دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
×بستن تبلیغ

آموزش تنفس، صدا سازی و سلفژ تئوری جلسه اول

پیشنهاد میکنم برای بهره مندی از دروس از همین ابتدا تمام دروس و مطالب را خوب و با دقت بخوانید !
جلسه ی اول صداسازی و سلفژ رو براتون آماده کردم که امیدوارم خوشتون بیاد و برای بهتر شدن این مطلب بنده رو یاری کنید.
قصد دارم که تو این جلسه فقط و فقط یک سری کلیت رو راجع به سلفژ خدمتتون عرض کنم و اطمینان دارم همه اینا رو میدونن اما محض اطلاع دوستان تازه کار این جلسه رو میزارم.
دوستان سلفژ و صداسازی مجموعه قوانینی هستند که با یادگیری اونها شما توانایی های زیادی رو پیدا میکنید که الان فکرش رو هم نمی کنید – ساده بگم که سلفژ علم پایه ای هستش و باید اون رو به خوبی یاد بگیرید.
فراموش نشه که مبحث سلفژ 50% عملی و 50% تئوری هست و شما باید هردو رو خوب کار کنید به عبارت دیگه فقط دونستن اینکه فرضاً برای بهتر شدن صدا باید فلان کار رو انجام بدی ، کافی نیست – بلکه اول باید بدونی برای بهتر شدن صدا باید چیکار کرد و در درجه ی دوم خوب تمرین کنی تا نتیجه ببینی.پس خواهش میکنم از جلسات بعدی که دروس عملیمون شروع میشه خوب تمرین کنید.
اما سلفژ چیه؟!
سلفژ علمیه که شما رو با قوانین پایه ی موسیقیایی آشنا میکنه ، سلفژ در قالب آکادمیک در دو بخش تدریس میشه – اول تئوری بنیادین موسیقی و بعد تمرینات آواز و صدا سازی.
در اصل سلفژ همون تئوری موسیقیه با این تفاوت که توی سلفژ علاوه بر آموزش دادن نت فرضاً سل ، به شما یاد میدن که سل چه صدایی داره و اون چیزی که صدای شما رو پرورش میده تمرینات صداسازی.و ما اینجا تئوری رو آموزش نمیدیم و فقط تمرینات صداسازی رو میگیم و برای اینکه حرفه ای و اصولی کار کنید حتماً بخش اول سلفژ یعنی تئوری بنیادین موسیقی رو یاد بگیرید که البته خیلی سادست و میتونید همزمان هم این تمرینات صداسازی رو کار کنید و هم تئوری رو در بخش آموزش تئوری همین تالار بخونید.
جلسات رو بصورت هفتگی میزارم تا یک هفته فرصت تمرین داشته باشین.
برای شروع تمرینات اولیه به هیچ عنوان به حنجره فشار نیارید و تنها روزی 30 دقیقه تا یک ساعت تمرین و کنید و تمریناتتون رو به پارت های 10 دقیقه ای تقسیم کنید و بین هر پارت ، چند لحظه ای رو استراحت کنید تا هم صداتون سر حال بیاد و هم حنجرتون خسته نشه.
دوستان عزیز برخی ها معتقدند که اگر آب یخ نخوری یا غذای تند نخوری و توی هوای مرطوب نفس بکشی دیگه صدات درست میشه ، در صورتی که اینا همش مکمل صداسازی هست ، باور کنید اون چیزی که باعث صداسازی و پرورش حنجره میشه ، نخوردن آب یخ نیست بلکه تمرین و تکرار تکنیک های آوازی هست که من همه ی این تمرینات رو از ساده تا پیشرفته میزارم و بعد از اینکه شما اون تمرینات آوازی رو خوب انجام دادین ، حالا نوبت مکمل هاست و با پرهیز از خیلی مسایل میتونید به رشد صداتون کمک کنید.مثلاً بعد از تمریناتتون دیگه سیگار و قلیون نکشید و البته این کارا رو از همین الان انجام ندین :
1.سیگار و قلیون و هر دودی ممنوع.
2.آب یخ نخورید.
3.آب جوش نخورید.
4.ترشی جات و غذاهای تند رو کمتر مصرف کنید.
5.خوب نفس بکشید.(تکنیک های نفس کشیدن صحیح رو هم تو همین درس میگم.)
6.تنفس در هوای مرطوب فراموش نشه و اگر هوای مرطوب ندارین(!) ، این نوع هوا رو با بخار کردن آب در اتاقتون به وجود بیارین.(حداقل یکماه یکبار)
7.به هیچ عنوان فریاد نکشید.
و…!
البته دوستان فراموش نشه که مطالب بالا همه و همه مکمل هستند و باعث خوب شدن صدا نخواهند شد و تکنیک و تمرین آوازه که صدا رو میسازه.
و یه نکته ی درسی اما درقالب داستان واقعی :
یادمه سر کلاس آواز ایرانی استاد شجریان بودیم که یه کلاس عمومی بود و خیلی از دوستان تو اون کلاسا شرکت میکردن ، دقیقاً جلسه ی اول بود که استاد اومدن سر کلاس،یکی از حاضرین گفت : استاد درسته که میگن آقای شجریان تو حسرت یه لیوان آب خنک موندن؟!! استاد شجریان هم خنده ی تلخی کرد و گفت : جوون تو برو یه کاسه ی پر از یخ بیار تا من همش رو اینجا بخورم و بعدش خوب آواز بخونم تا ببینی کی تو حسرته !
بعد ادامه داد من خیلی پرهیز میکنم اما نکته ی اصلی اینه که پرهیز باعث خوب شدن صدا نمیشه و این تمرینه که باعث پرورش صدا میشه.
منبع : خاطرات خودم.
برمیگردیم سر درس خودمون ، من گفتم که شما باید درست نفس بکشید و منظورم این بود که اگر دقت کنید همه ی ما عادت داریم به بد نفس کشیدن ، یعنی به جای اینکه از بینی نفس بکشیم از دهانمون نفس میکشیم که کار بسیار اشتباهیه و حتی اگه خواننده هم نباشی باید از بینی نفس بکشی.
حالا چه فایده ای داره؟
فایدش اینه که زمانی که شما از بینی نفس میکشه هوای تصفیه شده به داخل ریه ها میرسه و همینطور هوایی که به ریه ها و شش ها میره هم دمای بدن شماست و براحتی میتونید اون نفس رو حبس کنید و حتی به سلامت جسمی و فکری شما و تصفیه ی خون هم کمک میکنه اما خاصیتش برای خواننده درل همونه که هوا تصفیه شده هست و شما میتونی کم کم اون رو در خوندن خرج کنی که به موقع بهش خواهیم رسید پس عجله نکنید.
و یه تمرین عملی برای این جلسه:
میدونم که همه ی شما عزیزان به خوندن علاقه دارید – و منم امروز میخوام یه تمرین بهتون بدم که واقعاً جالبه و میتونه خیلی خیلی به شما کمک کنه !
این تمرین دو بعدی هست و مهارت گوش شما رو افزایش میده.
تا امروز شما بعد از شنیدن یک آهنگ اون رو خواه یا ناخواه میخوندین اما از امروز بیایید دقیق آهنگای استاندارد و مورد علاقتون رو انتخاب کنید و خوب اون رو گوش بدین و بعد همون کار رو همونطوری که شنیدین بخونید.اما واقعاً همونطوری که شنیدین بخونین و مراقب باشید حنجرتون خسته نشه – به هیچ وجهی فریاد نزنید – بیش از حد هم نخونید.و یه نکته ، بیشتر گوش بدین و کمتر بخونید.
انتخاب آهنگی که میخواین تمرین کنید:
این آهنگ باید از یه خواننده ی حرفه ای باشه و طوری نباشه که خود اون خواننده بد خونده باشه.موسیقی کار و کل کار استاندارد باشه و شما هم باید آهنگی که تمرین میکنید رو دوست داشته باشین تا بخوبی باهاش رابطه برقرار کنید.
پیشنهاد میکنم که صدای خواننده هم خوب باشه چون یه اصل اصبات شده هست که میگه صدات شبیه همون کسی میشه که کاراش رو برای خودت مرتب میخونی !
ضمناً فراموش نشه که من نگفتم تقلید صدا کنید و فقط گفتم با صدای خودتون آهنگ دیگری رو تمرین کنید.
مختصری از تمریناتی که برای این هفته در نظر گرفتم :
1.از این هفته پرهیز کنید ، از دود ، آب یخ و داغ ، تندی ها و ترشی ها ! و…
2.خوب و اصولی نفس بکشید و به نفس کشیدن از بینی عادت کنید و دیگر از دهان نفس نکشید و هرگاه نیاز به حبس نفس بود ، هوا را از بینی وارد کنید.

3.یک موزیک استاندارد را خوب گوش کنید و خوب بخوانید اما تقلید نکنید

 



برای مشاهده لیست کامل درس های سلفژ و خوانندگی سایت اینجا را کلیک کنید.


جدیدترین درس های سلفژ و خوانندگی ما را از طریق پست الکترونیک دریافت کنید

آدرس email خود را در این کادر وارد کنید.

توسط FeedBurner

دانلود و آموزش های بیشتر
برای دانلود بزرگ ترین بانک نت موسیقی (180 هزار نت) به صورت یکجا اینجا را کلید کنید
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر
دانلود و آموزش های بیشتر

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تنفس، صدا سازی و سلفژ تئوری جلسه اول»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *