در این آموزش افکت متنی، یاد خواهید گرفت که چگونه براحتی متن فلزی ایجاد کنید این افکت، یک افکت محبوب است که بطور گسترده در بازی های ویدیویی و پوسترهای فیلم استفاده می شود! به نظر می رسید که این کار شامل گام های زیادی است اما زمانی که آن را چند بار انجام دهید خواهید دید که خلق این افکت از ابتدا تا انتهای بیشتر از چند دقیقه طول نخواهد کشید. برای خلق خود بافت فلزی و استفاده از آن در متن از تعدادی استایل لایه، تعدای فیلتر، حالت های ترکیبی لایه و ماسک های کوتاه کننده(clipping mask) استفاده خواهیم کرد! ما از فتوشاپ CS5 برای این کار استفاده خواهیم کرد اما نسخه های جدید فتوشاپ نیز کار خواهد کرد.
این نتیجه ی نهایی است که خلق خواهیم کرد:
بیایید شروع کنیم!
گام 1: ایجاد یک سند(Document) جدید
با رفتن به منوی File در بالا در نوار منو (Menu Bar) در بالای صفحه نمایش و انتخاب گزینه ی New یا فشار دادن کلیدهای Ctrl+N (ویندوز) یا Command+N (مکینتاش) صفحه کلید خود برای میانبر سریع تر، سند جدیدی در فتوشاپ ایجاد نمایید.
سندی ایجاد خواهید کرد که کمی بزرگتر از نیاز شما است، دلیل آن را خواهید دید. ما سندی با 1200 pixels عرض(wide) و 600 pixels ارتفاع (high) ایجاد خواهیم کرد و وضوح تصویر(resolution) را روی حالت پیش فرض 72 pixels/inch خواهیم گذاشت. می توانید برای ادامه از همین تنظیمات استفاده کنید یا مقادیر خود را وارد نمایید. گزینه ی Background Contents را روی White برای الان تنظیم کنید، با اینکه آن را در گام بعدی تغییر خواهیم داد. زمانی که این کار را انجام دادید بر روی OK کلیک کنید. سند جدید شما بر روی صفحه ظاهر خواهد شد.
گام 2: پس زمینه (Background) را با رنگ سیاه پر کنید
اگر نیاز بود حرف D از صفحه کلید خود را فشار دهید تا به سرعت رنگ های پس زمینه و پیش زمینه به حالت پیش فرض خود بازگردند. این کار رنگ پیش زمینه(Foreground) را روی سیاه تنظیم می کند. سپس کلیدهای Alt+Backspace (ویندوز) یا Option+Delete (مکینتاش) را فشار دهید تا به سرعت سند با رنگ فعلی پیش زمینه (سیاه) پرشود.
سند اکنون با رنگ سیاه پر شده است.
گام 3: یک لایه ی سیاه جدید اضافه کنید
بر روی آیکون لایه ی جدید (New Layer) در پایین پانل لایه ها کلیک کنید.
بر روی آیکون New Layer (دومین آیکون از سمت راست) کلیک کنید.
فتوشاپ یک لایه ی جدید خالی با نام “Layer 1” بالای لایه ی پس زمینه (Background) می سازد.
یک لایه ی جدید در بالای لایه ی پس زمینه ظاهر می شود.
گام 4: لایه ی جدید را با رنگ خاکستری روشن پر کنید
به بالا به منوی Edit در بالای صفحه نمایش بروید و گزینه ی Fill را انتخاب کنید.
زمانی که کادر محاوره ای Fill ظاهر شد، بر روی کادر سمت راست عبارت Use کلیک کنید و گزینه ی Color ر از لیست گزینه ها انتخاب کنید.
Color را از گزینه ی Use در بالای کادر محاوره ای Fill انتخاب کنید.
به محض آنکه Color را انتخاب کردید، فتوشاپ Color Picker را باز می کند تا بتوانید رنگی که می خواهید لایه با آن پر شود را انتخاب کنید. یک خاکستری روشن انتخاب کنید. اگر می خواهید دقیقا از رنگی که ما استفاده کردیم استفاده کنید مقدار 195 را برای گزینه های R، G و B وارد کنید.
یک رنگ خاکستری روشن از انتخاب کننده ی رنگ (Color Picker) انتخاب کنید.
زمانی که کارتان تمام شد برای خروج از Color Picker بر روی OK کلیک کنید سپس برای خروج از کادر محاوره ای Fill بر روی OK کلیک کنید. فتوشاپ لایه را با رنگ خاکستری پر می کند و به طور موقت لایه ی پس زمینه ی سیاه را از دید پنهان می کند.
اکنون سند با رنگ خاکستری پر می شود.
گام 5: نویز اضافه کنید
به منوی Filter در بالای صفحه نمایش بروید، Noise و سپس Add Noise را انتخاب کنید.
به مسیر Filter > Noise > Add Noise بروید.
زمانی کادر محاوره ای Add Noise ظاهر شد، مقدار زیادی نویز به تصویر با تنظیم Amount روی حدود %150، اضافه کنید. مطمئن شوید گزینه های Gaussian و Monochromatic در پایین کادر محاوره ای انتخاب شده اند.
زمانی که کارتان تمام شد برای خروج از کادر محاوره ای بر روی OK کلیک کنید. سند اکنون باید با نویز پر شده است.
سند بعد از به کار بردن فیلتر Add Noise
گام 6: فیلتر Motion Blur اضافه کنید
ما از تمام این نویزها برای ایجاد اولین قسمت بافت فلز استفاده خواهیم کرد. به منوی Filter برگردید، Blur و سپس Motion Blur را انتخاب کنید.
به مسیر Filter > Blur > Motion Blur بروید.
زمانی که کادر محاوره ای Motion Blur ظاهر شد، مقدار Angle را برای محو کردن روی حدود °10- تنظیم کنید سپس مقدار Distance را تا حدود pixels 200 افزایش دهید.
Angle را روی °10- تنظیم کنید و مقدار Distance را تا حدود pixels 200 افزایش دهید.
زمانی که کارتان تمام شد برای خروج از کادر محاوره ای بر روی OK کلیک کنید محو کردن نویز یک افکت فلزی به وجود می آورد.
تصویر بعد از به کار بردن Motion Blur برای نویز.
گام 7: لبه ها را برش دهید و جدا کنید
به گام 1 باز گردید، به شما گفته بودیم که باید سند را مقداری بزرگتر از اندازه ای که نیاز دارید ایجاد کنید. دلیل آن این است که فیلتر Motion Blur با محو کردن لبه های یک سند مشکل دارد که حال می توانید آن را به طور واضح در سند خود ببینید. نواحی نامطلوب را برش دهید. ابزار برش (Crop Tool) فتوشاپ را انتخاب کنید یا حرف C را فشار دهید تا به وسیله ی میانبرهای صفحه کلید انتخاب شود.
ابزار برش (Crop Tool) را انتخاب کنید.
بوسیله ابزار برش که انتخاب شده است در گوشه ی بالا سمت چپ ناحیه ی با بافت خوب کلیک کنید، سپس دکمه ی موس را نگه دارید و به سمت گوشه ی پایین سمت راست ناحیه ی دارای بافت خوب بکشید. دکمه ی موس را رها کنید تا پیش نمایشی از ناحیه ای که می خواهید نگه دارید را ببینید (ناحیه ی تیره ی اطراف لبه ها برش داده خواهد شد).
یک انتخاب برش اطراف ناحیه ای که می خواهید نگه دارید بکشید.
Enter (ویندوز) یا Return (مکینتاش) را فشار دهید تا فتوشاپ لبه های نامطلوب را برش دهد. حال تنها بافت مطلوب باقی مانده است.
گام 8: متن خود را اضافه کنید
ابزار تایپ (Type Tool) را از پانل ابزار انتخاب کنید یا حرف T را برای انتخاب آن توسط میانبر صفحه کلید فشار دهید.
ابزار تایپ (Type Tool) را انتخاب کنید.
به وسیله ی ابزار تایپ که انتخاب شده است، فونت خود را از نوار Options در امتداد بالای صفحه نمایش، انتخاب کنید. برای کسب نتیجه ی بهتر در این افکت، از فونتی با حروف ضخیم استفاده کنید. ما از Arial Black استفاده خواهیم کرد.
گزینه های فونت در نوار Options
زمانی که یک فونت را انتخاب کردید درون سند کلیک کنید و متن خود را اضافه کرد. ما عبارت “METAL” را تایپ خواهیم کرد.
زمانی که کار خود را تمام کردید، بر روی علامت تایید یا تیک در نوار Options برای پذیرش متن کلیک کنید.
بر روی علامت تایید برای خروج از حالت ویرایش کلیک کنید.
گام 9: تغییر اندازه ی متن به وسیله ی تغییر شکل آزاد(Free Transform)
متن شما به احتمال زیاد در این مرحله بسیار کوچک است (چناچه متن ما نیز هست)، پس بالا به منوی Edit بروید و Free Transform را انتخاب کنید یا کلیدهای Ctrl+T (ویندوز) یا Command+T (مکینتاش) برای انتخاب Free Transform از طریق میانبر صفحه کلید، فشار دهید.
به مسیر Edit > Free Transform بروید.
این کار کادر Free Transform را با دستگیره های آن اطراف متن قرار می دهد. برای تغییر اندازه ی متن، کلید Shift را نگه دارید و یکی از چهار دستگیره ی گوشه (مربع های کوچک) را به سمت بیرون بکشید. کلید Shift را هنگام کشیدن نگه دارید تا نسبت اندازه های متن حفظ شود و شکل کلی متن تغییر نکند. متن را جابجا کنید، هرجایی در درون کادر محیطی کلیک کنید و آن را با موس به اطراف بکشید. زمانی که این کار را انجام دادید، Enter (ویندوز) یا Return (مکینتاش) را برای پذیرفتن تغییرات و خروج از Free Transform ، فشار دهید.
متن را طبق نیاز جابجا کنید و تغییر اندازه دهید.
گام 10: لایه ی متن را به زیر لایه ی بافت ببرید
بر روی لایه ی متن در پانل لایه ها کلیک کنید و با دکمه ی موس که نگه داشته اید، این لایه را میان لایه ی بافت خاکستری (Layer 1) و لایه ی Background بکشید. زمانی که یک نوار پر رنگ بین دو لایه ظاهر شد، دکمه ی موس را رها کنید و فتوشاپ آن را به درون جایگاه می کشد.
لایه ی متن را بین لایه ی Background و Layer 1 بکشید.
گام 11: یک ماسک کوتاه کننده (Clipping Mask) ایجاد کنید
بر روی Layer 1 در پانل لایه های کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس بالا به منوی Layer بروید و گزینه ی Create Clipping Mask را انتخاب کنید.
به مسیر Layer > Create Clipping Mask بروید.
Layer 1 در پانل لایه ها به سمت راست تو خواهد رفت که نشان می دهد که اکنون به لایه ی متنی زیر آن خلاصه شده است.
پانل لایه اکنون نشان می دهد که Layer 1 به لایه ی متنی خلاصه شده است.
اگر به پنجره ی سند نگاه کنیم، خواهیم دید که بافت خاکستری رنگ حال تنها درون متن ظاهر شده است.
رنگ سیاه پس زمینه اکنون در اطراف متن نمایان است.
گام 12: یک استایل لایه ی Bevel And Emboss اضافه کنید
بر روی لایه ی متن در پانل لایه ها کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس بر روی آیکون استایل های لایه (Layer Styles) در پایین پانل لایه ها کلیک کنید.
بر روی آیکون استایل های لایه (Layer Styles) کلیک کنید.
گزینه ی Bevel and Emboss را از لیست استایل های لایه که ظاهر می شود انتخاب کنید.
Bevel and Emboss را انتخاب کنید.
این کار کادر محاوره ای Layer Style فتوشاپ را باز می کند که بر روی گزینه های Bevel and Emboss در ستون میانی تنظیم است. ابتدا، گزینه ی Technique را به Chisel Hard تغییر دهید سپس مقدار Size را تا حدود px 7 افزایش دهید. نوار کشویی یا لغزنده ی Depth را به سمت راست حرکت دهید تا مقدار آن تا حدود %500 افزایش یابد.
در قسمت Shading در گزینه ها، بر روی تصویر بندانگشتی Gloss Contour کلیک کنید.
بر روی تصویر بندانگشتی Gloss Contour کلیک کنید.
این کار Contour Editor را باز می کند. بر روی جعبه ی پایین رونده ی Preset در بالای کادر محاوره ای کلیک کنید و گزینه ی Ring را از لیست انتخاب کنید.
گزینه ی از پیش تنظیم شده ی Ring را انتخاب کنید.
بر روی OK کلیک کنید تا Contour Editor بسته شود. سپس به کادر محاوره ای Layer Style اصلی باز گردید و گزینه ی Anti-aliased در سمت راست تصویر بندانگشتی Gloss Contour را انتخاب کنید.
گزینه ی Anti-aliased را انتخاب کنید.
کادر محاوره ای Layer Style را نبندید. هنوز یک مرحله اضافه کردن داریم، اما متن شما اکنون باید شبیه به شکل زیر باشد.
متن بعد از به کار بردن استایل لایه ی Bevel and Emboss.
گام 13: یک استایل لایه ی Gradient Overlay اضافه کنید
مستقیما بر روی عبارت Gradient Overlay در ستون سمت چپ کادر محاوره ای Layer Style کلیک کنید. برای ظاهر شدن گزینه های Gradient Overlay باید درست بر روی خود نام آن کلیک کنید نه فقط جعبه ی چک آن.
بر روی عبارت Gradient Overlay کلیک کنید.
ستون وسط کادر محاوره ای Layer Style تغییر می کند تا گزینه های Gradient Overlay را نمایش دهد. به طور پیش فرض، فتوشاپ یک گرادیان بر اساس رنگ های پیش زمینه و پس زمینه ی فعلی (سیاه و سفید) انتخاب می کند، اما اگر گرادیان دیگری انتخاب شد، بر روی نوار پیش نمایش گرادیان (gradient preview bar) کلیک کنید.
بر روی نوار پیش نمایش گرادیان کلیک کنید تنها اگر چیزی به غیر از گرادیان سیاه به سفید انتخاب شده بود.
سپس بر روی تصویر بندانگشتی گرادیان پیش زمینه به پس زمینه(Foreground-to-Background) در بالا سمت چپ در Gradient Editor کلیک کنید تا انتخاب شود.
گرادیان Foreground-to-Background را انتخاب کنید.
بر روی OK کلیک کنید تا Gradient Editor بسته شود. به کادر محاوره ای اصلی Layer Style باز گردید و Blend Mode را به Overlay تغییر دهید سپس میزان Opacity را تا حدود %70 کاهش دهید. این کار یک افکت نوری ابتدایی به فلز اضافه می کند.
بر روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره ای Layer Style بسته شود. در شکل زیر متن با استایل های لایه ی اضافه شده را می بینید.
افکت بعد از به کار بردن استایل های لایه
گام 14: یک لایه ی جدید با حالت ترکیبی Overlay اضافه کنید
بر روی Layer 1 در پانل لایه ها کلیک کنید تا انتخاب شود. کلید Alt (ویندوز) یا Option (مکینتاش) را نگه دارید و بر روی آیکون لایه ی جدید(New Layer) در پایین پانل لایه ها کلیک کنید.
کلید Alt (ویندوز) یا Option (مکینتاش) را نگه دارید و بر روی آیکون لایه ی جدید (New Layer) کلیک کنید.
این کار به فتوشاپ فرمان می دهد که کادر محاوره ای New Layer را باز کند تا بتوانید بعضی از گزینه های لایه ی جدید را قبل از اضافه شدن تعیین نمایید. گزینه ی Use Previous Layer to Create Clipping Mask را انتخاب کنید سپس Mode ( که مخفف حالت ترکیب یا Blend Mode است) را روی Overlay بگذارید. زمانی که این کار را انجام دادید بر روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره ای بسته شود. یک لایه ی خالی با نام “Layer 2” با حالت ترکیبی Overlay بالای Layer 1 در پانل لایه ها ظاهر خواهد شد. مانند Layer 1، این لایه نیز به لایه ی متنی زیرین کلیپ می شود.
گام 15: فیلتر Clouds را به کار ببرید
به صورت اتفاقی و رندوم مقداری سایه و نور به افکت فلز اضافه کنید. برای این منظور ما از فیلتر Clouds با حالت ترکیبی Overlay بر روی لایه ای که قبل تر ساختیم استفاده خواهیم کرد. به منوی Filter در بالای صفحه نمایش بروید و گزینه ی Render و سپس Clouds را انتخاب کنید.
به مسیر Filter > Render > Clouds بروید.
“clouds” مقدار زیادی نواحی تیره و روشن به وجود می آورد.
تصویر پس از به کار بردن فیلتر Clouds
گام 16: از فیلتر Gaussian Blur استفاده کنید
نیاز است که ابرها کمی نرم شوند تا شبیه نور و سایه شوند. ما این کار را با محو کردن آن ها انجام خواهیم داد. بالا به منوی Filter بروید و گزینه ی Blur و سپس Gaussian Blur را انتخاب کنید.
به مسیر Filter > Blur > Gaussian Blur بروید.
زمانی که کادر محاوره ای Gaussian Blur ظاهر شد، نوار کشویی پایین را به سمت راست بکشید تا مقدار Radius تا حدود pixels 10 افزایش یابد.
Radius را حدود pixels 10 تنظیم کنید.
تصویر زیر بعد از محو کردن ابرها است.
افکت ابر حال بیشتر شبیه افکت نوری لطیف است.
گام 17: لایه ی جدید با حالت ترکیب Multiply اضافه کنید
دوباره کلید Alt (ویندوز) یا Option (مکینتاش) را نگه دارید و بر روی آیکون لایه ی جدید (New Layer) در پایین پانل لایه ها کلیک کنید تا کادر محاوره ای New Layer بالا بیاید. با کلیک کردن درون جعبه ی چک Use Previous Layer to Create Clipping Mask آن را انتخاب کنید سپس Mode را به Multiply تغییر دهید. در آخر، گزینه ی (Fill with Multiply-neutral color (white در پایین کادر محاوره ای را انتخاب کنید. زمانی که این کارها را انجام دادید برای بستن کادر بر روی OK کلیک کنید و با این کار یک لایه ی جدید اضافه کنید.
یک لایه ی جدید دیگر اضافه کنید، این بار بر روی Multiply تنظیم کنید.
گام 18: نویز اضافه کنید
با اضافه کردن مقداری کثیفی و خراش به افکت فلزی آن را کثیف (grunge) کنید. بالا به منوی Filter بروید، گزینه ی Noise و سپس Add Noise را انتخاب کنید. کادر محاوره ای Add Noise با همان تنظیماتی که در گام 5 استفاده کردید ظاهر می شود. نیازی نیست آن را تغییر دهید، پس فقط بر روی OK کلیک کنید تا از کادر محاوره ای خارج شوید. حال متن با نویز پر شده است، و به دلیل آنکه حالت ترکیبی این لایه بر روی Multiply تنظیم شده است، تنها نقطه های تیره ی نویز نمایان می شود.
حالت ترکیب Multiply ، نواحی سفید را از دید پنهان می کند بنابراین فقط نقطه های تیره ی نویز دیده می شوند.
گام 19: فیلتر Median را به کار ببرید
برای تبدیل نویز به چیزی شبیه کثیفی و خراش، به منوی Filter در بالا بروید و مجددا گزینه ی Noise و سپس Median را انتخاب کنید.
به مسیر Filter > Noise > Median بروید.
فیلتر Median طراحی شده است تا نویز تصویر را از بین ببرد. درون جعبه ی داده ی Radius کلیک کنید و از دکمه ی جهت دار Up در صفحه کلید خود استفاده کنید تا مقدار آن را به آرامی افزایش دهید در حالی که چشم خود را به تصویر در پنجره ی سند دوخته اید. هنگامی که مقدار Radius را افزایش می دهید، نویز شروع به ناپدید شدن می کند و توده های نامرتبی از آن برای ایجاد افکت کثیفی و خراش های مورد نظر شما باقی می ماند. مقداری حدود pixels 9 خوب است. زمانی که این کار را انجام دادید برای خروج از کادر محاوره ای بر روی OK کلیک کنید.
مقدار شعاع (Radius) را افزایش دهید تا نویز کم شود.
گام 20: تیرگی (Opacity) لایه را کاهش دهید
اگر افکت کثیفی و خراش ها تیره به نظر می رسند، Opacity را برای این لایه کاهش دهید. گزینه ی Opacity را می توانید در گوشه ی بالا سمت راست پانل لایه ها بیابید. ما برای کار خودمان آن را تا حدود %70 کاهش خواهیم داد.
و با این کار، کار ما تمام شد! تصویر زیر افکت نهایی “متن فلزی” است.
این متن قابل ویرایش باقی می ماند
یکی از چیزهای خوب در مورد خلق این افکت فلز به روشی که ما انجام داده ایم این است که متن کاملا قابل ویرایش باقی می ماند، و می توانیم حتی فونتی که در ابتدای کار از آن استفاده کردیم را اگر آن را دوست نداشتیم، تغییر دهیم. برای تغییر فونت، فقط کافی است که ابزار تایپ را از پانل ابزار انتخاب کنید، بر روی لایه ی متن در پانل لایه ها کلیک کنید تا انتخاب شود، سپس فونت دیگری را از نوار Options انتخاب کنید( ممکن است دوباره نیاز شود که اندازه ی متن را با استفاده از Free Transform تغییر دهید- گام 9 را ببینید). به عنوان مثال، در اینجا ما کاری غیر از تغییر فونت به Trajan Pro Bold انجام نداده ایم.
در اینجا ما متن را با تغییر کلمه ی “METAL” به“STEEL” تغییر داده ایم. اگر سند خود را به عنوان یک فایل Photoshop .PSD ذخیزه کنید، می توانید هر زمانی که خواستید مجددا آن را باز کنید و متن خود را بدون اینکه مجبور باشید که بافت فلزی ایجاد کنید، ویرایش نمایید.
منبع: www.photoshopessentials.com
مقداد علی بخشی هستم. موسیقی دان، برنامه نویس، متخصص هوش مصنوعی، علم داده، متخصص بلاکچین و توسعه دهنده ربات های هوشمند.
دانش آموخته مقطع ارشد و دکتری دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم. با سابقه تدریس درس برنامه نویسی در دانشگاه (پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران)
بسیار عالی بود،ممنونم