ثوابت در PHP

استفاده از ثوابت زبان PHP

ثوابت PHP شبیه به متغیرها هستند. ثوابت دارای نام و مقدار ذخیره شده در آن هستند. ثوابت، ثابت هستند و همین فرق آنان با متغیرها است و نمی توانند توسط اسکریپت تغییر کنند. بعد از اینکه برای یک ثابت، مقداری تعیین کنید، این مقدار یکسان باقی می ماند. برای مثال اگر از یک ثابت برای سن استفاده کنید و مقدار 21 به آن بدهید، این مقدار برای همیشه 21 خواهد ماند.

ثوابت وقتی استفاده می شوند که مقداری به دفعات و بصورت مکرر در اسکریپت مورد استفاده قرار گیرد و تغییر نکند. مقداری که در درون یک ثابت قرار می گیرد در ابتدای اسکریپت تعیین می گردد. با استفاده از یک ثابت در یک اسکریپت بجای یک متغیر، می توانید مطمئن شوید که این مقدار بصورت تصادفی تغییر نخواهد کرد. با دادن نام به این ثوابت، سریعا خواهید فهمید چه اطلاعاتی در آن ها است. با تعیین کردن یک ثابت در ابتدای اسکریپت (بجای اختصاص مقدار در طول اسکریپت) می توانید مقدار ثابت را در یک جای معین بجای پیدا کردن آن در طی کدها در اسکریپت برای تغییر آن پیدا کنید.

برای نمونه، ممکن است یک ثابت را به اسم “نام شرکت” و دیگری را به اسم “آدرس شرکت” تعیین کنید و آنرا هرجا که نیاز دارید، استفاده کنید. اگر آدرس شرکت تغییر کند، می توانید مقدار ثابت آدرس شرکت را به راحتی در ابتدای کد بجای گشتن در میان انبوه کدها پیدا کنید.

 

الگوی تعریف ثوابت بصورت زیر و با دستور define است :

 

 

برای نمونه، برای تعیین یک ثابت با اسم نام شرکت از دستور زیر استفاده کنید :

 

define(“COMPANY”,”شرکت سامسونگ”);

 

و در این صورت از دستور زیر برای نمایش نام شرکت می توانید استفاده کنید :

echo COMPANY;

 

وقتی که یک ثابت را echo می کنید، نمی توانید آنرا در درون کوتیشن قرار دهید. اگر اینکار را انجام دهید، نام ثابت بجای مقدار آن نمایش داده می شود.

اهر اسمی که برای یک متغیر می توانید استفاده کنید را برای ثوابت هم می توانید استفاده کنید، به شرط آنکه قوائد زیر را رعایت کنید (در مورد قوائد نام گذاری متغیرها پیش تر صحبت کردیم) :

 

قوانین نام گذاری ثوابت در PHP

  • از هیچ شناسه ای استفاده نکنید: نام های ثوابت مانند متغیر توسط یک علامت دلار و یا هر علامت دیگر شروع نمی شوند.
  • بزرگی حروف : بر اساس یک قرارداد، نام های ثوابت می بایستی بصورت حروف بزرگ باشند تا به راحتی در میان سایر دستورات و متغیرها شناسایی شوند. هرچند که خود PHP اهمیتی نمی دهد که چه اسمی برای یک ثابت می گذارید. احتیاجی نیست حتما از حروف بزرگ استفاده کنید فقط در این حالت، کاراکترها واضح تر به نظر می رسند.
  • کاراکترها : می توانید هم اعداد و هم رشته ها را در ثوابت ذخیره کنید. برای مثال دستور زیر کاملا مورد قبول PHP است :

 

define (“AGE”,29);



برای مشاهده لیست کامل درس های PHP سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین درس های PHP ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner



تبلیغات :



   

   

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *