مقدمات لینوکس

با وجود بسیاری از سیستم های یونیکس در کنار ما، کاربران این سیستم ها از اینکه سیستم عاملشان یونیکس است، بی اطلاعند. بسیاری از کمپانی ها برای فروش محصولات، میزبان یونیکس دارند. برای مثال کاربران در صندوق پول ممکن است هرگز نبینند چه چیزی اجرا می شود. بنابر این در حالت عادی خیلی هم احتیاجی برای دانستن جزئیات سیستم نیست.

به عبارت دیگر اگر به خط فرمان یا تعامل با سیستم دسترسی داشته باشید، یعنی اینکه بدانید سیستم چگونه کار می کند، اطلاعات سودمند دارید. اینکه بدانید چگونه با سیستم تعامل می شود، دانش شما را هم توسعه می دهید و دانش اطلاع از اینکه در سیستم چه خبر است به شما کمک می کند که بفهمید سیستم چه کارهایی می تواند برای شما انجام دهد.
در مقاله های بعدی به این امر می پردازیم که سیستم چیست و در مورد اینکه چه چیزی لینوکس را می سازد صحبت خواهیم کرد. همه این ها این سوال را بوجود می آورد که “لینوکس چیست؟”. بیشتر از دوجین نسخه تجاری در کشورهای مختلف از لینوکس با مشخصه های منحصر بفرد در هرکدام موجود است. با وجود این همه نسخه چگونه می توان هرکدام از آنها را به نمایندگی توزیع لینوکس (توزیع های لینوکس، نسخه های مختلف لینوکس هستند) نامید؟

جواب این است که نمی توانید. چیزی که ما بجای اینکار انجام خواهیم داد، ترکیب تمامی این نسخه ها به یک شبه نسخه تکی است که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم. اگرچه تفاوت هایی در نسخه های متفاوت لینوکس وجود دارد ولی عمده اجزاء آن مشابه هستند. تلاش های بسیار عظیمی برای استاندارد کردن لینوکس در سال های اخیر که نتایج موفقیت آمیز بزرگی هم داشته است، در جریان بوده است. در نتیجه ما آموزش لینوکس استاندارد را در این آموزش ها بکار می بریم و محل اختلاف این نسخه های لینوکس را هم در کنار آن مشخص خواهیم کرد.

 

هسته و توزیع های لینوکس

لینکوس در نسخه های گوناگون از بسیاری از شرکت ها، موجود است. اغلب یک کمپانی نسخه لینوکس منحصر بفرد خود را با تقویت ها یا تغییرات مشخص تولید می کند. این نسخه ها بصورت تجاری منتشر می شوند و توزیع های لینوکس خوانده می شود. اگرچه لینوکس فقط هسته یا kernel است ولی بصورت معمول با تمام این برنامه ها و ابزارهای تلفیق شده با هسته شناخته می شود و بعضی از برنامه ها و ابزارها یک توزیع تجاری را شکل می دهند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *