام قمیش ها داری یک درجه ی سختی از “1″ تا “5″ هستند. هرچه شماره پایین تر یاشد، قمیش نرم تر است. به صورت عمومی، قمیش های محکم تر یا سخت تر توسط نوازنده های حرفه ای استفاده می شوند. معلمان نظر متفاوتی نسبت به سختی قمیش برای مبتدی ها دارند. بیشتر آن ها معمولا معتقدند که مبتدی ها باید با یک قمیش شماره ی “2″ شروع کنند. یک شماره “1″ خیلی نرم است. نوازنده های پیشرفته هرچه سطح اجرا و ماهیچه های لب آن ها پیشرفت می کند، شماره را بالاتر می برند.

 

کلارینت با دست چپ که به دهان نزدیک تر است نواخته می شود. دست راست کلیدها را می پوشاند. کلارینت تنها یک ساز بادی ابتدایی است که در آن کلیدها تمام سوراخ را نمی پوشانند. این به این معنا است که نوازند باید بعضی از کلیدها را با پد انگشتان خود بپوشانند تا از خروج هوا جلوگیری کنند. این کار برای حرفه ای دشوار نیست اما نشت هوا از یک کلید یک دلیل معمول برای جیر جیر کردن مبتدی معمولی است.

 

مانند سازهای دیگر، انواع مختلف کلارینت وجود دارد. کلارینت ابتدایی کوچک است و نواختن با آن برای هنرجویان جوان راحت است. کلارینت های مقدماتی از پلاستیک و کلارینت های حرفه ای از چوب ساخته شده اند. اندازه های دیگر کلارینت عبارتند از کلارینت Eb (E دیز) که از کلارینت استاندارد Bb کوچک تر است. کلارینت Eb معمولا به عنوان یک ساز مقدماتی استفاده نمی شود. کلارینت های بزرگ تر دیگر عبارتند از کلارینت های آلتو و باس. این ها، سازهای بزرگ تر و شبیه شکل یک ساکسیفون خمیده هستند. بعضی از مبتدی ها به خوبی با این ساز کار می کنند اما عموما کلارینت Bbپایه برای مبتدی ها ترجیح داده می شود. دو کلارینت دیگر توسط نوازنده های متوسط و حرفه ای تر نواخته می شود. کلارینت های کنتراباس و کنتراآلتو بسیار بلند هستند و صدای پایینی دارند. امروزه ممکن است یک گروه یا ارکستر سمفونیک از این سازها استفاده کند اما استفاده از آن ها بسیار محدود است. به دلیل آنکه همه ی این کلارینت ها مشابه یکدیگر هستند، یک کلارینتیست حرفه ای خوب در صورت نیاز می تواند هر کدام از این سازها را برای اجرا انتخاب کند.

 

کلارینت یک ساز محبوب برای متبدی ها است. از آنجا که بسیاری از هنرجویان این ساز را انتخاب می کنند، رقابت بیشتری بین نوازنده ها به وجود می آید. با این حال، کلارینت سازی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. کلارینت نقش مهمی در گروه ها، ارکستر سمفونیک ها ، گروه های جاز و گروه های موسیقی بی کلام کوچک ایفا می کند. سبک هایی که کلارینت را تعریف می کنند از یک کلارینت کنسرتو موتزارت تا کلارینت دیکسیلند متنوع هستند. در هر دو مورد ، صدا می تواند زیبا باشد اما دو سبک صدایی کاملا متفاوت دارند. کلارینت به عنوان یک ساز تکنوازی نیز به خوبی کار می کند.

 

گزینه های بسیاری برای خرید یک کلارینت وجود دارد. یافتن یک ساز نو یا دست دو نسبتا آسان است. جیاردینلی (Giardinelli) یک کلارینت مقدماتی بسیار محبوب، Vito مدل یک 7242 را می فروشد. Vito یکی از برندهای بسیار خوب کلارینت های مقدماتی است. خرید یک کلارینت دست دو می تواند گزینه ی خوبی باشید اگر با دقت خریداری شود. کلارینت های قدیمی تر یا کلارینت هایی که به خوبی نگهداری نشده اند می توانند از تنظیم خارج شده باشند یا به تعمیر نیاز داشته باشند. پد زیر بعضی از کلیدها خیلی حساس هستند. ممکن است نیاز به تعویض از یک مغازه ی تعمیر ساز معتبر داشته باشند که می تواند گران تمام شود. خرید یک ساز دست دو، تنها زمانی توصیه می شود که شما یک کلارینتیست یا مدیر گروه حرفه ای را بشناسید که بتواند قبل از خرید، آن ساز را تست کند.

 

 

آموزش کلارینت
کلارینت

 

 

آموزش ویدیویی کلارینت فارسی و اوریجینال
تبلیغ : آموزش ویدیویی کلارینت فارسی و اوریجینال

 

انتخاب یک کلارینت

زمانی که آماده ی خرید یک کلارینت بودید، خیلی چیزها هست که باید به آن فکر کنید و گزینه های زیادی موجود می باشد. باید به این فکر کنید که چه موادی را ترجیح می دهید، چه بخواهید …      پس هنگام خرید یک کلارینت فاکتورهای زیر را مد نظر داشته باشید:

  • نوع کلارینت: کلارینت ها در همه ی صداها مشابه نیستند. می توانید آن ها را در A، B دیز (رایج ترین)، C، E دیز و بقیه ی کلیدها بیابید.
  • کیفیت: هنگام خرید یک ساز با کیفیت، گزینه ی مورد نظر معمولا به سه دسته ی رو برو محدود می شود: شروع کننده به بالا (برای مبتدی ها)، در حال پیشرفت (برای نوازنده های متوسط)، و “پول اهمیتی ندارد” (برای حرفه ای ها).
  • جنس: یک عامل اصلیکه باید در نظر گرفته شود، ماده ای است که کلارینت از آن ساخته می شود. انتخاب ها به سه مورد محدود می شود: پلاستیک، چوب، یا گرین لاین (رزین). هر سه این ها، بسته به اینکه در کجا می نوازید، چقدر ملایم با این ساز کار می کنید، و صدایی که به دنبال آن هستید، انتخاب های خوبی هستند.
  • خرید در مقابل اجاره : سوال در مورد خرید یا اجاره یک کلارینت شامل عوامل متعدد، از جمله بودجه، احتمالی که کسی که قصد نواختن با آن ساز را دارد در آن گرفتار خواهد شد ، و وضعیت واقعی آن ساز است.
  • نو در مقابل دست دوم: یک کلارینت نو شبیه یک ماشین نو است- به محض آنکه آن را از محل فروش خارج کنید، مقداری از ارزش خود را از دست می دهد- بنابراین اغلب می توانید کلارینت های دست دوم خوبی با قیمت مقرون به صرفه پیدا کنید.
  • لوازم جانبی: می توانید به صورت جداگانه قطعات سفارشی برای کلارینت خود بخرید تا صدای آن و میزان راحت بودن عکس العمل آن را بهبود ببخشید.

انتخاب قمیش برای کلارینت خود

هنگام خرید قمیش برای کلارینت، ممکن است احساس کنید که بازی اعداد می کنید. سختی قمیش (یا سفتی) با اعدادی بین 1.5 (نرم) تا 5(سخت) دسته بندی می شود. با این حال، سختی تنها یک عامل است و مهم ترین عامل نیست. نی قمیش، سطح نوازنده، دهانه، و ضخامت قمیش همه عوامل مهمی هستند.

هنگام انتخاب قمیش به موارد زیر توجه کنید:

  • نی: حتی مهمتر از سختی قمیش، نی ای است که از آن بریده شده است. در نهایت، نی درست مانند شراب است. شراب عالی با انگور عالی شروع می شود. قمیش با بیشترین ارتعاش و بیشترین دوام با یک نی عالی شروع می شود.
  • سطح/سن نوازنده: نوازنده های مبتدی و جوان ممکن است قادر به دمیدن با قدرت کافی برای ارتعاش شدید قمیش باشند، بنابراین ممکن است بخواهند با یک قمیش نرم تر- سختی 3.0 یا کمتر (4 یا بیشتر سخت در نظر گرفته می شود) – شروع کنند.
  • شکاف نوک دهانه: دهانه ای که با شکاف نوک تنگ به قمیش های سخت تر نیاز دارد زیرا قمیش های نرم تر به راحتی با آن ها نزدیک می شوند. در کلارینت با دهانه خیلی باز، مانند آن هایی که حرفه ای ها ترجیح می دهند، می تواند از قمیش نرم تر استفاده کرد.
  • ضخامت: قمیش از نظر فضای خالی در سه اندازه ساخته می شود: ضخامت سنتی، ضخیم، و خیلی ضخیم. هرچه ضخامت فضای خالی قمیش بیشتر باشد، بستن قمیش با فشار لب سخت تر می شود.

 

 

آموزش کلارینت ویدیویی و فارسی و اوریجینال
تبلیغ : آموزش کلارینت فارسی و اوریجینال

 

نگهداری و جا افتادن یک کلارینت نو

زمانی که با کلارینت نوی خود به خانه می رسید، اولین چیزی که ممکن است بخواهید شب و روز نواختن با آن است. و این کار غلط است. ابتدا، نیاز دارید که آن را کمی تعمیر کنید و به طور مناسبی جا بیافتد. این کار به نحو زیر انجام مب شود:

  • هر سه یا چهار باری که کلارینت را سرهم می کنید، اندکی گریس چوب پنبه برای چوب پنبه ها به کار ببرید.
  • اگر ساز از چوب ساخته شده است، در دو هفته ی اول بیش از 45 دقیقه در روز با آن ننوازید. به این مدت دوره ی جا افتادن گفته می شود، و بیشتر کلارینت های نو به این مدت نیاز دارند.

مزیت کلارینت های رزینی کامپوزیتی این است که به جا افتادن نیازی ندارند و جداره داخلی، ابعاد اولیه خود را در سراسر عمر کلارینت حفظ می کند.

 

مراقبت از کلارینت خود

 

پس از دوره ی جا افتادن ساز بادی چوبی نوی خود، می توانید اندکی استراحت کنید و هرچقدر که می خواهید با کلارینت خود بنوازید. با این حال، هنوز باید به بعضی از کارهای تعمیر و نگهداری گاه به گاه نظیر روغن کاری کلیدها و تمیز کردن پد کلیدها توجه کنید تا کلارینت خود را سالم نگه دارید.

  • روغن کاری کلیدها: کلیدهای یک کلارینت از فلز ساخته شده اند، و همانطور که می دانید، فلز زنگ می زند و فرسوده می شود. برای نگه داشتن زنگ روی دهانه و کاهش فرسودگی اطراف مفصل ها، هر هفته یک بار یک قطره ی کوچک از روغن کلید ساز را روی مفصل نزدیک هر پیچ در اجزا مکانیکی کلید به کار ببرید.

روغن کلید را از پدها دور نگه دارید. روغن روی پد، آن را خراب می کند. این امر زمانی که خیلی روغن به کلیدها می زنید نیز امکان دارد. تنها به مقدار خیلی کم استفاده کنید.

  • تمیز کردن پد کلیدها: پدها می توانند چسبنده شودند و شما ممکن است مجبور شوید یک کلید را سخت تر فشار دهید و پدها سخت تر بالا می آیند. اگر یک پد چسبناک شود، یک کاغذ سیگار کمی مرطوب در زیر آن قرار دهید. به آرامی پد را به کاغذ نزدیک کنید و سپس به آرامی کاغذ را از زیر پد بکشید.

 

 

آموزش کلارینت فارسی و اوریجینال
تبلیغ : آموزش کلارینت فارسی و اوریجینال

 

 

 سایت های حاوی اطلاعاتی در مورد کلارینت

 

http://www.the-clarinets.net/

 http://www.dummies.com

 

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

1 دیدگاه دربارهٔ «کلارینت و آموزش کلارینت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *