10 اصطلاح فنی امنیت لینوکس که باید بدانید

به عنوان یک کاربر و مدیر لینوکس، امنیت رایانه یک مورد ضروری برای شماست. 10 اصطلاح فنی کلیدی که مسیر استادی شما در ایمن سازی را مشخص می کنند، اصطلاحات زیر هستند :

3DES : استاندارد رمزگاری دیجیتال سه گانه که همان 3DES نیز خوانده می شود. 3DES یک الگوریتم رمزگذاری بلوکی متقارن است که برای رمزنگاری بکار می رود.

ACL : (لیست کنترل دستیابی) یک جدول یا فایل داده که مشخص می کند یک کاربر یا گروه به منبع مشخصی روی یک رایانه یا شبکه دسترسی داشته باشد یا نه.

Certificate : گواهی نامه یک هویت دیجیتالی است که معین می کند شما که هستید و معمولا برای فعالیت های تجارت الکترونیک که نیازمند تصدیق هستند بکار می رود. این گواهی شامل نام شما و سایر داده های تعیین هویت است.

 CA : مرجع گواهی نامه یا Certificate authority یک توزیع کننده گواهی نامه های دیجیتال است (که اغلب برای امضاهای دیجیتال یا key pair ها بکار می رود) یک مرجع گواهی نامه بعضی اوقات به مرجع گواهی هم ارجاع داده می شود.

Data integrity :  درستی داده، یک کیفیت که سطوحی از اطمینان را فراهم می کند که داده نمی تواند بخطر بیافتد و مخفی نگه داشته می شود.

Encryption یا رمزنگاری : روند تبدیل داده به فرم هایی که اگر کسی نتواند آن ها را کشف رمز یا decrypt کند، از آنها نیز نمی تواند استفاده کند.

Footprinting : روند با روش معین مشخص کردن شبکه با وضع امنیتی آن. این بصورت نوعی یک پروسه غیرعامل است.

IDS یا سیستم تشخیص نفوذ : ابزاری که حملات را شناسایی و به آن از طریق قوانین تعریف شده یا منطق پاسخ می دهد. یک IDS می تواند مبنی بر شبکه یا مبنی بر میزبان و هاست باشد.

مدل OSI یا سیستم اتصال داخلی باز : یک مدل تعریف شده توسط ISO برای دسته بندی پروسه ارتباط بین کامپیوترها در شرایط لایه های هفت گانه. این هفت لایه، برنامه، عرضه، جلسه، انتقال، شبکه، لینک داده و بخش فیزیکی هستند.

Rootkit : یک برنامه نرم افزار که توانایی فراهم کردن دسترسی در ریشه و root و پنهان سازی اشیاء معین از سیستم عامل را دارد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *