آموزش فتوشاپ (69) – استفاده از دقیق کردن (sharpening)

فتوشاپ تعدای فیلتر برای دقیق کردن دارد اما زمانی که نیاز به دقیق یا تیز کردن کل تصویر دارید، کمرا راء (Camera Raw) بهترین کنترل را عرضه می کند. کنترل های دقیق کننده در پانل جزییات (Detail) قرار دارد. برای دیدن تاثیر شارپ یا دقیق کردن در پانل پیش نمایش، باید تصویر را در اندازه ی %100 یا بیشتر ببینید.
1- بر روی ابزار بزرگنمایی (Zoom tool) 16در سمت راست نوار ابزار دو بار کلیک کنید تا اندازه ی %100 بزرگنمایی شود. سپس ابزار دست(Hand tool) 17را انتخاب کنید و نمای تصویر را جابجا کنید تا صلیب بالای برج کلیسا را ببینید.
2- بر روی سربرگ Detail1818کلیک کنید تا پانل جزییات باز شود.18
نوارکشویی یا اسلایدر Amount تعیین می کند که چقدر دقیق کردن یا شارپ کردن را کمرا راء به کار ببرد.
به طور مشخص، شما می خواهید که مقدار شارپ یا تیز کردن را بیش از حد کنید و سپس آن را بعد از تنظیم سایر نوارهای کشویی اصلاح کنید.
3- نوار کشویی Amount را تا 100 حرکت دهید.
اسلایدر Radius نواحی پیکسلی که کمرا راء هنگام شارپ کردن تصویر آنالیز می کند را تعیین می نماید. برای بیشتر تصاویر، اگر میزان شعاع (radius) را کم نگه دارید حتی تا زیر 1 پیکسل، بهترین نتیجه را می گیرید، زیرا شعاع بیشتر می تواند موجب ظاهر غیر طبیعی، بیشتر شبیه نقاشی آبرنگ شود.
4- نوار کشویی Radius را تا 0.9 حرکت دهید.
اسلایدر Detail مشخص می کند که چقدر جزییات را خواهید دید. حتی زمانی که این نوار کشویی روی 0 میزان شده باشد، کمرا راء مقداری دقیق کردن یا شارپ کردن را انجام می دهد. در این مورد می خواهید که تنظیمات جزییات (Detail) را نسبتا پایین نگه دارید.
پیشنهاد: اگر می خواهید که یک تنظیم را تنها در یک قسمت خاص از یک تصویر اعمال کنید، از ابزار قلموی تنظیمات (Adjustment Brush Tool) یا ابزار فیلتر تقسیم بندی (Graduated Filter tool) استفاده کنید. با ابزار فیلتر تقسیم بندی می توانید نوردهی(Exposure) ، هایلایت(Highlights) ، وضوح(Clarity) و سایر تنظیمات را با نقاشی کردن آن ها بر روی عکس به کار ببرید. با ابزار فیلتر تقسیم بندی می توانید همان نوع از تنظیمات را بتدریج در سرتاسر یک ناحیه از یک تصویر به کار ببرید.
5- نوار کشویی Detail را تا میزان 25 جابجا کنید، اگر هنوز این مقدار نیست.
اسلایدر Masking مشخص می کند که کدام قسمت های تصویر را کمرا راء شارپ کند. زمانی که مقدار Masking زیاد باشد، کمرا راء تنها آن قسمت هایی از تصویر را که لبه های مشخصی دارند را تیز (شارپ یا دقیق) می کند.
6- اسلایدر Masking را تا میزان 61 جابجا کنید.
بعد از آنکه نوارهای کشویی Radius، Detail و Masking را تنظیم کردید می توانید اسلایدر (نوار کشویی) Amount را کاهش دهید تا شارپ یا دقیق کردن را به پایان برسانید.
پیشنهاد: Alt (ویندوز) یا Option (مکینتاش) را زمانی که نوار کشویی Masking را جابجا می کنید فشار دهید تا ببینید که چه چیز را کمرا راء دقیق یا شارپ می کند.
7- اسلایدر Amount را تا میزان 70 جابجا کنید.

19

تیز کردن یا دقیق کردن قدرت تفکیک بیشتری را به جزییات و لبه ها می دهد. نوار کشویی Masking به شما اجازه می دهد که افکت تیز یا دقیق کردن را برای خطوط مشخصی به کار ببرید به این منظور که محصول در نواحی پس زمینه یا فوکوس نشده ظاهر نشود.
زمانی که تنظیماتی را در کمرا راء انجام می دهید، اطلاعات فایل اصلی حفظ می شوند. تنظیمات اصلاحات شما در تصویر نیز در فایل پایگاه داده ی کمرا راء یا در فایل های XMP که همراه فایل اصلی تصویر در یک پوشه است، ذخیره می شود. این فایل های XMP، زمانی که فایل تصویر را به یک وسیله ی ذخیره سازی یا یک کامپیوتر دیگر منتقل می کنید، تنظیماتی را که در کمرا راء انجام داده اید را درخود نگه می دارد.
توجه: اگر کوچک نمایی کنید، تصویر شارپ شده به نظر نمی رسد. می توانید پیش نمایش افکت شارپ کردن را تنها در بزرگنمایی %100 یا بیشتر مشاهده کنید.

 


اطلاعات فایل
نام فایل
 Lesson05.zip
حجم فایل
 237.5 مگابایت
توضیحات
 فایل های این درس آموزش فتوشاپ در لینک دانلود زیر موجود می باشد. برای دانلود روی لینک، کلیک کنید:
دانلود فایل
برای مشاهده لیست کامل درس های فتوشاپ سایت
اینجا را کلیک کنید

پکیج های پیشنهادی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *