برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتردانلود و آموزش های بیشتر

آموزش کیبورد (اُرگ) 10 – بررسی افکت ها و آشنایی با فیچرهای نوازندگی خودکار کیبورد

بررسی افکت ها

صدایی که از کیبورد می شنوید در واقع چیزی بیشتر از یک صداس. همیشه تقریبا بعضی ویژگی های صوتی دیگه ای به اسم افکت به اون اضافه میشه. افکت‌ها ویژگی های صوتی مثل Reverb، chorus، EQ و Delay هستن و به وسعت، رنگ و تونالیته هر صدا اضافه می کنن. حتی در کیبوردهای ساده هم شما می تونید از اونها استفاده کنید یا نه و بسیاری از کیبوردها به شما این امکان رو میدن که تنظیمات افکت‌هاشون رو تغییر بدید و خروجی های متفاوتی داشته باشید و گاهی اوقات به طور کامل افکتی که یک صدا استفاده می‌کنه رو تغییر میده.  

آشنایی با فیچرهای نوازندگی خودکار کیبورد

بسیاری از کیبوردهای امروزی فونکسیون هایی دارن که می تونن بعضی از اونها رو خودشون بنوازن (البته با هدایت شما). شما می تونید دخالتی نداشته باشید و اجازه بدید کیبورد بعضی کارها رو انجام بده. رایج ترین فیچرها شامل این موارد هستن:

ریتم های درام: همه دستگاه های پرتابل و تنظیم کننده و بسیاری از پیانوهای دیجیتال سطح بالا یک درامر درخواستی رو ارائه میدن تا کمی شیار (گروو) به اجرای شما اضافه کنن. می‌تونید گزینه‌ها رو از پنل جلویی انتخاب کنید، انتقال‌های فانتزی به نام fills رو اضافه کنید، و گاهی واریاسیون هایی رو انتخاب کنید که به تدریج شلوغ‌تر میشن. بعضی از پیانوهای استیج، سینت‌ها و استودیوهای خانگی هم این شیارها رو ارائه میدن، اگرچه ممکنه در در فیچر آرپژیاتور هم باشن.

همراهی خودکار: در مورد داشتن یک گروه پشتیبان کامل که آماده نواختن هر سبک موسیقی، آهنگ یا آکوردی هستند چه نظری دارید؟ دستگاه های پرتابل، تنظیم کننده ها و بعضی از پیانوهای دیجیتال سطح بالا می تونن این کار و فراتر از اون رو انجام بدن. اگه مدتی با کیبورد و موسیقی سر و کار نداشته باشین متوجه نمیشید که گروه های پشتیبان کیبوردهای امروزی چقدر خوب و در یک کلام، شگفت انگیز هستن.

✓ آرپژیشن: با آرپژیشن، چند نت یا یک آکورد رو نگه می‌دارید، و کیبورد اونها رو بارها و بارها در یک ردیف گیج‌کننده از الگوهای ممکن تکرار می‌کنخ – از تکرارهای ساده بالا و پایین گرفته تا شیارهای ضربان دار تا الگوهای ریتمیک پیچیده. آرپژیاتور اغلب همون چیزیه که ریف های فانتزی رو تولید می کنه که در موسیقی پاپ و رقصی می شنوید. بسیاری از گزینه های پیشرفته تر هم می تونن نواختن گیتار واقعی، فان فارهای چنگ و حتی شیارهای درام رو تولید کنن.

بررسی فیچرهای دیجیتال پیشرفته تر

خیلی از کیبوردها فیچر‌های بسیار پیشرفته‌ای دارن – از همونهایی که فکر می‌کردید برای انجام دادنشون به کامپیوتر نیاز دارید. در ادامه این موارد رو عمیق تر بررسی می کنیم.

برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *