آموزش فتوشاپ (80) – تصحیح اعوجاج تصویر

فیلتر اصلاح لنز، معایب لنز دوربین نظیر اعوجاج بشکه ای و بالشتکی، انحراف رنگی، و سایه روشن را رفع می کند. اعوجاج بشکه ای(Barrel distortion) یک نقص لنز است که باعث می شود خطوط مستقیم به طرف لبه های تصویر خم شوند. اعوجاج بالشتکی (Pincushion distortion) تاثیر معکوسی می گذارد، باعث می شوند خطوط مستقیم به سمت داخل خم شوند. انحراف رنگی (Chromatic aberration) به صورت یک حاشیه رنگی در امتداد لبه های اشیاء تصویر ظاهر می شود. وینیتینگ (Vignetting) زمانی رخ می دهد که لبه های یک تصویر، مخصوصا گوشه ها تیره تر از مرکز باشند.
بعضی از لنزها این نقایص را بسته به فاصله کانونی و یا ضریب اف (f-stop) استفاده شده نمایش می دهند. فیلتر اصلاح لنز (Lens Correction) می تواند تنظیماتی را بر اساس دوربین ، لنز و فاصله کانونی که برای گرفتن عکس استفاده شده است به کار ببرد. فیلتر می تواند تصویر را بچرخاند یا پرسپکتیو تصویر را که به علت کج بودن افقی یا عمودی دوربین به وجود آمده است را درست کند. شبکه ی تصویر فیلتر، اعمال این تنظیمات را راحت تر و دقیق تر از استفاده از دستور تبدیل (Transform) می کند.
در این تمرین، اعوجاج لنز را در یک تصویر معبد یونانی اصلاح خواهید کرد.

51

1- مسیر File > Browse In Bridge را انتخاب کنید. در بریج، پوشه ی Lesson05 را پیدا و انتخاب کنید. بر روی تصویر 05D_Start.psd دوبار کلیک کنید تا در فتوشاپ باز شود.
ستون ها در تصویر به طرف داخل دوربین خم شده اند و به نظر می رسد تاب دارند. این تصویر در محدوده ای خیلی نزدیک با یک لنز واید انگل گرفته شده است.
2- مسیر File > Save As را انتخاب کنید. در کادر محاوره ای Save As نام فایل را Columns_Final.psd بگذارید و آن را در پوشه ی Lesson05 ذخیره کنید. اگر کادر محاوره ای Photoshop Format Options ظاهر شد، بر روی OK کلیک کنید.
3- مسیر Filter > Lens Correction را انتخاب کنید. کادر محاوره ای Lens Correction باز می شود.
4- گزینه ی Show Grid که در پایین کادر محاوره ای قرار دارد را اگر انتخاب نشده است، انتخاب کنید. یک شبکه ی تنظیم بر روی تصویر، در کنار گزینه ها برای بر طرف کردن اعوجاج، تصحیح انحراف رنگی، بر طرف کردن وینیتینگ و تغییر پرسپکتیو، قرار می گیرد.

52

کادر محاوره ای Lens Correction شامل گزینه های تصحیح خودکار (auto-correction) است. شما یک تنظیم را در سربرگ Auto Correction به کار خواهید برد و سپس تنظیمات را سفارشی خواهید کرد.
5- در ناحیه ی Correction سربرگ Auto Correction، مطمئن شوید که گزینه ی Auto Scale Image انتخاب شده است، و Transparency از منوی Edge انتخاب شده است.
6- سربرگ Custom را انتخاب کنید.
7- در سربرگ Custom، نوارکشویی (اسلایدر) Remove Distortion را تا حدود +52.00 بکشید تا اعوجاج بشکه ای در تصویر برطرف شود. به صورت جایگزین ، می توانید ابزار حذف اعوجاج(Remove Distortion) 55را انتخاب کنید و در درون ناحیه ی پیش نمایش تصویر بکشید تا ستون ها صاف شود.
این تنظیم باعث می شود که لبه های تصویر به سمت داخل خم شود. اگرچه، به دلیل اینکه گزینه ی Auto Scale Image را انتخاب کرده اید، فیلتر Lens Correction به صورت اتوماتیک تصویر را مقیاس می کند تا لبه ها تنظیم شود.
8- بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات به کار برده شود و کادر محاوره ای Lens Correction بسته شود.

پیشنهاد: هنگامی که این تغییرات را انجام می دهید ، به شبکه ی تنظیم نگاه کنید تا ببینید کی ستون های عمودی در تصویر صاف شده اند.

53

اعوجاج خمیده که توسط لنز واید انگل و زاویه ی عکسبرداری کم به وجود آمده است برطرف می شود.
9- (اختیاری) برای دیدن تاثیر تغییرات خود در پنجره ی تصویر اصلی، Ctrl+Z (ویندوز) یا Command+Z (میکنتاش) را دوبار فشار دهید تا فیلتر را undo و redo کنید.
10- مسیر File > Save را انتخاب کنید تا تغییرات خود را ذخیره نمایید و سپس تصویر را ببندید.

54


اطلاعات فایل
نام فایل
 Lesson05.zip
حجم فایل
 237.5 مگابایت
توضیحات
 فایل های این درس آموزش فتوشاپ در لینک دانلود زیر موجود می باشد. برای دانلود روی لینک، کلیک کنید:
دانلود فایل
برای مشاهده لیست کامل درس های فتوشاپ سایت
اینجا را کلیک کنید

پکیج های پیشنهادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *